Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor mye kan man gå ned på 3 mnd, realistisk sett altså? og da ved hjelp av trening og fornuftig matinntak..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies vel at det sundeste er å ta ca 0.5 kg i uken. Men det spørs vel kanskje litt på hvor mye man har å ta av og hva slags kostholds/bevegelsesmønster man har fra før av også. Er du ekstremt rolig og ekstremt usund og bare legger om til normalt kosthold m bevegelse går man jo mest sannsynlig ned mere enn det.

Jeg gikk ned ca 15 kg på litt under 3 mnd.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg gikk ned ca 15 kg på litt under 3 mnd.

Skrevet

Jeg har gått ned mellom 0,5 - 1 kg per uke. Så å gå ned en 10-12 kilo på fornuftig vis skal være uoverkommelig. Altså slik at man ved sunt kosthold og trening forbrenner flere kalorier enn man spiser.

Skrevet

Hvis man ser på 13 uker-opplegget til tn.no, kan man vel i grunnen bli sånn man vil omtrent :)

Skrevet

Jeg har gått ned mellom 0,5-1 kg i uken.

Det har jeg klart ved å spise lite og ofte. Vært aktiv og unngått

mest mulig karbohydrater. Har ikke vært fanatisk på det området, men i hverdagen har jeg holdt meg mest mulig unna.

Skrevet

eg trene mandag og onsdag, og drikker mye vann hvor fort trur du det går å gå ned då?

Skrevet
eg trene mandag og onsdag, og drikker mye vann hvor fort trur du det går å gå ned då?

Dette sier egentlig ingenting. Hva spiser du? Med hvilken intensitet trener du?

Man bør uansett ikke miste særlig mer enn 0,5 kg i uka for ikke å gå opp igjen med en gang.

Skrevet

Er individuelt. Selv gikk jeg på Grete Roede og trente, og gikk ned 6 kg på 3 mnd, og 2 kg til de neste 3 mnd. (Totalt 8 kg på 6 mnd)

Skrevet

eg drikke mye vann og spise mye salat og av og til smoothie og vanlig mat, eg går på trenings studio og trener forskjellige apperater og går\springer litt på sånn tremølle så det kalles.

og nå skal eg begynne å sykle 1 elle 2 ganger i uken.

Skrevet
Dette sier egentlig ingenting. Hva spiser du? Med hvilken intensitet trener du?

Man bør uansett ikke miste særlig mer enn 0,5 kg i uka for ikke å gå opp igjen med en gang.

eg drikke mye vann og spise mye salat og av og til smoothie og vanlig mat, eg går på trenings studio og trener forskjellige apperater og går\springer litt på sånn tremølle så det kalles.

Gjest Blondie65
Skrevet

Dette sier fremdeles ingenting.

Hvis du pr dag spiser 3000 kcal og trener slik at du får brukt 500 kcal mens din vanlige aktivitet tilsier at du burde spist 2000 kcal så legger du fremdeles på deg fordi:

Spise 3000 kcal

Trene 500 kcal

= 2500 kcal

Beregnet aktivitet pr dag: 2000 kcal = 500 kcal for mye.

Hele poenget er at du må komme i kcal underskudd, dvs. at du må forbruke mer kcal enn du spiser pr dag. En vanlig kcal for kvinner pr dag er et sted mellom 18-2500 kcal. Skal du ta av må du spise mindre enn dette og/eller trene vekk noe av dette.

Smothies kan være veldig sunt, men det kan være kaloribomber likevel.

Man bør trene / utøve fysisk aktivitet 3-4 ganger pr uke for å ha noen effekt av treningen. Ikke alt trenger å være organisert helsestudio aktivitet - gå hjem fra jobb istedenfor bil eller buss er f.eks. fysisk aktivitet.

Hvis du spiser slik:

Frokost 300 kcal

Mellom måltid 50-100 kcal

Lunsj 300 kcal

Mellom måltid 50-100 kcal

Middag 400 kcal

Kvelds/mellom måltid 50-100 kcal

kommer du opp i 1700 kcal pr dag i mat inntak. Hvis ditt beregnede kcal forbruk er mellom 1800 og 2500 kcal vil du dermed uten trening komme i et underskudd på minimum 100 kcal pr dag og da vil all fysisk aktivitet som sykling, gåing, helsestudio ytterligere øke kcal reduksjonen din. Dermed vil du på sikt ta av.

Gjest Kristin_
Skrevet

Det er enklest å begynne i treningsenden. Å øke aktiviteten er ofte mye enklere enn å kutte veldig ned på maten, men med samme effekt. Bare ikke kompenser matmessig for treningen. Planlegg treningen skikkelig, og følg et skikkelig opplegg. Hodeløs trening gir dårlige resultater.

Skrevet

hvor finner eg ut hvor mye kcal eg spiser og hvor kan eg finne noen sånn oppskrifter?

Gjest Blondie65
Skrevet
hvor finner eg ut hvor mye kcal eg spiser og hvor kan eg finne noen sånn oppskrifter?

På all mat du kjøper står det næringsinnhold pr 100 gram.

Min oppramsing av de forskjellige måltidene betyr at du må veie maten.

Det er to måter å gjøre dette på.

1) Hvis du aldri før har telt kalorier og derfor ikke vet helt hva det går ut på så spander en måneds medlemsskap i VGs vektklubb. Det er ikke mange kronene det er snakk om men da får du oppskrifter, vite litt om trening, kosthold, hva som er sunt og hva som ikke er.

2) Den andre måten er å skifte ut alt med høy fett prosent med lav. Ideell sammensetning av mat er mest mulig protein, minst mulig fett og så lite karbohydrater som mulig. Når det gjelder alle brødsorter så er det mange karbohydrater i disse, da er det lurt å velge grovere brød fordi kroppen bruker lenger tid på å fordøye disse. I en periode kan det være nødvendig å veie og måle ...

Hvis ingenting av det jeg skrev i forrige avsnitt ga mening så gå tilbake til punkt 1. :)

Når det gjelder fett: Litt fett skal vi ha, men det er stor forskjell på såkalt mettet og umettet (og så er det noe flerumettet og sånn, og det greier ikke jeg å holde styr på). Forskjellen på disse er at de som er sunne er de som holder seg flytende "uansett hva du gjør med dem" (ikke fryseren da ...) er sunne (olivejolje f.eks) , mens de som blir harde i kjøleskapet eller i romtemperatur (smør, margarin) er usunne. Dette er selvagt ikke en regel uten unntak, men det er en vanvittig god huskeregel synes jeg.

Fett som finnes i kjøtt, spes. i storfekjøtt og også i "gammeldags" svinekjøtt (da mener jeg koteletter og sånn der du kan se de marmorerte årene) er også usunt. Men kjøtt er veldig proteinrikt, så magrere kjøttvarianter som kyllingfileter og svinebiff er gode proteinkilder. Det samme gjelder en del melkeprodukter. Men de er veldig fettrike også, feil type fett til og med. Så her må man velge de magrere variantene. Feit fisk som laks, ørret, makrell, sild og sikkert flere, inneholder sunne fettyper og det er noe vi bør spise mer av så det å legge inn litt røykelaks eller makrell i tomat er sunt. Merk LITT. Det samme gjelder nøtter - merk LITT.

Hvorfor er proteiner bra? Jo fordi de hjelper kroppen å bygge muskler. Øket muskelmasse gir øket forbrenning, øket forbrenning gir større omsetning på fettet i kroppen - dvs at energi (målt i kalorier, eller kcal) som vi spiser blir i større grad forbrukt enn lagret (som fett) når vi har større muskler.

Hvordan får vi større muskler? Jo vi trener. Så trening har dobbe effekt - man både forbrenner kalorier (MYE faktisk - 1 times trening kan fort forbrenne 400-500 kcal) og øker forbrenningen ved å bygge muskler. Så trening er noe man må begynne med og enten får man leve med det akkurat som man gjør med kontaktlinser, tran, allergimedisin og barbering av legger (nødvendige onder som man gjør for man må) eller så må man rett og slett "klikke litt på" trening og digge det (jeg har trent vekter i mange år, det er en ting jeg gjør gitt, akkurat som barbering av legger ... jeg venter fremdeles på "jippi i dag skal jeg trene" følelsen).

Hvis du velger å ikke trene vil det du reduserer i kaloriinntak dessverre gå av muskelmassen for kroppen vår er så "sinnrikt" laget at den er livredd for å miste fett, den spanderer heller muskler når det kniper litt på energitilførselen. Derfor er trening så utrolig og ufattelig viktig.

"JAMMEN jeg vil ikke trene vekter for da kommer jeg til å se ut som en bodybuilder". Kan du ikke si fra hvis du får det til og så vil jeg gjerne vite hvordan. Det skal UTROLIG MYE til for at jenter skal få det til. De her langrenns og håndballjentene som nærmer seg det der trener sånn ca 5 timer pr dag eller mer.

Dette var litt av min kunnskap og erfaring rundt dette. Jeg er ingen ekspert på noe annet enn meg selv ... :)

Gjest Kristin_
Skrevet
"JAMMEN jeg vil ikke trene vekter for da kommer jeg til å se ut som en bodybuilder". Kan du ikke si fra hvis du får det til og så vil jeg gjerne vite hvordan. Det skal UTROLIG MYE til for at jenter skal få det til. De her langrenns og håndballjentene som nærmer seg det der trener sånn ca 5 timer pr dag eller mer.

Word!

I tilllegg må man ha særdeles lav fettprosent for å få noe særlig synlige muskler. Fitnessutøvere sulter seg jo ned i månedsvis før konkurranser, til vanlig ser de egentlig ganske bra ut :) Blant kvinnelige kroppsbyggere er det dessverre ekstremt mye bol, nettopp fordi kvinner bygger muskler dårlig.

Skrevet

eg har noen oppskrifer såer fattig på kalorier

dei er vel bra å bruke?

hvor finne eg det vgs vektklubb?

Skrevet

om nøtter og rosiner og tørkede frukt er sunt?

kan eg spise det?

Gjest Blondie65
Skrevet
om nøtter og rosiner og tørkede frukt er sunt?

kan eg spise det?

Hva mener du med sunt?

Mener du som i helsemessig? Eller mener du som i slankende? Eller mener du om det er mye kalorier i det?

Det er ikke alt som er sunt som er kalorifattig og det er ikke alt som er kalorifattig som er sunt.

Nøtter er sunt (altså: helsemessig sunt) fordi det inneholder en mengde mineraler som vi trenger. Mandler er noe av det sunneste som finnes fordi det er en nøtt som inneholder alt det de andre nøttene inneholder til sammen.

Nøtter er derimot ikke slankende for det inneholder ET HAV av kalorier, så spiser du store mengder av det så vil det gå ut over kaloribudsjettet ditt.

Hvis nøttene er saltet er de i tillegg ikke så sunne (fremdeles i helsemessig forstand) lenger da salt i store mengder har en negativ effekt på kroppen i tillegg til å binde vann (som er negativt for vektreduksjon).

SÅ kan du spise nøtter? Ja men i små doser. Virkelig små doser.

Rosiner og annen tørket frukt - les på baksiden av pakken. Er det tilsatt sukker er det mer kalorier i det enn hvis ikke.

Hvis spørsmålet egentlig er om nøtter og tørket frukt er sunnere enn annet snop så er svaret tja, det kommer an på hva du sammenligner med og hva slags mengder du spiser. Mørk sjokolade er f.eks. sunt (helsemessig) og i små mengder er det vel heller ikke uheldig for slanking.

Alt snop som inneholder salt er dobbelt farlig - først fett deretter salt ... se over. Unntatt er popcorn, det er magrere og sunnere enn annet salt snop, men det er fremdeles ikke noe man kan gafle i seg ubegrenset av hvis man skal redusere vekten.

"Kan jeg spise ..." eller "Er xxx sunt ..." er feil spørsmål fordi det er ufullstendig. Har du bestemt deg for et kaloriinntak på 1800 kcal pr dag og du har spist dette så kan du ikke spise verken nøtter eller bananer. Men nøtt/frukt blandinger (uten sukker tilsetning) KAN være gode måltidserstatninger eller "snope" alternativer FORUTSATT at du begrenser inntaket og hvis du er på diett - holder deg innenfor kaloribudsjettet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...