monique Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Er det mange kvinner som driver med data? Jeg får ikke inntrykk av det. Hva kan kvinner tjene med en itutdannelse?
murray Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Jeg kjenner flere jenter som jobber som dataingeniør. Begynnerlønn for ingeniør er rundt 350k. Master er litt høyere. Med med bonus i tillegg ender man kjapt på nærmere 400k. Og ja, det er et mannsdominert yrke.
monique Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 8. juni 2007 Jeg får inntrykk av at jenter styrer unna it utdannelser. Er det lett å finne seg jobb da?
murray Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Akkurat nå er det lett for IT-folk å få jobb ja. For bare to-tre år siden var det nesten umulig. Husk at "ingeniøren kan brukes til alt", det er et allsidig yrke og du kan gå inn i mange ulike jobber etter endt utdannelse.
Catzy Skrevet 9. juni 2007 #5 Skrevet 9. juni 2007 Der jeg jobber, er vi 10 jenter som programmerer. Det er rimelig unikt i Norge, i hvertfall siden det bare er ca 60 ansatte i firmaet. Du kan lese om oss her: http://www.digi.no/php/art.php?id=384508 (Ikke meg i artikkelen, jeg bare jobber der. ) Som Murray sier, så er det veldig stor etterspørsel etter folk med it-utdanning nå. Hvis du velger en god IT-dannelse OG er jente, så vil det nok være enklere for deg å få jobb selv i nedgangstider. (Med mindre du har skikkelig dårlige karakterr, da er det vanskelig uavhening av kjønn.) Jeg har gått fra 360' til 440' ved å bytte jobb.
Gjest Elisia Skrevet 9. juni 2007 #6 Skrevet 9. juni 2007 Jeg håper virkelig jenter endelig får øynene opp for hvor gøy det er med IT og ingeniør-yrker. Utdannelsen er kort og grei, samtidig som det er morsomt! Man kan velge mellom masse, masse forskjellig etter interesser og hele verden, spesielt Norge, trenger dere veldig! Lønnen i disse yrkene er skyhøye og dere vil alltid tjene gresselig bra . Jenter, hva venter dere på?
Lula Skrevet 9. juni 2007 #7 Skrevet 9. juni 2007 Jeg er riktignok ikke IT-ingeniør, men jeg jobber i IT-bransjen og har gjort det mange år. Som det blir sagt over her er det gode tider i bransjen nå og det burde være enkelt å få seg jobb. Ettersom det er en mannsdominert bransje burde det også være greit for en jente med gode resultater å finne seg en spennende jobb. Min erfaring er at kompetente jenter er spesielt etterspurt i bransjen. Jeg kan ikke si hva ingeniørene hos oss tjener, men det ville forundre meg om de har lønn under 400 000.-
Gjest Gjest_Tess_* Skrevet 9. juni 2007 #8 Skrevet 9. juni 2007 Der jeg jobber, er vi 10 jenter som programmerer. Det er rimelig unikt i Norge, i hvertfall siden det bare er ca 60 ansatte i firmaet. Du kan lese om oss her: http://www.digi.no/php/art.php?id=384508 (Ikke meg i artikkelen, jeg bare jobber der. ) Som Murray sier, så er det veldig stor etterspørsel etter folk med it-utdanning nå. Hvis du velger en god IT-dannelse OG er jente, så vil det nok være enklere for deg å få jobb selv i nedgangstider. (Med mindre du har skikkelig dårlige karakterr, da er det vanskelig uavhening av kjønn.) Jeg har gått fra 360' til 440' ved å bytte jobb. Catzy, kan jeg spørre hvilken type utdannelse du har? (ingeniør, informatikk osv.?) Jeg tenker på å utdanne meg innen it(interesserer meg mer for programmering, datasikkerhet og lignende framfor det rent hardwaremessige), men jeg har vel gått meg en smule vill i den skauen av ulike it relaterte kurs og utdanninger der ute.
Catzy Skrevet 9. juni 2007 #9 Skrevet 9. juni 2007 Jeg har 2-årig informatikk-utdanning fra Høgskolen i Østfold i tillegg til 3 år i en annen studieretning. Jeg tok programmerings- og databasefag, med et lite infrastrukturag som tilleggsfag. (tok ikke eksamen her, så det teller ikke så mye.) Nå er det jo bachelor og masterstudier som tilbys. Jeg ville begynt med et bachelor-studium, og hvis du vil studere mer etter 3 år, så kan du fortsette til master. Etter min mening er det mer ønskelig med folk med bachelor enn folk med litt kurs herfra og derfra. Master er i så fall enda bedre å ha, men hvis du er drittlei studier etter 3 år, gå for en bra bachelor. "Alle" vil ha NTNU-studenter, men jeg tror at en del av de høgskolene som har hatt IT-utdanning i mer enn 10 år er bra utdanning også. Det kan være interessant å gå for høgskole heller enn universitet. Min erfaring er at høgskolestudenter ofte har hatt en mer praktisk retta utdanning enn på universiteter, og dermed kommer litt kjappere inn i en vanlig arbeidsverdag. Jeg har gått noen ekstra kurs i løpet av karrieren, og liker å favne bredt. Jeg har BI som spesialfelt, men jobber også en del med samarbeidsløsninger og kan en del grunnleggende infrastruktur. De to siste er ting som har kommet fra egen interesse, driv og miljø (gift med infrastrukturfyr, som igjen har mange infrastrukturvenner. Jeg har lært masse av ham og dem.) Jeg prøver også følge med på nye ting i bransjen, og å delta på arrangementer, selv om de er etter arbeidstid.
Scheherazade Skrevet 9. juni 2007 #10 Skrevet 9. juni 2007 Er ferdig med 5-årig siving datateknikk, og skjønner heller ikke hvorfor så få jenter velger data! Iallfall lett å få jobb nå, fikk første tilbud i midten av oktober, så vi er veldig heldig. Det er vanskelig å si hvordan det vil bli fremover, derfor anbefaler jeg å ta en "ordentlig" utdannelse. Med en 5-årig siving (for eksempel) stiller man langt fremme i køen blant arbeidssøkende, selv om det er dårlige tider. Og ja, lønnen er kjempegod, og det er mange frynsegoder i bransen.
monique Skrevet 14. juni 2007 Forfatter #11 Skrevet 14. juni 2007 Jeg har søkt på anvendt data på hio i år. Jeg har prøvd meg på informatikk på blindern. Men jeg er ikke så glad i matte. Håper jeg finner meg en bra jobb etter utdannelsen.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #12 Skrevet 14. juni 2007 Jeg håper virkelig jenter endelig får øynene opp for hvor gøy det er med IT og ingeniør-yrker. Utdannelsen er kort og grei, samtidig som det er morsomt! Man kan velge mellom masse, masse forskjellig etter interesser og hele verden, spesielt Norge, trenger dere veldig! Lønnen i disse yrkene er skyhøye og dere vil alltid tjene gresselig bra . Jenter, hva venter dere på? Signerer denne. Hva venter vi på? Jenter: velg kort og grei utdanning innen it og ingeniør-retninger. Det skaffer masse cash i lønningsposen. Norge har så stort behov for slik kompetanse at en nesten er "dum" om en ikke velger det.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #13 Skrevet 14. juni 2007 Jeg har søkt på anvendt data på hio i år. Jeg har prøvd meg på informatikk på blindern. Men jeg er ikke så glad i matte. Håper jeg finner meg en bra jobb etter utdannelsen. Hva er forskjellen på informatikk og anvendt data?
Ueland Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 Hva er forskjellen på informatikk og anvendt data? Forskjellen ligger vel mer i at informatikk og ingeniør har mye matte i "alt", mens andre linjer ikke fokuserer så mye på matten, og gjerne er mer pratisk rettet. (Mitt inntrykk )
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #15 Skrevet 14. juni 2007 Så informatikk og datateknikk er grovt sett to sider av samme sak bortsett fra at du kan kalle deg ingeniør etter å ha gått datateknikk?
Scheherazade Skrevet 14. juni 2007 #16 Skrevet 14. juni 2007 Så informatikk og datateknikk er grovt sett to sider av samme sak bortsett fra at du kan kalle deg ingeniør etter å ha gått datateknikk? Nja, man kan kanskje si det, bortsett fra at det heter vel strengt tatt ikke ingeniør heller lenger... Forskjellen mellom informatikk og datateknikk, der informatikk typisk innebar grunnfag, mellomfag eller hovedfag, og datateknikk høyskoleing eller siving, er blitt mye mindre etter kvalitetsreformen. Tradisjonelt kan man grovt sett si at informatikk kunne være et mer tverrfaglig studium, som kunne inkludere sosiologi, samspill mellom mennesker og IKT, IKT og samfunnsmessige spørsmål osv, mens datateknikk var mer ren data og realfag. Jeg kan bare snakke for NTNU her, da jeg kjenner disse utdanningene best. Forskjellen på et siving i datateknikk og en master i informatikk er fortsatt at informatikk er mer valgfritt, tror det er ca. halvparten av fagene som kan velges, selv om kvalitetsreformen innførte krav til visse fag. Datateknikk er mindre valgfritt, og valgene innenfor strengere fagkombinasjoner. Dette er både positivt og negativt. Med siving blir det sikret at du får en viss spesialisering, velger du for kreativt på informatikk kan du ende opp med en utdannelse som er hverken fugl eller fisk. Informatikk kan du fortsatt gjøre mer tverrfaglig, men du kan også skrive prosjekt og masteroppgave om f.eks. IKT og samfunn. På NTNU er det nå slik at hovedfordypningene man velger til fjerde året er likt, nemlig informasjon-og programsystemer, komplekse datasystemer, intelligente systemer og data- og informasjonsforvaltning. Sånn sett kan man gjøre de to utdannelsene ganske like, men som sagt kan man gjøre informatikk ganske ulikt. Blant næringlivet er fortsatt siving mer kjent, det ser man bla på antall bedriftspresentasjoner på de to linjene. Siving datateknikk kan også til en viss grad sies å være mer prestisjefylt, blant annet fordi karakterkravene er strengere, og man får en mer lik masse studenter. På informatikk fi nnes både kjempesmarte, og folk som "ramler innom". Forvirret? Det skjønner jeg godt...
Tuddelidu Skrevet 14. juni 2007 #17 Skrevet 14. juni 2007 Jeg har bare kjennskap til informatikkstudiene ved NTNU og UiO. Datateknikk, i alle fall ved NTNU, inneholder vel en god del mer matte/statistikk/fysikk enn informatikkstudiet? Det eneste man trenger av sånt på informatikk er vel Brukerkurs i matematikk for informatikere, som stort sett ligger på samme nivå som 2-3mx, og Diskret matematikk. Siv.Ing-.studentene tar vel både mer og vanskeligere kurs enn som så, pluss kurs i både statistikk og fysikk? Ved Blindern kan du velge mellom to retninger; "vanlig" informatikk, som har omtrent de samme mattefagene som informatikk ved NTNU (to kurs), og informatikk med matematikk (studieretning Matematikk, informatikk og teknologi, MIT). For å få en bachelor her må du ta mer matte; Kalkulus, Kalkulus og lineær algebra, Lineær algrebra, Modellering og beregninger (en "blanding" av matte og informatikk), samt to statistikk-kurs, eevt ett statistikk-kurs og ett logikk-kurs.
Scheherazade Skrevet 14. juni 2007 #18 Skrevet 14. juni 2007 Jeg har bare kjennskap til informatikkstudiene ved NTNU og UiO. Datateknikk, i alle fall ved NTNU, inneholder vel en god del mer matte/statistikk/fysikk enn informatikkstudiet? Det eneste man trenger av sånt på informatikk er vel Brukerkurs i matematikk for informatikere, som stort sett ligger på samme nivå som 2-3mx, og Diskret matematikk. Siv.Ing-.studentene tar vel både mer og vanskeligere kurs enn som så, pluss kurs i både statistikk og fysikk? Jepp, siving tar diskret matte (heltallsmatematikk), matte 1(litt av alt, fortsettelse på 3MX), matte 3(partielle diff.ligninger, matriser osv), matte 4 (laplace, fourier osv), statistikk og fysikk. I tillegg kommer matematisk orienterte programmeringsfag, som alg.dat. Ang. informatikk vet jeg ikke, men mattekravene er skjerpet med Kvalitetsreformen. Vet at mange f.eks. tar matte 3, kjekt å ha når man programmerer grafikk f.eks.
Tuddelidu Skrevet 14. juni 2007 #19 Skrevet 14. juni 2007 Jepp, siving tar diskret matte (heltallsmatematikk), matte 1(litt av alt, fortsettelse på 3MX), matte 3(partielle diff.ligninger, matriser osv), matte 4 (laplace, fourier osv), statistikk og fysikk. I tillegg kommer matematisk orienterte programmeringsfag, som alg.dat. Ang. informatikk vet jeg ikke, men mattekravene er skjerpet med Kvalitetsreformen. Vet at mange f.eks. tar matte 3, kjekt å ha når man programmerer grafikk f.eks. Jeg så nettopp på planen for bachelor i informatikk, og det ser ut til at mattefagene er de samme som de var da jeg gikk der (2 år siden), men de kan selvsagt ta fler om de vil det, studiet er jo som du sier veldig fritt. Da jeg gikk der stod det generelt dårlig til med mattekunnskapene blant informatikkstudentene, så jeg tviler kanskje på at det er så veldig mange som tar mer enn de MÅ Det virker også som det er mange som sliter veldig med alg.dat; de fleste jeg kjenner (riktignok ikke så mange) har tatt opp kurset både to og tre ganger. Så, hvis man ikke er så god/glad i matte/statistikk/fysikk så er det vel kanskje best å velge informatikk framfor siv.ing. Det er vel også lettere å komme inn, og de faglige bakgrunnsfagkravene er ikke like høye på informatikkstudiet.
Gjest Gjest Skrevet 14. juni 2007 #20 Skrevet 14. juni 2007 Så det kan kanskje ha sine fordeler å ta en bachelor i informatikk på høyskole(også bygge på med en master) fordi høyskoler gjerne har et litt mer fastsatt studieopplegg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå