Gjest vimselot Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 Dette gjelder en dame på over 70 som ble operert for en tid tilbake. Nå har sykehuset fortalt at smertene hennes kommer av at nerver er kuttet over. Hun er følelsesløs under selve operasjonsåret og operasjonen var større enn legene antok. Smertene er blitt verre enn de var i starten, men da tok hun smertestillende, det gjør hun ikke nå. Kan jeg råde henne til å ta smertestillende par dager for at musklene på den siden operasjonssåret er, skal slappe av? Legene sa ingenting om dette, men det er en meget bestemt eldre dame som ikke er så glad i medisiner. Hun har problemer med hjertet og reagerte allergisk på medisinene hun fikk under operasjonen med utslett. Nå føler hun seg kraftløs og uten energi og har smerter under selve operasjonssåret. Legene undersøkte det i dag pga. smertene, men fant ut at det ikke var infeksjon, men nerver som var skadet. Hvor lang tid tar det før nervene vokser sammen og skjer det ofte når det er et eldre menneske? Hun skal selvsagt til utredning hos operasjonlegen, men har noen erfaring med den type operasjon og nerveskader når det gjelder et eldre menneske?
liv Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 DEt kan ta opp til et år før nerver gror sammen igjen fikk min onkel beskjed om da han ble operert i nakken
Gjest vimselot Skrevet 5. juni 2007 #3 Skrevet 5. juni 2007 Takk for svar, men vet ikke om jeg tør å nevne ordet 1 år til henne. Jeg har antydet cirka 6 mnd, men at det blir bedre etterhvert. Det virker som om depresjonen pga smertene er det verste nå, pluss at venninna også er litt redusert nå. Pluss at hun nekter å ta smertestillende, fordi hun fikk den allergiske reaksjonen etter operasjonen. Jeg kan forstå at når hun fikk allergiske reaksjoner, og også måtte minske og øke hjertemedisinene sine før og etter operasjonen, så er hun skeptisk. Vet ikke hvordan jeg skal råde henne, for min tanke går til at muskelspenninger kan være en stor årsak til smerten (dvs. at hun ikke får slappet av pga. nervesmertene).
liv Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Det finnes jo forskjellige typer smertestillende, Kanskje det hjelper litt med ibux, det er muskelavslappende.
Gjest vimselot Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 Takk igjen, skal ta med meg ibux, eller be en jeg kjenner ta med. Men svaret er nesten gitt på forhånd, hvis ingen forklarer at DET er bare for en kort tid, og smertene kan ha forplantet seg fordi muskluaturen ikke har fått slappet av. Blir nesten oppgitt jeg, har jo ikke lyst til å dytte på dama medisiner, særlig siden hun har dårlige erfaringer fra før.
Gjest vimselot Skrevet 8. juni 2007 #6 Skrevet 8. juni 2007 Dytter tråd opp... Ei jeg vet om, fikk straks vannansamling og smerter, men dette er ikke tilfellet her, hun klarer nesten ikke gå. En annen fikk knust nervene i en ulykke, og ble lam men smertefylt. Enda, etter mange år. Jeg jobber ikke i helsevesnet, nei, men har satt meg inn i ting, fordi jeg enten har lest meg til det, eller fått høre. Det lille jeg vet, og det sier jeg ikke til den det gjelder, er at nerver ofte kan vokse sammen igjen (har gått gjennom det selv). Men med et eldre menneske? Ingen?
Tusenfryd Skrevet 8. juni 2007 #7 Skrevet 8. juni 2007 Jeg har fortsatt ikke følelse under keisersnittarret jeg fikk for halvannet år siden. Under arret til en annen maveoperasjon for noen måneder siden er jeg helt nummen. Ting tar tid.
Gjest Gjest Skrevet 10. juni 2007 #8 Skrevet 10. juni 2007 Kan jeg råde henne til å ta smertestillende par dager for at musklene på den siden operasjonssåret er, skal slappe av? Legene sa ingenting om dette, men det er en meget bestemt eldre dame som ikke er så glad i medisiner. Dette og det meste andre du skriver i ditt innlegg er opptil en lege å avgjøre!! Når det gjelder å miste følselsen i området etter en operasjon så er dette en vanlig komplikasjo. Noen får den tilbake etter et år eller to, noen får den aldri tilbake. Jeg er ung og sprek men fikk aldri følselsen tilbake etter at jeg hadde en større operasjon for 10 år siden. Som du sikkert egentlig vet så er det ikke opp til deg å gi denne damen råd om hva hun kan/ikke kan, skal/ikke skal. Hvis du vil hjelpe henne så tar du henne med til legen og får en faglig vurdering og hjelp.
Gjest kne_operert Skrevet 16. desember 2010 #9 Skrevet 16. desember 2010 Har et lite spørsmål om føelse i fot. Jeg har nettopp operert vekk en multippel eksostose (Bentumor/benutvekst på leggbenet, rett nedenfor kneleddet)På høgre forten. Det har gått ca 2-3 uker siden operasjonen. Jeg har nesten ikke følelse på venstre side av leggen og har ekstrem nummenhet/prikking i ankelen. Av og til kan jeg oppleve pulserende smerte i leggen. Jeg lurer på om det ble kuttet noen nervetråder i foten. Er det noen som vet hvordan til fikse, eller hvor lenge det tar for å bli fikset av seg selv?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå