Gå til innhold

Centigrades


Meaty

Anbefalte innlegg

Briter sier "centigrades" når de snakker om temperaturer, men så vidt jeg har skjønt er det egentlig det samme som Celciusgrader. Men Celcius er vel oppkalt etter han som oppfant skalaen, akkurat som Fahrenheit oppfant en annen skala. Hvorfor kalles det da centigrades i UK? Cent har vel noe med hundre å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Reven

Cent har som du sier med hundre å gjøre.

Vann fryser ved 0 grader Celsius, og det fordamper ved 100 grader.

Hvorfor de bruker begrepet centigrades vet jeg ikke, men jeg antar at det henger sammen med at Celsius-skalaen er et av de metriske målesystemene, altså "den andre måten" å måle ting på i forhold til brienes tradisjonelle måleenheter.

Endret av Reven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cent har som du sier med hundre å gjøre.

Vann fryser ved 0 grader Celsius, og det fordamper ved 100 grader.

Hvorfor de bruker begrepet centigrades vet jeg ikke, men jeg antar at det henger sammen med at Celsius-skalaen er et av de metriske målesystemene, altså "den andre måten" å måle ting på i forhold til brienes tradisjonelle måleenheter.

Det tenkte jeg ikke på, det med 100 grader. Ja de britene, de kan jo ikke gjøre sånn som resten av Europa, det hadde vel blitt for enkelt! Standard er no' dritt! :ler: Vel, når sant skal sies så går de sakte men sikkert over til det metriske systemet der borte også, i skolene lærer de visstnok ikke "imperial system" (hva heter dette på norsk da?) lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cent har som du sier med hundre å gjøre.

Vann fryser ved 0 grader Celsius, og det fordamper ved 100 grader.

Jo, men Fahrenheit-skalaen er også basert på et intervall delt i 100 grader (bare et helt annet intervall) og burde være akkurat like verdig å kalles "centigrades", på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reven

Jeg er ikke enig med deg, Leifr.

Temperaturforskjellen mellom vannets frysepunkt og kokepunkt er nøyaktig 100 grader celsius ved havets overflate.

Fahrenheitskalaen, derimot, måler avstanden mellom den laveste temperaturen Fahrenheit klarte å skape med salt og vann (0), og sin egen kroppstemperatur(96).

Fahrenheitskalaen er altså ikke metrisk. Der Celsius brukte en skala på 100 grader mellom to konstanter, brukte Fahrenheit 96 grader mellom to variabler. Fahrenheit baserte dessuten skalaen sin på brøker, mens Celsius baserte sin på desimaler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...