Gå til innhold

Splittet drøvel


Anglofil

Anbefalte innlegg

Facebook kan føre med seg mye rart, deriblant øke min interesse for splittet drøvel. Det høres kanskje merkelig ut, men jeg er altså en av de som har en splittet drøvel (altså, drøvelen er delt i to). Ca. 1 % av den hvite befolkningen har dette fenomenet og opptrer gjerne ved spaltet gane (som ikke trenger å være synlig). Det har jeg ikke, men derimot har jeg, som så mange med splittet drøvel, hatt store problemer med øre-nese-hals (operert minst 5 ganger tror jeg pga dette). Da jeg ble obs på at det faktisk fantes en gruppe for dette på facebook, ble jeg jo litt nysgjerrig og da må jeg spørre; er det flere enn meg her inne med splittet drøvel?

Ha en fortreffelig dag videre. :ler:

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest *Frida*
...men derimot har jeg, som så mange med splittet drøvel, hatt store problemer med øre-nese-hals (operert minst 5 ganger tror jeg pga dette).

Har du noen plager med det eller?

Høres da litt plagsomt ut det ja!

Jeg har heller aldri hørt om splittet drøvel. Påvirker det talen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om dette før! Har du noen plager med det eller?

Jeg må innrømme at inntil for bare noen år siden trodde jeg faktisk at det var noe alle hadde, helt til jeg fikk vite at dette er et ganske sjeldent fenomen (det er jo ikke slik at man går rundt og titter ned i halsen på folk).

Det er egentlig ingen store plager ved dette, men det kan være det. Dette gjelder spesielt for øre-nese-hals. Og det kan jo gjøre veldig vondt, spesielt når man er liten. Selv var jeg mest plaget med ørene. I mange tilfeller anbefaler man ikke å få operert bort anoiden (type mandler som ligger oppe i ganen ved svelget), siden det kan føre til at lukkemekanismen mellom svelget og nesa blir ødelagt som igjen kan føre til at mat og drikke kommer opp i nesa ved svelging. Dette er ikke tilfelle hos meg, men sliter fremdeles en del med øre-nese-hals. Jeg har dog fjernet både falske (polypper) og ekte mandler, noe som har hjulpet meg.

Bare for å forklare hvorfor øre-nese-hals blir påvirket, så er det fordi drøvelen egentlig er en slags langsgående muskel og lukker for nesesvelgrommet under svelging. Når da den er delt i to, "lukkes" det ikke ordentlig, slik jeg har fortstått det.

Høres da litt plagsomt ut det ja!

Jeg har heller aldri hørt om splittet drøvel. Påvirker det talen?

Ja, det kan det. Man kan risikere å utvikle hypernasal tale.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min har splittet drøvel. Hun har også hatt endel plager med øre/nese/hals-problemer opp gjennom oppveksten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, morsomt å høre om flere (selv om jeg ikke unner noen øre/nese/hals-problemer). :)

Kul avatar du har forresten Cowgirl22. :briller:

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweek

Merkelig. Jeg tror ikke jeg har det, men av og til ser det ut som jeg har 2 drøvler, men så har jeg tenkt at det ikke går ann å ha 2 drøvler. Kanskje jeg har splittet? Men jeg har aldri hatt noen av disse problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Hmm! Trodde mandelen var i to dupper, liksom...Så de med splittet drøvel har tre duppeditter der inne??

jeg aner ikke hva jeg har, da jeg er født med ganespalte og drøvel/mandler er operert for lenge siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hehe. Men en jeg kjenner sin (har fått lov til å vise den altså). :ler: Men den ligner veldig da. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek

Den ligner ikke på sånn jeg har egentlig selv om jeg har 2 som henger ned. Men av og til slå de seg sammen til en så hvis jeg skal vise at jeg har 2 så har jeg ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tweek

Vet, men jeg har liksom alltid lurt på den der :ler:

Men den fører jo ikke med seg noen problemer i det hele tatt så det får lov til å være et mysterium. Tenker bare på den når tråder som dette kommer opp :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei, jeg har ikke splittet drøvel, men jeg var født med to drøveler, de henger med litt mellomrom. Aldri hørt om noen andre med samme greia ... Har ingen problemer med det heller, men syns det er litt rart, spesielt når jeg ser på dem .

Hilsen Meg ; ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gjest_marius_*

hei jeg har hatt 3 fæle unker nå.

jeg har hatt opp håvent annsikt og syykt vondt i drøvelen, jeg har aldri sett det før men nå har jeg splittet drøvel.

jeg vet ikke om den har vert son alltid men den er sonn nå!

er det noen fler som har vondt i drøvellen?

god jule hilsen fra mariushttp://forum.kvinneguiden.no/style_images/1/folder_post_icons/icon4.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest linn Jippi

Facebook kan føre med seg mye rart, deriblant øke min interesse for splittet drøvel. Det høres kanskje merkelig ut, men jeg er altså en av de som har en splittet drøvel (altså, drøvelen er delt i to). Ca. 1 % av den hvite befolkningen har dette fenomenet og opptrer gjerne ved spaltet gane (som ikke trenger å være synlig). Det har jeg ikke, men derimot har jeg, som så mange med splittet drøvel, hatt store problemer med øre-nese-hals (operert minst 5 ganger tror jeg pga dette). Da jeg ble obs på at det faktisk fantes en gruppe for dette på facebook, ble jeg jo litt nysgjerrig og da må jeg spørre; er det flere enn meg her inne med splittet drøvel?

Ha en fortreffelig dag videre. :ler:

Mvh Yvonne :heiajente:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest linn jippi reist

Jeg har spaltet drøvel. Heldigvis har jeg aldri hatt noen som helst problemer vedrørernde talevansker eller helse :goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...