Gjest askakk Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 kjæresten min begynte i jobb på onsdag, og har prøvetid. Fikk 5 minutter opplæring, og ble satt i fult arbeid. Når dagen var ferdig fikk kjæresten beskjed om å møte opp på en annen avdeling i dag, noe kjæresten min gjorde. Ble ferdig med alt arbeidet h*n skulle og den ene lederen sa han hadde jobbet veldig bra så han kunne få gå litt tidligere. Når han sitter på bussen hjem ringer de fra vikarbyrået og de hadde fått inn klage fra hovedsjefen om at han ikke jobbet godt nok, at sjefen ikke var fornøyd med kjæresten min. Så nå ble kjæresten min kallet inn på teppet hos vikarbyrået og de måtte ta seg en prat. Jeg synes det høres lite profesjonelt ut, og kreve like god arbeidstempo etter 1 dag som det de som har jobbet der lenge leverer. Uansett, kjæresten min frykter at han ikke vil få fortsette etter prøveperioden, og i frykt for å ende opp uten sommerjobb resten av sommeren så ringte han en annen jobb han hadde sagt nei til tidligere, og der fikk han jobb med en gang. De ville han skulle begynne på mandag. Pointe er... Han har jo signert kontrakt. Finnes det noen frist for å annulere arbeidskontrakten han har med sin nåværende arbeidsgiver? Han har jobbet der i 2 dager og ønsker ikke å arbeide der lenger ettersom han reagerer på måten de behandlet sine ansatte. Han hadde fått dårligere vibber med en gang han hadde møtt sjefen, og da folkene var der presis klokken 7 så hadde sjefen etter 5 sekunder begynt å kjefte og smelle om at NÅ måtte de for faen sette igang og jobbe. Jeg støtter han helt ut, og mener at slike arbeidsgivere fortjener ikke at folk gidder å jobbe hos dem. Og ja... vi snakker om byggebransjen, så det kom kanskje ikke som noe BOMBE! Synes synd på de andre kollegaene der, polakkene og andre utlendingene som må være der å jobbe. Men.. kan han annulere kontrakten?? Eventuelt hvilke konsekvenser kan det få for han om han lar være å møte opp på mandag? Kan det få store konsekvenser? Uansett. Han bør gjøre det, for etter prøvetiden går ut så får han sikker ikke fornyet siden sjefen ikke var fornøyd med effektiviteten, og da står han kanskje uten jobb resten av sommeren. Noen som har opplevd noe lignende? Kan arbeidstaker si opp og gå på dagen
Gjest Bare Gjest Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Nå vet jeg ikke det med lover og sånt, men hva i det verste fall kan skje? Han mister vel lønnen sin for de to dagene han hade jobbet der. Ikke får han gode referanser derfra heller. Hvis de velger å lage en sak ut av det (noe jeg tviler på) så kan han vise til manglende opplæring og dårlig arbeidsmiljø.
Malama Skrevet 8. juni 2007 #4 Skrevet 8. juni 2007 Prøvetiden gjelder nok begge veier ja, men man har somregel mer enn 2 timers oppsigelsestid, selv i prøvetiden. Men han kan jo si opp, og håpe de lar ham gå, at de ikke gidder bruke tid og krefter på å lære opp en som ikke skal være der...?
Gjest Elfrida Skrevet 8. juni 2007 #5 Skrevet 8. juni 2007 Det virker som han har jobben gjennom et vikarbyrå? Da ville jeg kontaktet byrået og sagt at jeg syns jeg har fått alt for lite opplæring, at stemningen er dårlig, og at jeg ønsker å tas av oppdraget. Så får byrået ta kontakt med kunden. Det kan hende at de på byrået blir sure også, men de har heller ikke interesse av å levere vikarer som ikke fungerer.
hypergirl Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 Nå vet jeg ikke det med lover og sånt, men hva i det verste fall kan skje? Han mister vel lønnen sin for de to dagene han hade jobbet der. Ikke får han gode referanser derfra heller. Hvis de velger å lage en sak ut av det (noe jeg tviler på) så kan han vise til manglende opplæring og dårlig arbeidsmiljø. Han mister ikke lønnen for de to dagene han har jobbet. Den lønnen har han krav på. Referanser derfra er vel kanskje ikke så farlig, siden han bare jobbet der 2 dager. Dessuten er det jo alltid prøvetid.Men undersøk kontrakten, det varierer litt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå