Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min sønn er 3 1/2 år. Han var tidlig ute med å snakke og har et godt ordforråd, gjør seg forstått og forstår alt som blir sagt til han. Det er to lyder han ikke kan; r (vi har veldig markert rulle-r i vår dialekt, han erstatter denne med l) og s (lesper veldig på denne lyden).

Når kunne deres barn disse lydene? Jeg jobber som lærer og vet at PPT ikke setter inn tiltak før barnet er ferdig med 1. klasse dersom de ikke kan r-lyden, men...

Vi fokuserer eller bemerker selvsagt ikke dette overfor gutten, men jeg tenker en del på det... Er vel kanskje hønemor, her, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

de fleste logopeder jeg prater med rister oppgitt på hodet over foreldre som får panikk når barnet ikke prater reint før de begynner på skolen, det er faktisk utrolig mange barn med mer eller mindre store (store er ikke bestandig alvårlige) talefeil som begynner i første klasse.

klart det hender logopedene er i barnehager også, men da utifra personalets bekymring, og ikke bare fordi barnet har noen (vanlige) talefeil.

så sett deg tilbake i stolen og ikke tenk mer på det før ungen er ferdig med første klasse du, r feilen er den vanligste.

hadde en logoped innom barnehagen forige uke så vi ba han se på en unge på fire med serdeles dårlig språk. "savasar=kaviar" "binne ban= spille ball" osv.

han ba oss ringe om et år om det ikke var tegn til forbedring og sa vi ikke burde bekymre oss da dette var vanlig talefeil...

Skrevet

Gutten min på snart 7 år klarte ikke R lyden før han var 5 år. Jeg bekymret meg ikke. Regnet med det ville gå seg til, og det gjorde det selvsagt.

Vi øvde på noen ord med han så han skulle lære seg R lyden. Tre, tran, trapp var de ordene han øvde på. Det ble lettere med R lyden hvis det var en T foran bokstaven.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...