Gjest Gjest_Clarissa_* Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Jeg bor i Bergen, og har byttet fastlege to ganger i løpet av 2 år. Grunn: det var veldig vanskelig å få time hos den første legen, og han andre kunne omtrent ikke skrive norsk, og det førte til problemer angående henvisninger osv.. Lurer på hvilke andre grunner folk har hatt for å bytte fastlege.
Gjenglemt sykkellås Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Har byttet én gang pga flytting. Om jeg ikke hadde flyttet, hadde jeg nok allikevel byttet fordi legen var en snål og usympatisk mann på 150 år.
Gjest Spring Hermit Skrevet 8. juni 2007 #3 Skrevet 8. juni 2007 Byttet første gang fordi jeg ikke kunne skjønne et ord han sa (han er norsk men har en dialekt jeg aldri har maken til før). Andre gang byttet jeg fordi hun rett og slett var en utrolig merkelig person og jeg følte meg ikke komfortabel med å snakke med henne.
Gjest Bellatrix Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Første gangen fordi han aldri hadde tid til meg, andre gangen fordi han ikke gjorde jobben sin når jeg var hos han.
Gjest Gjest Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 Jeg har byttet sju ganger; ene gangen fordi legen min ble dømt for seksuelle overgrep og sitter inne, de seks andre gangene fordi legene ikke hørte på meg i det hele tatt og slett ikke gjorde jobben sin. Hadde jeg ikke byttet og til slutt funnet han jeg har i dag, hadde jeg ikke levd nå.
Gjest Emera Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 Det første fastlegen jeg hadde, for mange år siden, kunne ikke hjelpe meg. Han virket rett og slett blåst. Fortvilet gikk jeg til en annen lege jeg visste om, og han hjalp meg mer enn han aner. Så da byttet jeg. Og jeg har hatt ham som fastlege etter det.
monja Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Jeg har byttet en gang og det var fordi den forrige fastlegen min flyttet. Er superfornøyd med han jeg har nå og kommer neppe til å bytte så lenge jeg har han.
Gjest ghj Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Før hadde jeg fastlege nærme jobben. Det ble upraktisk etter at jeg skiftet jobb, så nå har jeg en på bostedet mitt i steden. Greit om man er syk å slippe å reise fire mil til legen.
Kylling Skrevet 8. juni 2007 #9 Skrevet 8. juni 2007 Jeg byttet fastlege fordi han jeg hadde var en klinisk fjott som kun tenkte statistikk og fysikk og ikke eide et snev av medmenneskelighet og empati.
Amanlis Skrevet 8. juni 2007 #10 Skrevet 8. juni 2007 Jeg har byttet fordi min gamle spesialiserte seg og fikk an annen jobb. Er veldig fornøyd med han jeg har nå også.
Gjest vimselot Skrevet 9. juni 2007 #11 Skrevet 9. juni 2007 Hadde en fast lege før fastlegeordningen kom. Så flyttet jeg og h*n var så opptatt at jeg bare kunne glemme det... Fikk en annen lege, men han var helt ... man tar vel ikke gu uten at det er en annen til stede? Så jeg byttet igjen, flyttet igjen, kjørte mange mil for å komme meg til legen, som jeg var fornøyd med. Så flyttet jeg Igjen, var fornøyd med legen der også, men fikk heldigvis tilbake den legen jeg hadde da jeg sist bodde i Oslo. Jeg ble så lettet, for å bli kjent med en ny lege hele tiden gjorde meg nervøs. Særlig når jeg har en forhistorie, med blant annet rus. Legen min er ikke perfekt, men har respekt for meg. Kanskje jeg er en flink skuespiller, for jeg pynter på sannheta av og til, men legen har sterk tro på meg (eller er likegyldig, siden jeg må finne ut av alt omtrent selv)... Noen har ment at jeg bør bytte lege. Fordi jeg ikke har søkt meg inn på klinikk. De vet ikke hva de prater om engang, Min mor... Men jeg har fortalt at jeg ikke vil bytte lege, da må jeg begynne på scrach igjen. Hadde jeg hatt influensa, så ville jeg ikke trengt å gå til legen, men jeg sliter med rus, nerver osv. Av og til lurer jeg på om legen min sliter med det samme... Jeg har jo rusa meg på alt omtrent, og ser lett på øynene til andre om de er nykter eller ikke. Problemet er at jeg selv må finne ut av ting, bortsett fra rent fysiologiske som gu, men hva kan man forlange at en lege skal ha tid til?
Cottoncandy Skrevet 9. juni 2007 #12 Skrevet 9. juni 2007 Jeg har byttet en gang fordi jeg ønsket en kvinnelig fastlege.
Grønt blad Skrevet 10. juni 2007 #13 Skrevet 10. juni 2007 Byttet fordi jeg flyttet til et annet sted.
KræsjPink Skrevet 10. juni 2007 #14 Skrevet 10. juni 2007 Jeg byttet fordi jeg ønsket en kvinnelig, og fordi jeg flyttet.
Abraxas Skrevet 10. juni 2007 #15 Skrevet 10. juni 2007 En gang fordi jeg flyttet. En gang fordi jeg på 5 legebesøk på fire år kom til 5 ulike leger ved samme legesenter (kun en gang til hun som opprinnelig var min fastlege). Av de fire årene jeg hadde henne som fastlege, hadde hun permisjon iallfall tre.
Catzy Skrevet 11. juni 2007 #16 Skrevet 11. juni 2007 Har byttet to ganger pga flytting, og har lyst til å bytte igjen. Han jeg har er alltid forsinket, og husker ikke helt hvem jeg er fra gang til gang, og rekker heller ikke å skumlese journalen min før jeg kommer inn, så jeg bruker en del tid på å fortelle min sykdomshistorie. På den annen side, pleier å få time ganske raskt, og til samme lege, så jeg glemmer stadig å bytte. Til hun som lurte på om man gjør GU uten andre tilstede: De eneste gangene jeg har vært til GU med mer enn en person i rommet, var på Vulvaklinikken. Hos allmennleger har jeg gjort GU hos 4-5 forskjellige leger uten andre enn legen og meg i rommet. Det er ikke sært, men du kan sikkert be om en annen person.
aline Skrevet 11. juni 2007 #17 Skrevet 11. juni 2007 byttet lege både ved flytting og om jeg har fått fastleger jeg ikke synes fungerer i forhold til meg. jeg byttet også lege en gang fordi jeg liker best å ha leger som holder til på sentere, slik at når jeg evt må ta prøver etc, så sittern ikke på ett skittent kontor og gjør det, men man blir sent inn til laboratoriet for å ta det, for så å komme inn til legen igjen om nødvendig. Jo mer jeg kan gjøre på ett sted, jo bedre.
Gjest StockDama Skrevet 11. juni 2007 #18 Skrevet 11. juni 2007 fordi det var upraktisk å dra til lege i alta når jeg bor i hønefoss =p =D
Rosalie Skrevet 11. juni 2007 #19 Skrevet 11. juni 2007 Første gang fordi legen ikke skjønte et ord av hva jeg sa, og dermed klarte å skrive ut feil medisiner til meg. Andre gang fordi jeg har flyttet bydel, og det er greit å ha legen i "krabbeavstand" fra leiligheten. Han nye har jeg enda ikke vært til.
*Emma* Skrevet 11. juni 2007 #20 Skrevet 11. juni 2007 1 gang - hun var håpløs. Ville ikke sette inn hormonstav fordi "det ser ekkelt ut". Klippet trådene i spiralen så korte at hun ikke fikk dne ut igjen og jeg måtte vente i flere mnd på time og betale ekstra hos spesialist for å få den ut...m.m. Fikk en kjempe koselig en, men så hadde han plutselig fullt og jeg måtte velge en ny.... 2 gang - han var bare ekkel. Klarer ikke sette fingern på hva det var, men jeg fikk helt "creeps" bare jeg så og hørte ham... 3 gang - valgte en som var ledig (etter han ekle)...men rakk aldri å gå dit fordi jeg oppdaget at han koselige som jeg "ble kastet ut fra" hadde ledig igjen så da byttet jeg tilbake til han igjen
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå