Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Hva bruker man? Her oppe er det ikke så mye sol, jeg regner ikke med at hverken vi eller barna har noe særlig farge når vi reiser. Hva bruker man da? Tenkte på å kjøpe en med faktor 24 og en med 8? Burde man kanskje ha en 24 og en 12? Flere? Takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har gjort det enkelt, her er det faktor 20 for liten og stor. Og vi blir brune alle mann, og ytterst sjelden brent.

Skrevet

Bruker ikke solkrem, om jeg ikke er veldig nærme ekvator =b

Skrevet

Jeg bruker 20 hele tiden.

Gjest Gjest
Skrevet

Når vi reiser sydober pleier jeg å ha med faktor 30, 15 og 8 eller 6. Porsjonerer ut til unger, mann meg selv og ansikt osv. :ler: Er det ikke rart at dette altid er mor sin jobb!

Gjest Gjest
Skrevet

Så høy faktos som m ulig til alle mann, og med mest mulig fysisk filter :)

Skrevet
Bruker ikke solkrem, om jeg ikke er veldig nærme ekvator =b

Du vet blant alle land i verden ligger Norge på 3 plass når det gjelder hudkreft? Med bare Australia og New Zealand før oss?

Nordmenn (og svensker! De ligge rpå 4 plass!) er ELENDIGE på å bruke solkrem!

Jeg ville begynt med 25 eller 30 i Tyrkia.

Skrevet

30 eller noe rundt der er nok smart.

Man blir brun selv om man bruker solkrem, mange får faktisk en finere brunfarge.

Dessuten beskytter man huden så man ikke får hudkreft senere.. og det er vel det viktigste.

Gjest Chrizzy
Skrevet

Takk for svar dere. Jeg tror vi bruker 30, 24 og 12. Kanskje vi må ha en 6 og 4 også. Høres egentli mye ut, men bedre å være helt sikker :)

Skrevet

Husk sunblock og aftersun med aloe vera!

Gjest Gjest
Skrevet
Takk for svar dere. Jeg tror vi bruker 30, 24 og 12. Kanskje vi må ha en 6 og 4 også. Høres egentli mye ut, men bedre å være helt sikker :)

Alt under 12 er bare tull. Man skal aldri bruke lavere faktor enn 15, og helst holde seg til 20 og oppover. Selv om man ikke blir synlig brent så blir huden likevel skadet. Selv holder jeg meg til faktor 30 ++

Skrevet

men om du konsekvent bruker faktor 30++, vil ikke det si at hud som ikke er vant med normal dose sol og som by accident ikke er smurt i møte med sola vil få et stygt sjokk?

bare lurer.. :forvirra::)

Gjest Gjest
Skrevet
men om du konsekvent bruker faktor 30++, vil ikke det si at hud som ikke er vant med normal dose sol og som by accident ikke er smurt i møte med sola vil få et stygt sjokk?

bare lurer.. :forvirra::)

Hvis man er i solen uten solkrem for lenge vil man bli utsatt for uvstråler enten man er vant til faktor 5 eller 30, å bruke lav faktor betyr ikke at man blir resistent mot farlige stråler, bare at man faktisk er mer utsatt for dem også når man har klisset seg inn med ting. Hvis man først skal smøre seg skjønner jeg ikke poenget med å bruke så lav faktor at man ikke er ordentlig beskyttet.

Jeg blir brent hvis jeg er ute i solen uten solkrem for lenge, men det ville jeg jo blitt også om jeg var vant til å bruke lav faktor. Kanskje det hadde tatt lengre tid før jeg ble brent, men huden blir likevel skadet selv om man ikke blir synlig brent.

Skrevet (endret)

I syden pleier jeg å bruke 20, 16 og 12.

Dersom jeg husker på å kjøpe det bruker jeg 30 i ansiktet i begynnelsen.

Kjøp solkremen på flyet eller hjemme i norge. den koster som regel mer i syden dersom man kjøper kjente merker der.. og kjente merker bør man kjøpe i syden.. jeg kjøpte en gang et lokalt merke og jeg ble brent.. (kjøpt på aptotek der de hadde både kjent merke og lokalt merke.. selgeren sa at den var like bra..selv om den var halve prisen.. og da satset jeg på at det stemte.. det gjør jeg aldri igjen...)

Endret av Pasha
Skrevet

Jeg vil minne om et par ting:

- Solfaktoren indikerer hvor lenge du kan være i sola før du blir rød og brent. Med faktor 20 kan du derfor være dobbelt så lenge i sola som med faktor 10. Derfor har det ingen hensikt å ta med seg fire-fem-seks forskjellige flasker med ulike solfaktorer.

- For at du skal oppnå den faktoren som står oppført på flaska skal solkremen på føres ganske tykt, dvs i et 1-1.5 mm lag.

- Solfaktoren indikerer beskyttelsesgrad mot å bli brent, ikke mot hudkreft. Som dere sikkert vet utsettes vi for UVA og UVB stråler. Den ene typen gjør huden rød og brent, den andre typen er den som gir hudkreft. Sjekk at solkremen beskytter mot begge typene!

Skrevet

Jeg pleier å kjøpe faktor 20 vannfast og smører det på store og små. Faktor 30 på særlig utsatte områder. Har alltid med aftersun basert på aloe vera til bruk etter soling, og aloe vera gele dersom noen har blitt brent.

Skrevet (endret)

Jeg hører til den andelen som allerede har hatt ondartet føflekk-kreft. På Radiumhospitalet sa legen at jeg kan begynne med 20 og evt ende med 8. Jeg bor på Gran Canaria på vinteren og bruker 20 eller 15 først og ender på 12 (8 gir meg soleksem). Jeg har den type hud som ikke blir solbrent og nesten ikke brun. Legen sa at det er den verste for da har jeg ikke den naturlige bremsen som rød hud gir.

Men, jeg smører meg alltid der nede,- også om det er overskyet.

Jeg har nå i 2 vintere brukt et merke som lages i Spania som heter Babaria. De har merket Australian standard, noe Kreftforeningen anbefalte for noen år siden. Høres jo naturlig ut siden Australia ligger foran oss (dessverre rett foran) med antall hudkrefttilfeller, og har sikkert mye erfaring.

Jeg bruker sunblock på nesa og andre utsatte steder. Har også noe på hodet og gjerne med meg en tynn bluse om jeg er lenge ute.

Endret av flowerpower
Skrevet

Har tenkt å ha med 20 på tur (gidder ikke ha med mange typer tror jeg.

Hjemme bruker jeg 10 på bena da, for der blir jeg "aldri brent", men avsted på tur er det likegreit å bare ha ei flaske, og smøre hele meg med den. Og min kjære (som generelt er et styr å få solkrem på på, pga hårvekst. Jeg har større lykke med den som er på spray, for den er mer tyntflytende, men den har jeg altså bare i 10 (og 6 eller noe sånn, til bruk på bena mine litt utpå sommeren herhjemme))

Kanskje vi burde hatt en enda sterkere til ansiktet? Det er jo egentlig bare å huske å smøre ofte nok da, men det er jo det jeg er usikker på om vi vil gjøre, vi har ikke erfaring med "sydenreiser", noen av oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...