Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 1 Når synes du barna burde få sove hos kjæresten? 2 Er det noe forskjell om det er gutt hos kjæresten eller jente hos kjæresten? 3 Hva om ungen er homofil, får de lov/ikke lov da? 4 Synes du det er greit at "små" barn (et stykke under 12) sover hos motsatt kjønn? 5 Når bør barne slutte å sove hos det motsatte kjønn (om de får lov i tidligere alder? 6 Har du barn som (ikke) har fått lov? 7 Hva er grunnen til din mening fra nummer 1-6?
Gjest Mayamor Skrevet 11. juni 2007 #2 Skrevet 11. juni 2007 1 Når synes du barna burde få sove hos kjæresten? Jeg synes det er ok fra tidlig av, men ikke i samme seng/rom. I samme rom er det ok fra 16 tror jeg. 2 Er det noe forskjell om det er gutt hos kjæresten eller jente hos kjæresten? Jeg mener at det bør være samme regler, men det er jo et faktum at jenten som regel er litt yngre enn gutten i de fleste forhold. 3 Hva om ungen er homofil, får de lov/ikke lov da? Det burde etter min mening ikke spille noe rolle (men selvsagt håper jeg at dette er noe jeg ikke trenger ta stilling til...) 4 Synes du det er greit at "små" barn (et stykke under 12) sover hos motsatt kjønn? Ja, hvorfor kan ikke Per og Kari få være på overnattingsbesøk dersom de er gode venner når Per og Pål eller Kari og Grete kan... Så små barn tenker ikke på sex slik eldre barn gjør 5 Når bør barne slutte å sove hos det motsatte kjønn (om de får lov i tidligere alder? Hvorfor slutte? Seperate soverom, og eller flere i rommet er jo en annen løsning. 6 Har du barn som (ikke) har fått lov? Foreløpig har ikke noen av barna hatt kjærester hvor dette har vært aktuelt. Men jeg fikk lov å ha min kjæreste på overnattingsbesøk da vi begge var 13 år. Han sov på gjesteseng i stuen. Hadde vært skuffet om mamma hadde sagt nei. 7 Hva er grunnen til din mening fra nummer 1-6? Grunnen til min mening; ja si det... Jeg tror at dette med å ha en åpen dialog med barna sine er det beste. Fortelle om hva en kan og ikke kan, bør og ikke bør, risikoer, flørt, graviditet, kjønnssykdommer, aldersgrenser, prevansjon er viktige temaer (dog litt pinlige for gjerne mor/far og barn) som en ikke bør feie under teppet. Vil barna/tenåringen/ungdommen ha sex - får de det til uansett (i skogen/på toalettet, på rommet på dagtid etc... )
Gjest Gjest Skrevet 11. juni 2007 #3 Skrevet 11. juni 2007 Jeg vil tillate dette fra de er 16. Dette er den seksuelle lavalder, så da er det greit.
Gjest Miss Cutie Skrevet 11. juni 2007 #4 Skrevet 11. juni 2007 16 år går grensen. Hadde da kommet an på hvor lenge de hadde vært sammen og på datteren/sønnen min som person.
Gjest Peachbud Skrevet 11. juni 2007 #5 Skrevet 11. juni 2007 3 Hva om ungen er homofil, får de lov/ikke lov da? Det burde etter min mening ikke spille noe rolle (men selvsagt håper jeg at dette er noe jeg ikke trenger ta stilling til...) Det synes jeg overhode ikke er selvsagt at du håper. Jeg vil ikke ha noen problemer med å få homofile barn. Ellers synes jeg 17 år er ok alder å få sove over hos kjæresten.
Rosalie Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 Det synes jeg overhode ikke er selvsagt at du håper. Jeg vil ikke ha noen problemer med å få homofile barn. Ellers synes jeg 17 år er ok alder å få sove over hos kjæresten. Det svare tror jeg ikke handler om at man ikke vil ha homofile barn, men at man vil at barna skal få det enklest mulig her i livet. Og livet blir vanskeligere som homofil.
Gjest Mirina Skrevet 11. juni 2007 #7 Skrevet 11. juni 2007 Jeg og ungdomskjæresten min overnattet hos hverandre fra vi ble sammen, og da var vi 14. Men vi fikk ikke lov til å sove på samme rom før vi var 16.
Gjest Mayamor Skrevet 11. juni 2007 #8 Skrevet 11. juni 2007 Det synes jeg overhode ikke er selvsagt at du håper. Jeg vil ikke ha noen problemer med å få homofile barn. Ellers synes jeg 17 år er ok alder å få sove over hos kjæresten. For meg er det det. Kommer barnet hjem og forteller at det er homofilt, vil jeg støtte det. Men jeg håper at dette ikke er noe jeg trenger å ta stilling til. Om det skurrer i dine øyner/ører; det er like sterkt min mening.
Gjest Peachbud Skrevet 11. juni 2007 #9 Skrevet 11. juni 2007 Det svare tror jeg ikke handler om at man ikke vil ha homofile barn, men at man vil at barna skal få det enklest mulig her i livet. Og livet blir vanskeligere som homofil. Der tror jeg de homofile vennene mine ville være uenige. Tror de færreste av de jeg kjenner ønsker at de hadde en annen legning. Grunnen til at det isåfall blir vanskelig er at foreldre og nærmiljøet er negative og fordomsfulle. Følelsene og kjærlighetslivet er jo det samme uansett hvilket kjønn en forelsker seg i. Jeg har vært forelsket i en person av samme kjønn. Det gjorde ikke livet mitt vanskelig.
Helen Skrevet 11. juni 2007 #10 Skrevet 11. juni 2007 Kjæresten min sov over hos meg første gang da jeg var 15 år. Vi hadde da vært sammen i over 1 år. Jeg kommer ikke til å nekte min 15 åring å ha med seg kjæresten hjem på overnatting hvis det er et seriøst forhold. Utfra egen erfaring vet jeg at hvis de unge vil ha sex så har de det hvor som helst og når som helst helt uten kontroll av foreldrene. Jeg og kjæresten min hadde aldri sex da vi overnattet hos hverandre for da var vi redd for at noen kom til å høre oss, for om natta er huset helt stille. Men om dagen derimot bak ei låst soveromsdør med huset fullt av lyder.......................
Gjest Marillia Skrevet 11. juni 2007 #11 Skrevet 11. juni 2007 1 Når synes du barna burde få sove hos kjæresten? Ikke før 16-17 års alderen. 2 Er det noe forskjell om det er gutt hos kjæresten eller jente hos kjæresten? Nei 3 Hva om ungen er homofil, får de lov/ikke lov da? De får lov/ikke lov på samme måte som sine hetrofile søsken. 4 Synes du det er greit at "små" barn (et stykke under 12) sover hos motsatt kjønn? Ja, små barn. Yngstemann har hatt flere venninner på overnattingsbesøk, men dette har avtatt med alderen. Min 11 år gamle datter får derimot ikke lov å ha sin "kjæreste" på overnatting. 5 Når bør barne slutte å sove hos det motsatte kjønn (om de får lov i tidligere alder? Tja, yngstemann er 9 år, og hadde siste overnattingsbesøk (av motsatt kjønn) for ca 1 år siden. Tviler det blir noe mer, som sagt så er dette noe som avtar med alderen, gjerne med økende interesse for det annet kjønn 6 Har du barn som (ikke) har fått lov? Eldstemann er ikke gammel nok til å ha kjæresten på overnatting, og jeg tror heller ikke at hun har tenkt tanken. Forøvrig er dette med "kjæresten" noe i teori og ikke i praksis. De tør knapt sitte ved siden av hverandre i sofaen.
g@brielle Skrevet 11. juni 2007 #12 Skrevet 11. juni 2007 1 Når synes du barna burde få sove hos kjæresten? I utgangspunktet fra 16 år, men jeg kunne sikkert gjort unntak avhengig av situasjonen. 2 Er det noe forskjell om det er gutt hos kjæresten eller jente hos kjæresten? Nei, men jeg hadde villet treffe foreldrene først. 3 Hva om ungen er homofil, får de lov/ikke lov da? Ville ikke gjort noen forskjell i hvorvidt de fikk lov eller ei, men jeg ville forsikret meg om at foreldrene til kjæresten var inneforstått med og hadde akseptert situasjonen. 4 Synes du det er greit at "små" barn (et stykke under 12) sover hos motsatt kjønn? Ja, selvsagt! 5 Når bør barne slutte å sove hos det motsatte kjønn (om de får lov i tidligere alder? Ville aldri hindret mitt barn å sove over hos venn av motsatt kjønn. 6 Har du barn som (ikke) har fått lov? Min sønn er litt for ung til å ha kjæreste, så nei
Gjest Miss Cutie Skrevet 11. juni 2007 #13 Skrevet 11. juni 2007 Utfra egen erfaring vet jeg at hvis de unge vil ha sex så har de det hvor som helst og når som helst helt uten kontroll av foreldrene. Men det er nå opp til foreldre å sette grenser i eget hus, og vise hva de syns om det. Syns ikke man skal si: Ja ja, det er greit...bare ha sex på rommet ditt du for jeg kan ikke stoppe deg. Det er jo litt feile signaler. Som å servere ungdom alkohol fordi de ikke skal drikke sprit liksom.
Kittykat Skrevet 12. juni 2007 #14 Skrevet 12. juni 2007 Kjæresten min sov over hos meg første gang da jeg var 15 år. Vi hadde da vært sammen i over 1 år. Jeg kommer ikke til å nekte min 15 åring å ha med seg kjæresten hjem på overnatting hvis det er et seriøst forhold. Utfra egen erfaring vet jeg at hvis de unge vil ha sex så har de det hvor som helst og når som helst helt uten kontroll av foreldrene. Jeg og kjæresten min hadde aldri sex da vi overnattet hos hverandre for da var vi redd for at noen kom til å høre oss, for om natta er huset helt stille. Men om dagen derimot bak ei låst soveromsdør med huset fullt av lyder....................... Jeg kunne ikke vært mer enig. Jeg kommer til å gi barna mine lov til å ha kjærestene på overnatting og det kommer ikke til å gjøre meg noe om de ligger på samme rom. Jeg tror neppe de kommer til å prøve seg på noe uansett når huset er "fullt" av folk. Men dette er bare noe jeg tror ut ifra min egen erfaring. Vi får se hva vi gjør den dagen vi kommer i den situasjonen.
gompen Skrevet 12. juni 2007 #15 Skrevet 12. juni 2007 1 Når synes du barna burde få sove hos kjæresten? - Når de er klare for det selv. 2 Er det noe forskjell om det er gutt hos kjæresten eller jente hos kjæresten? - Nei. Forskjellsbehandling pga. kjønn er ikke aktuelt i vårt hjem. 3 Hva om ungen er homofil, får de lov/ikke lov da? - Diskriminering pga. legning er heller ikke aktuelt i vårt hjem. Samme som pkt. 1 4 Synes du det er greit at "små" barn (et stykke under 12) sover hos motsatt kjønn? - Ja. 5 Når bør barne slutte å sove hos det motsatte kjønn (om de får lov i tidligere alder? - Når de vil det selv. 6 Har du barn som (ikke) har fått lov? - Nei. 7 Hva er grunnen til din mening fra nummer 1-6? - Barn har rett til sin egen mening og å bestemme selv så lenge det ikke er til skade for dem. Jeg vil forøvrig snakke åpent med dem om sex og prevensjon. Så jeg håper de vil bruke fornuften sin når de begynner å ha sex.
Gjest =tentacle= Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 1 Når synes du barna burde få sove hos kjæresten? 2 Er det noe forskjell om det er gutt hos kjæresten eller jente hos kjæresten? 3 Hva om ungen er homofil, får de lov/ikke lov da? 4 Synes du det er greit at "små" barn (et stykke under 12) sover hos motsatt kjønn? 5 Når bør barne slutte å sove hos det motsatte kjønn (om de får lov i tidligere alder? 6 Har du barn som (ikke) har fått lov? 7 Hva er grunnen til din mening fra nummer 1-6? Det blir en helhetsvurdering, hvor hovedvekten blir på hvordan barnet er, og ikke minst, hvordan kjæresten er. Jeg kommer til å holde på seksuell lavalder som norm for når sex er offisielt godtatt, og ut over det prøve å gi barnet ballast til å ta gode valg for seg selv, og søke støtte hvis noe skjærer seg. Et homofilt barn får mer heavy sikkerhetsformaninger, men ville også vektlagt å gi mye aksept for følelsene. Jeg ønsker meg heterofile barn, men hvis de viser seg å være noe annet, er det ikke noe problem.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #17 Skrevet 14. juni 2007 Et homofilt barn får mer heavy sikkerhetsformaninger, men ville også vektlagt å gi mye aksept for følelsene. Hvorfor? Hos homofile er det "kun" smitte som er faren (og hos lesbiske par er den i tillegg lavere enn blandt hetrofile), mens hos hetrofile par er det både smitte og graviditet. I tillegg er det ikke noen automatikk i at det er mer vanlig med analsex hos homofile gutter enn hetrofile ungdomspar.
Gjest =tentacle= Skrevet 14. juni 2007 #18 Skrevet 14. juni 2007 Hvorfor? Hos homofile er det "kun" smitte som er faren (og hos lesbiske par er den i tillegg lavere enn blandt hetrofile), mens hos hetrofile par er det både smitte og graviditet. I tillegg er det ikke noen automatikk i at det er mer vanlig med analsex hos homofile gutter enn hetrofile ungdomspar. Jeg synes HIV er en langt større katastrofe enn en tenåringsgraviditet. Smittetrykket i homofile miljøer er et helt annet enn for tenåringer flest som gjør sine første erfaringer. Hos heterofile tenåringer er sjansen for HIV meget liten. Har også blitt skremt av en del historier om voksne menn som utnytter helt unge gutter som er i en utprøvingsfase, dette går også under sikkerhet.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #19 Skrevet 14. juni 2007 HIV er det lettere å unngå enn graviditet. Det er mulig å teste seg for HIV og dermed ha en like lav smittefare som hos et heterofilt par, men det er tilnærmet umulig å med 100 % sikkerhet unngå graviditet. Voksne menn som utnytter jenter er heller ikke ukjent, men det får sjelden oppmerksomhet så sant det ikke er ekstreme saker i små miljø. Men det er godt mulig du har rett i å være mer obs når det er snakk om mer tilfeldige eller kortvarige homofile forhold mellom to gutter enn et heterofilt forhold.
Gjest =tentacle= Skrevet 14. juni 2007 #20 Skrevet 14. juni 2007 HIV er det lettere å unngå enn graviditet. Det er mulig å teste seg for HIV og dermed ha en like lav smittefare som hos et heterofilt par, men det er tilnærmet umulig å med 100 % sikkerhet unngå graviditet. Voksne menn som utnytter jenter er heller ikke ukjent, men det får sjelden oppmerksomhet så sant det ikke er ekstreme saker i små miljø. Men det er godt mulig du har rett i å være mer obs når det er snakk om mer tilfeldige eller kortvarige homofile forhold mellom to gutter enn et heterofilt forhold. Selvsagt kan homofile prioritere sikkerhet, men så lenge de har et sexliv er de mer sårbare enn gjennomsnittet for å få blodsmitte. Ett sidesprang fra en homofil partner er farligere enn ett fra en heterofil partner osv. Men det er ikke poenget, poenget er at tabuer, andre seksuelle normer i homofile miljøer, påtrykk fra eldre homofile som er meget interesserte i de yngste "uskyldige", økt smittefare, kanskje forvirring hos ungdommen, er mer å håndtere for en nybegynner enn den mer vanlige varianten, og da kan det være vanskeligere å ha orden i sysakene om man debuterer tidlig eller ikke har tenkt godt gjennom alt på forhånd. Derfor mer mas fra mor
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå