Tante T Skrevet 5. juni 2007 #1 Del Skrevet 5. juni 2007 Ja så da var det bare muntlig eksamen igjen så er jeg ferdig med grunnskolen Meen, så kom jeg da opp i matte med temaet: Kjæledyr.. Jeg lurer fremdeles på hva kjæledyr har med matte å gjøre, men har funnet noen ideer. Tenkte at jeg foreksempel skulle regne ut hva det koster å kjøpe og ha en hund - hundegarde, seng, mat, utstyr etc. Men det holder jo ikke, kan ikke stå og snakke i 20 min om en hund syns jeg.. Har noen forslag på hva jeg kan snakke om? Tenkte på det å ha noen problemløsningsoppgaver men er det for teit? Har et eksempel her: I en gate har vi husnumrene 2, 4, 6 og 8. I hvert av de 4 husene bor det en elev. Hver elev har sitt favorittfag og dessuten et eget kjæledyr. • Eleven i nr. 6 liker fysikk. • Hunden er nabo til hesten. • Ole liker matematikk og bor på den ene enden. • Erik bor mellom hesteeieren og eleven som har fysikk som favorittfag. • Kristine bor ved siden av katteeieren. • Eleven som bor lengst til høyre, har teknikk som favorittfag. • Katten er nabo til eleven som liker norsk. I hvilket hus bor Åse, og hvem eier apekatten? Har resten av i dag og i morgen på meg, så klarer nok å finne på noe selv.. Men blir glad hvis noen har et tips eller to Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alsana Skrevet 5. juni 2007 #2 Del Skrevet 5. juni 2007 Kanskje du kan ha med nokre oppgåver om formering? To kaninar får x antal ungekull med y antal ungar i kvar kull. Så og så mange prosent døyr innan tre månedar. Kvar kanin finn seg ein partnar utanfor slekta og byrjer å produsere eigne avkom. Nye kull kjem til 11 gonger i året for kvart kaninpar. Kor mange etterkomarar vil det første kaninparet ha etter 5 år? Eller noko liknande, utbroder etter eige ønskje. Det er jo ikkje så dumt å ha ei oppgåve om ein hund. Viss du kan flette inn at hunden også tener penger på t.d. veddeløp kan du få inn meir rekning. Utgifter til trening, startavgift, inntekter etter siger - osv. Korleis er det eksamenen går føre seg? Du får altså ingen konkrete oppgåver av sensor som du skal løyse? Viss det er du åleine som skal stå for alt, er det sikkert lurt å syte for at du får vist så mykje som mogleg av det du kan. Prøv å lage oppgåver som dekkjer mange ulike former for rekning. Viss det er eit hovudtema for kvart kapittel i læreboka, prøv å lage ei oppgåve til kvart kapittel, evt. større oppgåve som dekkjer fleire område. Eg hugsar slike oppgåver som bygde på kvarandre; om du rekna feil i første oppgåva vart dei andre også feil. Det høyrest igrunn litt spennande ut! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
messy Skrevet 6. juni 2007 #3 Del Skrevet 6. juni 2007 Konstruering av "hundehus" med vinkler, og volum for å se om hunden passer inn kanskje?. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå