Edie Skrevet 11. mars 2003 #21 Del Skrevet 11. mars 2003 Ja, du kan få p-piller uten gynekologisk undersøkelse. Det har heller ikke jeg sagt. Jeg sa man ikke kan få p-piller uten resept, og det kan man ikke få. Alle p-piller er reseptpliktige! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Diva Skrevet 11. mars 2003 #22 Del Skrevet 11. mars 2003 Vil bare si at mange gynekologer FAKTISK anbefaler gynekologisk undersøkelse oftere enn hvert 3 år. Men det er nok individuelt. Jeg velger i allefall å gå en gang i året, og tar celleprøve en gang i året. Diva :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 11. mars 2003 #23 Del Skrevet 11. mars 2003 Unnskyld hvis jeg tar feil - men jeg mener jeg har hørt de deler ut p-piller på skolene nå jeg - hos helsesøster...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 11. mars 2003 #24 Del Skrevet 11. mars 2003 Første gangen var jeg 20 og var veldig nøye på at det skulle være en kvinnelig lege. Etter det har jeg gitt blaffen, og sist var det en mann. Han var flink og forsiktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birgitte242 Skrevet 11. mars 2003 #25 Del Skrevet 11. mars 2003 Helsesøstre og jordmødre har lov til å skrive ut resepter på visse preventive midler, deriblant p-pillen. Så dere har på en måte begge rett, Tusenfryd og Aricept. Helsesøstre kan skrive ut en resept på p-piller men kan ikke uten videre "dele ut" reseptpliktige midler. Noen ganger vil førstegangsbrukere få skrevet ut og utlevert de første 3 måneders forbruk på f.eks en helsestasjon for ungdom som i mange kommuner tilbyr dette gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 12. mars 2003 #26 Del Skrevet 12. mars 2003 Noen ganger vil førstegangsbrukere få skrevet ut og utlevert de første 3 måneders forbruk på f.eks en helsestasjon for ungdom som i mange kommuner tilbyr dette gratis. Det var dette jeg tenkte på, ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Edie Skrevet 12. mars 2003 #27 Del Skrevet 12. mars 2003 (endret) Sitat Helsesøstre kan skrive ut en resept på p-piller men kan ikke uten videre "dele ut" reseptpliktige midler. Noen ganger vil førstegangsbrukere få skrevet ut og utlevert de første 3 måneders forbruk på f.eks en helsestasjon for ungdom som i mange kommuner tilbyr dette gratis. Takk, hadde helt glemt det jeg! Husket at helsesøstre og jordmødre kan skrive ut resept. En fin ordning forresten synes jeg. Bedre at de bruker beskyttelse og får lettere tilgang til det. For å gjøre som de vil gjør de uansett.... Endret 1. oktober 2017 av Edie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 12. mars 2003 #28 Del Skrevet 12. mars 2003 Celleforandringer - som er veldig vanlig - har ingenting med antall sexpartnere å gjøre. Heller ikke soppinfeksjoner. Joda. man kan bli smittet av soppinfeksjoner av en mann. Man kan faktisk også være mer utsatt for celleforandringer om man bytter partner ofte, fordi det forstyrrer miljøet i livmora /halsen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AUF Skrevet 12. mars 2003 #29 Del Skrevet 12. mars 2003 Man trenger ikke ta gu når man planlegger å bli gravid, men man må ta gu når man går til første svangerskapskontroll. Mange velger uansett å sjekke forholdene når de planlegger å bli gravide. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 12. mars 2003 #30 Del Skrevet 12. mars 2003 Hmmm...er det bare jeg som ikke makter tanken på gu engang?? Er 24 og har gått på p-piller i 4 år men aldri hatt noen undersøkelse. Kommer nok til å vente til jeg er helt nødt. *pyse, jeg? Jaaa* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 13. mars 2003 #31 Del Skrevet 13. mars 2003 Joda. man kan bli smittet av soppinfeksjoner av en mann. Man kan faktisk også være mer utsatt for celleforandringer om man bytter partner ofte, fordi det forstyrrer miljøet i livmora /halsen. Selvsagt - jeg uttrykte meg dårlig - men dette er ting som skjer uten bytte av mann også. Det skjer endel med en kvinnes kropp fra hun kommer i puberteten og resten av livet - sånn er det. Og jeg synes det er rulett med egen helse at ikke alle fra en viss alder eller erfaring, går regelsmessig til GU. Det med ha et sexliv og vente med å gå til legen til man planlegger graviditet - dette er uforståelig for meg. Sjekker dere ikke brystene deres for kuler heller, jenter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Livredd Skrevet 13. mars 2003 #32 Del Skrevet 13. mars 2003 Vil bare si at jeg går på p-piller, er 24 år og har ennå ikke hatt GU. (Men er i ferd med å virkelig forberede meg selv på at jeg skal det nå.) Legen sa at jeg ikke trengte noen undersøkelse når jeg fikk pillene, men han anbefalte at jeg gjorde det innen 2 år. Ellers lurer jeg veldig på om man kan bestille en gynekologtime uten å ha rekvisisjon fra lege… Er det noen som har en flink gynekolog å anbefale i Drammens-ormådet eller i Bærum? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå