Gjest TS Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Jeg er førskolelærer og har de tre siste årene (siden jeg ble ferdigutdannet) vært i årsvikariater. Nå har jeg valget mellom to jobber. Og jeg trenger hjelp til å velge. Jobb 1) 100% fast stilling som førskolelærer 2 på en helt nyoppstartet småbarnsavdeling. Barnehagen er kommunal, og ligger i en annen kommune (ca. 30 min pendling med buss hver vei). Lokalene er ikke ferdigstilte, så det første året må vi holde til på et bedehus som er imidlertidig innredet og godkjent for barnehagedrift. Vet lite om arbeidsmiljø, framtidsplaner og fasiliteter. Jobb 2) 80% vikariat som førskolelærer 2 i en privat barnehage her hvor jeg bor. Det er gode muligheter for fast ansettelse, men kanskje ikke før om to år. Eierne kan ikke garantere meg nå at jeg vil bli fast ansatt, men det ligger i kortene. Ble "headhuntet" til denne jobben. Barnehagen lønner etter kommunal tariff. Har masse fasiliteter - er uten tvil byens flotteste barnehage. Er kjent for godt arbeidsmiljø. De ansatte har en del frynsegoder, blant annet får de treningskort på treningssenteret dekket, alt av arbeidstøy (dresser, regntøy, gensere, t-skjorter...), gratis lunsj og diverse. Hva skal jeg velge? Jeg er veldig fristet tl å ta jobb nr 2, men jeg føler at jeg må ha noe mer å forholde meg til enn kun ett år av gangen. Føler at det er litt drastisk å si fra seg en fast stilling for et vikariat på disse vilkårene. En annen ting er at vi planlegger baby, og hvis alt går etter planen, så blir jeg forhåpentligvis gravid innen ett år (kanskje prøverør). Med en fast jobb vet jeg helt sikkert at jeg har noe å komme tilbake til, men hvis jeg går ut i permisjon i vikariatet mitt så kan det jo hene de får inn andre (mer interessante) førskolelærere enn meg som snapper den faste stillingen foran nesa på meg(?). Hva skal jeg gjøre? Klarer ikke å velge!! Kommer til å være livredd for at jeg har valgt feil uansett hva jeg velger... I fjor brant jeg meg på at jeg tok et feil valg yrkesmessig, og jeg vil nødig gjøre den samme blemma igjen. Har ingen magefølelse. Den svinger fra den ene til den andre siden hele tiden. Har dere noen råd til meg?
Ce'Nedra Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 I og med at dere planlegger å få barn, ville jeg gått for nummer 1. I tillegg vil jeg tro det er en voldsomt verdifull erfaring å være med på å bygge opp en barnehage fra bunnen. Om du skulle angre, får du sikkert muligheten til jobb i den andre barnehagen i løpet av få år.
Amadea Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Det er sikkert kjempespennende å bygge opp en barnehage helt fra bunnen! :-D Litt kaotiske forhold i begynnelsen kan du sikkert leve med. 30 minutters reisevei er heller ikke mye. Kanskje du kan höre deg litt rundt om hvem som har fått jobb der? Framtidsplaner og fasiliteter kan du i hvert fall spörre styrer om.
Frigg Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Jeg ville helt klart gått for nr 1, i alle fall med tanke på at dere planlegger å få baby om ikke lenge. Dessuten er det jo, som de andre sier, veldig læringsrikt og sikkert utrolig spennende å være med å utvikle en barnehage. Er selv barnevernspedagog men jobber som førskolelærer 2.
Gjest TS Skrevet 6. juni 2007 #5 Skrevet 6. juni 2007 Takk for svar. Jo, jeg ser at det er mest fornuftig å ta imot jobb nr 1. Har vært en drøm å kunne være med å bygge opp noe helt fra begynnelsen, og jeg tror jeg vil få mer innflytelse i denne stillingen. Samtidig har jeg også hatt veldig lyst på jobb i barnehage nr 2, i mange år faktisk (hadde praksis der da jeg studerte). Nå har jeg endelig sjansen, og det føles ikke bra å la den gå fra meg. Mannen min sier at hvis jeg tar imot jobb nr 2, så må vi nesten legge babyplanene på is en stund. Dette er ikke aktuelt for meg, siden vi er midt i en utredningsprosess og begynner å øyne lys i tunnelen der framme. Kommer nok til å ta en telefon til jobb 2 (når jeg har tenkt litt til...) og si at dersom de ikke kan love meg nå at det vil bli fast jobb med tiden, så må jeg takke nei. De skal bygge ny barnehage som står klar om et par år, så det burde vel ikke være så veldig vanskelig å love meg jobb dersom de virkelig vil ha meg... Men hm.. Må nok tenke enda mer grundig på dette før jeg bestemmer meg 100%. Tar gjerne imot flere råd..
Frey Skrevet 6. juni 2007 #6 Skrevet 6. juni 2007 Siden dere planlegger barn så er det lureste jobb nr 1. Og siden du får erfaring med å bygge opp en barnehage fra starten vil dette telle positivt når den andre barnehagen skal bygge nytt om noen år og da er det jo bare å bytte jobb hvis/når anledningen byr seg
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå