Gå til innhold

bedøvelse ved hofteproteseoperasjon


Fremhevede innlegg

Skrevet

skal skrive eksamen i sykepleie, og har ingen erfaring med ortopedi. lurte derfor på om noen visst hva slags anestesiform de får, om de får narkose eller bare epidural smertelindring. vet at de får innlagt kateter, både til under operasjonen og i etterkant, men usikker på om det er alt.

noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Almås kap 30.....

Skrevet

takk! :) sitter med den her, enklere å spørre enn å bla igjennom..

Skrevet

Les pensumet ditt selv.

Gjest Gjest
Skrevet

Dette er vel noe som burde stå i pensumet ditt?

Uansett så kommer det jo helt ann på hvilken operasjon det er. Og det er ofte opp til pasienten å velge hvilken han/hun vil ha. Men under en hofteproteseoperasjon vil jeg tro at det er full narkose. Men jeg har ingen utdannelse til å svare slikt, er bare 19 og svarer ut av egen erfaring......

Skrevet
Dette er vel noe som burde stå i pensumet ditt?

Uansett så kommer det jo helt ann på hvilken operasjon det er. Og det er ofte opp til pasienten å velge hvilken han/hun vil ha. Men under en hofteproteseoperasjon vil jeg tro at det er full narkose. Men jeg har ingen utdannelse til å svare slikt, er bare 19 og svarer ut av egen erfaring......

Både hofteproteser og lårhalsbrudd gjøres svært ofte med spinal. Det er faktisk mere skånsomt for pasienten enn langvarig narkose og man unngår mange av bivirkningene postoperativt som følger med narkose.

Skrevet
Les pensumet ditt selv.

Tror du ikke det er det jeg holder på med? men fant det ikke selv, tenkte jeg kunne høre her. Vet at det gjøres i spinal/epidural, men lurte også på om de fikk narkose. En store operasjone med fare for og ofte store blødninger.. da synes jeg det var rart at de ikke fikk narkose egentlig, mange bankelyder også, selv om de får musikk. ..

du kunne jo svart skikkelig da, istedet for å komme med kommentarer?

men noen andre har vært greie å svart, takk :)

Skrevet

Jeg har gjort 2 hofteproteseoperasjoner (før fylte 20), og de brukte både epidural og full narkose. Jeg var IKKE våken under den operasjonen, og jeg ville heller ikke ønsket å være det. Jeg gjorde den for 11 og 13 år siden, så det er mulig de har andre rutiner nå. Men jeg tror nok at pasientene er rimelig ute, selv om det ikke er helt full narkose.

Epiduralen ble værende i noen dager etter operasjonen, for smertelindring over flere dager. Det var veldig greit, selv om du ikke alltid kjenner bena dine når du våkner.

Gjest baby-E
Skrevet

Min venninne osm har operert hoften to gange det siste året har hatt full narkose.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror ofte de bruker epidural på eldre pasienter på grunn av faren det kan vere å legge dem i narkose, mens yngre kan velge mer fritt.

Skrevet

tusen takk for innspill. var sånne svar jeg var ute etter, da jeg ikke finner konkrete svar i pensum. vet de bruker epidural ved siden av, og narkose hos de som ønsker å ikke være våkne, så lenge det er forsvarlig.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Der jeg var i praksis brukte de kun spinal.

Skrevet

Har selv vert med under noen hofteoperasjoner i forbindelse med praksis på sykehus.

Der eg var med ble det gitt epidural og pasienten, en mann i 60 årene var våken og hørte litt på musikk en stund.

En yngre dame som var veldig nervøs fikk også epidural men hun fikk også noe å sove på siden hun var så nervøs.

Så eg syns nok du må lese pensumet ditt skikkelig og ikke ta sjanse på noen svar du får her, du må vite hvor du har svarene fra vet du. Kan ikke skrive opp KG på litteratur listen, hehe.

Gjest Elastica
Skrevet

Litt utenfor topic, kanskje, men jeg opererte kneet i går. Dette skulle være en ordinær meniskoperasjon, men ble noe mer omfattende en antatt. Jeg fikk full narkose. Vet ikke om det er til hjelp, men kne er vel litt mindre omfattende enn hofte?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg også fikk narkose under operasjon i knee, og det var en artroscopi. Tror som sakt tidligere at det er litt forskjellig fra sykehus til sykehus, og fra pasient til pasient for hvilken bedøvelse dem bruker.

  • 2 år senere...
Gjest Gjest_Silje_*
Skrevet

Jeg har operert hoftene 3 ganger, protese og en for pre-operativt- (løsnet kule/pakning) Alle gangene fikk jeg bedøvelse i ryggen (ikke narkose) og jeg tror ikke det er vanlig med narkose ved slike operasjoner. Derimot får man så mye medisiner- valium, morfin osv. at man kan sove mens operasjonen pågår. Håper det var ok svar.

Skrevet
Jeg har operert hoftene 3 ganger, protese og en for pre-operativt- (løsnet kule/pakning) Alle gangene fikk jeg bedøvelse i ryggen (ikke narkose) og jeg tror ikke det er vanlig med narkose ved slike operasjoner. Derimot får man så mye medisiner- valium, morfin osv. at man kan sove mens operasjonen pågår. Håper det var ok svar.

Her er lenke: Spinal blir stort sett brukt av bedøvelse.

http://www.google.no/search?hl=no&q=ho...mp;aq=f&oq=

Skrevet

Jeg tenker trådstarter har hatt eksamen for lenge siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...