Gjest Gjest_Mamsen_* Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Min mor passer sønnen min på 20 mnd mye (særlig i forbindelse med eksamensperiode har hun hatt ham nesten hver helg). De to forguder hverandre, og han stortrives med mormor. Hun finner på all slags aktiviteter med ham, og han har det supert hos henne. Problemet er imidlertid at etter at han har vært med henne, kommer han hjem både sutrete og grinete. Hos mormor får han lov til "alt", som å tømme skuffer ut over gulvet, spise alt han vil (inkl. brus, is, sjokolade etc), i butikkene lar hun ham spise mat (boller, sjokomelk etc) før de kommer til kassen, ha fleksibel leggetid, bli bysset i søvn etc etc. Han har lært at hvis han ikke vil ha frokost, så får han kjeks, "for han må jo få noe", og hvis han ikke spiser middag får han is til dessert etc. Resultatet er at han nå er umulig å få i mat hjemme (dette er en gutt som vanligvis spiser alt..) I butikkene er han mildt sagt helt forferdelig, hyler og skriker når han ikke får noe. Jeg føler meg som verdens verste mor som hele tiden må "kjefte" på ham hjemme... Jeg har sagt til min mor at det hadde vært fint om hun holdt seg sånn noen lunde til våre regler, men hun mener at det slipper hun ettersom hun er mormor og ikke mamma. Etter en helg hos henne er han ofte både ufordragelig og sutrete (i motsetning til den blide gutten han er til "vanlig"), så nå synes vi etter hvert at det "koster mer enn det smaker" å la henne passe ham. Problemet er at hun gjerne kan komme innom på vei hjem fra jobb fredag og henter ham, og det er vanskelig å si nei når hun står her... Jeg har en liten baby i tillegg, så det er jo til hjelp at hun avlaster, men... Hvordan kan jeg si til henne (uten å krangle) at dersom hun skal kunne passe ham, så må hun følge mine regler sånn til vanlig i alle fall. Kan jeg nekte henne å være med ham dersom hun ikke vil høre på meg? Hun har vært til uvurderlig hjelp i en travel tid, men nå synes jeg det meste har gått over stokk og stein...
måneperle Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Hmmm, vrien den der! Syns helt klart mormor til en viss grad må følge deres regler, samtidig er det greit at enkelte ting er forskjellig hjemme og borte. Sånn kan vi gjøre hos mormor, men det er ikke tillatt hjemme. Når det er sagt så skjønner jeg utrolig godt at du ikke trenger den ekstra utfordringen i tillegg til en baby
Gjest Gjest_Marthe_* Skrevet 7. juni 2007 #3 Skrevet 7. juni 2007 Jeg synes du skal være takknemlig for at moren din vil passe gutten ..
Gjest Gjest_gitte_* Skrevet 7. juni 2007 #4 Skrevet 7. juni 2007 Hvis du klarer finne en annen barnevakt ville jeg faktisk gjort det. Du kan forklare til din mor hvordan han blir etter å ha vært hos henne. Du er glad for at hun er villig til å hjelpe til, men siden han blir helt ustyrlig etter å ha vært hos henne, så er det mer pes enn hjelp for dere, og derfor prøver dere en annen barnevakt en stund. Hvis reglene er helt annerledes hos henne enn hos dere er det ikke rart han blir frustrert angående hva som er lov eller ikke, og når og med hvem. Det er viktig å få frem til din mor at dere er takknemlig for at hun stiller opp, men at hvis hun ikke er villig til å høre på dere når dere sier hvilken effekt mangelen på regler hos henne har på guttungen, så må dere nesten prøve å skaffe en annen. Det er greit nok at bestemørdre skal "ha lov til" å skjemme bort barna, men da er det snakk om -litt-. Barn må ha regler også hos bestemor, og hvis han er der veldig ofte, så blir han jo bortskjemt støtt og stadig. Alt med måte.
Kykkelikokos Skrevet 7. juni 2007 #5 Skrevet 7. juni 2007 Har du prøvd å forklare moren din hvorfor du vil at hun skal være strengere? Det er veldig mange bestemødre som krever sin rett til å kunne skjemme bort barna, men jeg er helt sikker på at de fleste forstår at de må begrense seg hvis de passer barna svært ofte. Når det gjelder spising i butikken, synes jeg uansett det er uholdbart om det er bestemor eller mor som har barnet med i butikk. Sunn mat bør også komme først, så kan barnet heller få litt mer godteri i tillegg. Kanskje ikke så lett for bestemor å godta, dog. Husk å kjøpe en flaske god vin eller blomster til henne, slik at hun forstår at hun er verdsatt.
Gjest Gjest Skrevet 7. juni 2007 #6 Skrevet 7. juni 2007 Enig med darkness. Og en ting til - om bestemor passer en sjelden gang, eller man er på besøk en gang i måneden e.l, gjør det kanskje ikke så mye at det er helt fritt med usunn mat, godteri og annet anarki, men når hun passer ham så ofte en periode bør hun vel egentlig skjønne at dette påvirker hverdagene og hvordan han oppfører seg hjemme også.
Grooo Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Jeg synes du skal være takknemlig for at moren din vil passe gutten .. Klart hun er takknemlig for at moren passer gutten! Det skriver hun jo også flere ganger. Og det å måtte finne en annen barnevakt burde også være helt unødvendig. Prøv å sette deg ned sammen med moren din en gang dere har litt tid begge to, uten barnet tilstede. Forklar enkelt og greit det samme som du har skrevet her, hva problemet er og hvorfor det har blitt et problem for dere. Kanskje kan dere bli enige om hvilke "ulovlige" ting hun kan få la ham gjøre, og hvilke som er uakseptable. Jeg tror nok en mormor vil forstå om hun bare blir forklart på en ordentelig og grundig måte at nå må det bli forandringer. De har jo vært mamma til småttinger selv en gang, selv om det er vanskelig for dem å huske hvordan ting var dengang.
tingeling Skrevet 8. juni 2007 #8 Skrevet 8. juni 2007 Vis henne innlegget ditt her (eller si det samme som du sa her hvis du ikke vil at hun skal vite hvem du er på KG.) Har også noen kamper med besteforeldre. Helt fantastisk at de stiller opp, men når de ser barna mye så kan de ikke gå i en helt annen retning enn oss foreldrene. tingeling
Siam Skrevet 8. juni 2007 #9 Skrevet 8. juni 2007 Besteforelder skal skjemme bort barnebarna, men det er bare når det skjer en gang i blant. Men siden hun passer gutten såpass ofte synes jeg hun i hovedsak burde følge deres regler.
Caramba Skrevet 9. juni 2007 #10 Skrevet 9. juni 2007 (endret) Du får ta en liten prat med din mor og bli enige om kjøreregler. Hvis hun er av typen som lett blir fornærmet så skjønner jeg at det er litt komplisert. Du ønsker sikkert at hun skal fortsette å være der for din sønn samtidig som hun strammer litt inn på reglene. Endret 9. juni 2007 av Caramba
Gjest vimselot Skrevet 9. juni 2007 #11 Skrevet 9. juni 2007 Vet ei venninne av meg hadde samme problemet. Barnet ble preget, og til slutt fikk de en dagmamma og da forandret barnet oppførsel til det bedre. Dagmammaen fikk vite om problemet som bestemors pass skapte. Selvfølgelig kan en bestemor skjemme bort et barn, men om hun nærmest er dagmamma, er det i overkant om ikke bestemor forstår at det er et problem. Ta en prat med henne og si at du vurderer dagmamma om hun fortsetter på samme måten. Vis henne denne tråden?
Kaffeavtalen Skrevet 10. juni 2007 #12 Skrevet 10. juni 2007 Jeg vil bare si det at de aller fleste barn er sure og "umulige" å ha med å gjøre npr de kommer hjem etter å ha vært borte. Detteer uavhengig av hvilke regler de har borte kontra hjemme. Det er bare en reaksjon som er helt naturlig. Hilsen en med flere barn.
Gjest Gjest_BeBe_* Skrevet 12. juni 2007 #13 Skrevet 12. juni 2007 Jeg synes du bør forklare problemene for henne. Si at det på sikt gjør deres hverdag vanskelig. Hun kan allikevel skjemme bort barnebarnet når det gjelder tid, aktiviteter og oppmerksomhet. Den ekstra kosen som en familie med jobb, barn (gjerne flere) ikke har tid til så ofte. Male, bake, gå tur, oppdagelsesferd. En is nå og da, men ikke sånn som hun har holdt på hittil. Hun vil allikevel være en ressurs for dere og knytte nær kontakt med barnebarnet sitt.
Gjest =tentacle= Skrevet 14. juni 2007 #14 Skrevet 14. juni 2007 Besteforeldre "skal" gi litt ekstra, men ikke være fullstendig grenseløse på godteri, legging, butikktigging og måltider. Barnet har ikke noe behov for å bli overøset når det er hos bestemor, god gammeldags lek og kos rekker veldig langt. Hvis barnet ikke raskt tilpasser seg når det kommer hjem igjen til dere, betaler h*n også for luksuslivet hos mormor med masse frustrasjon og utilpasshet. Ja, du kan nekte samvær som går ut på å skjemme ungen bort, for det er ikke bra for barnet om det tar helt av. Men prøv heller på en skikkelig samtale og bli enige om ca grenser? De må nok ligge en del høyere enn nulltoleranse, men mye strengere enn de er i dag. Sannsynligvis blir det også morsommere for mormor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå