Gjest Javinne Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 Hei, Noen som vet om noen helt greie javakoder/programmer jeg kan bruke til "å jukse litte granne" i forhold til å lære dette her? Altså, noen helt "ordinære", halvavanserte, som i bunn og grunn kan ta for seg "hva som helst". Takk!
messy Skrevet 10. juni 2007 #2 Skrevet 10. juni 2007 Hva er du ute etter? Kodeeksempler, eller programmer til aa programmere Java i?
Gjest Javinne Skrevet 10. juni 2007 #3 Skrevet 10. juni 2007 Utrykte meg kanskje litt dårlig. Det er kodeeksempler jeg er ute etter, ikke programmer.
messy Skrevet 11. juni 2007 #4 Skrevet 11. juni 2007 (endret) Jeg kan ikke love at alt er helt riktig. Er en stund siden jeg har programmert i Java, og har ikke mulighet for aa kompilere og kjore programmene akkurat naa. Vi kan jo begynne med det enkleste: Hello world! public static void main(String[] args) { System.out.println("Hello world!"); } Deretter et program som skriver ut tallene fra 0-9: public static void main(String[] args) { for (int i = 0; i < 10; i++) { System.out.println(i); } } Et program skriver ut gangetabellen opp til 15x15: public static void main(String[] args) { int horisontal = 15, vertikal = 15; System.out.print(" ");//horisontal space //horisontal linje for(int i = 0; i <= horisontal; i++) { //if-tester som setter opp tallene i den første horisontale linjen if (i < 10) System.out.print(" " + i + " "); if (i >= 10) System.out.print(i + " "); } System.out.println();//tom linje System.out.println();//ny linje //skriver ut den første vertikale linjen for(int i = 0; i <= horisontal; i++) { if (i < 10) System.out.print(" " + i); if (i >= 10) System.out.print(i); //skriver ut multiplikasjonene opp til 15 x 15 og forskyver tallene for(int j = 0; j <= vertikal; j++) { if((i * j) < 10) System.out.print(" " + i*j); if ((i * j) >= 100) System.out.print(" " + i*j); else if ((i * j) >= 10) System.out.print(" " + i * j); } System.out.println(); } } Beklager at det ser litt rotete ut, men har ikke tid til aa fikse paa tabs akkurat naa... Hvorfor skal du laere Java? - kjaeresten til messy Endret 11. juni 2007 av messy
Gjest Javinne Skrevet 11. juni 2007 #5 Skrevet 11. juni 2007 Takk. Det var jo utrolig snilt! Det helt elementære kan jeg (utrolig nok), men gangetabellen får jeg helt sikkert bruk for. Det er både på hobbybasis og skolebasis jeg skal prøve å lære meg dette. Tusen takk!
messy Skrevet 11. juni 2007 #6 Skrevet 11. juni 2007 Skal ikke komme her og paastaa at gangetabellen er det beste programmet jeg har skrevet, ettersom det var en del av den forste obligatoriske oppgaven i kurset Innforing i Programmering. Jeg var veldig nybegynner selv da. =/
Gjest Javinne Skrevet 11. juni 2007 #7 Skrevet 11. juni 2007 Det gjør jo ingenting. Jeg har en del eksempler selv også, jeg bare føler at jeg trenger litt flere, så jeg har litt mer å sammenligne med rett og slett. Veldig hyggelig av deg å hjelpe
Scheherazade Skrevet 11. juni 2007 #8 Skrevet 11. juni 2007 Anbefaler å kjøpe en bok, hvis du vil ha en norsk lærebok er denne ganske grei. Lærebøker er stegvis oppbygd, og den beste måten å lære språk riktig på, syns jeg. Ellers er det å bestemme seg for å lage noe, og så prøve seg frem. F.eks et program via konsoll som plusser sammen to tall, (evnt med GUI, men dette er mer avansert), et program som skriver ut Fibonacci-rekken osv...
Gjest Javinne Skrevet 11. juni 2007 #9 Skrevet 11. juni 2007 Takk for svar! Jeg har en bok som skal være grei for nybegynnere (Rett på Java), jeg synes den fungerer greit og jeg vet den blir brukt som pensum på universitetsnivå. Det er vel bare starte å prøve seg frem rett og slett da...
messy Skrevet 11. juni 2007 #10 Skrevet 11. juni 2007 Folg det som staar i boken og gjor oppgavene saa skal alt gaa bra. Aa begynne med GUI er unodvendig for nybegynnere, og er noe du bor vente med. First things first: For-loops, while-loops, do-while- loops og forskjellen paa disse, samt if, else if, og else er det viktigste og mest grunnleggende for ethvert programmeringsspraak. Prov aa f.eks. lage et program som tar inn x antall tall fra konsoll, og saa skal du til slutt skrive ut det minste og det storste til skjerm.
Gjest El Patron Skrevet 11. juni 2007 #11 Skrevet 11. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Gjest Gjest Skrevet 13. juni 2007 #12 Skrevet 13. juni 2007 Nettside for javabok Se under programeksempler. Der finner du mange
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå