Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva bør vi se og oppleve i Dubrovnic? Har lest at muren rundt gamlebyen er verdt nærmere undersøkelse, men så er vi jo jenter da og liker shopping og slikt.

Noen tips til hvor vi bør gå for å finne gode handle steder, og hvilke strender som er verdt et besøk.

Alle tips mottas med glede :)

Reiser 9 juni...

Krista83

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dubrovnik er en nydelig by, og en rundtur oppå bymuren er absolutt å anbefale.

Jeg synes ikke Dubrovnik er et shopping-mekka, akkurat, det er mye souvernirsjapper, men de har vel noen godbiter innimellom, kanskje. Byen innafor bymuren er ikke stor, man når fint over det meste på en dag.

Det kan hende at det er flere butikker i den nye havna - husker ikke hva det heter der i farta...

Gjest Gjest
Skrevet

Dubrovnik er ikke stedet å dra til hvis det er shopping og strandliv dere er på jakt etter.

Gjest wilmi
Skrevet

Det er ingen strender lett tilgjengelig ved Dubrovnik, bare svaberg. Det er dog en del sånne badetrapper som går ned til vannet fra svabergene. I følge en innfødt drosjesjåfør pleide de lokale å ta båt til noen strender som lå på noen øyer et stykke fra Dubrovnik, men det var ingen arrangerte turer til disse stedene.

Man rekker fint å se det som er å se i Dubrovnik på en dag. Tur på bymuren er et must. Det er et par knøttsmå museer man kan gå i, men det er ikke mye å se på altså... Vi tok en båttur ut til en øy utenfor Dubrovnik, der var det noen ruiner av et kloster å se på, i tillegg til at det var fint å gå på tur.

Shopping er heller ikke noe særlig. Det er hovedsaklig souvenirsjapper til ære for turistene. Det er en -veldig- liten "by".. Vi tok buss ut av selve gamlebyen til mer såkalte "sentrale strøk", men der var det stort sett en møbelbutikk og et par butikker av typen sparkjøp, og dett var dett.

Vi var der en liten langhelg, og det var akkurat litt for kort tid til at det var tid til noen ordentlige utflukter. Det ble rett og slett litt kjedelig, for det var så lite å gjøre i Dubrovnik. Hvis dere har mer tid ville jeg satset på å leie bil og ta noen bilturer omkring, gjerne til nabolandene. Jeg liker verken shopping eller strandliv, så at det ikke var noe særlig av denslags der var intet tap for meg. Jeg liker derimot museer, ruiner, borger og denslags, og det var det også veldig lite av...

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Det er en liten rullestensstrand rett utenfor bymuren på den ene siden. Og så går det ferger ut til den lille øya rett utenfor hvor det også er fine steder å bade. Generelt sett er det lite vanlige sandstrender i Kroatia, og badesko er en lur ting som er lett tilgjengelig de fleste badesteder. Men det er da kjempefint å bade der allikevel.

Dubrovnik har flere flotte kirker, den ene med 'verdens eldste apotek' bl.a og et par palasser man kan besøke. Det er masse historie der, blant annet noen sykehus/isolatbygninger utenfor den ene byporten der reisende måtte oppholde seg en viss tid før de fikk komme inn i byen. Så er det en egen fontene der bare jøder skulle vaske seg, og masse sånne interessante småting. I trappen opp til en av kirkene har de murt igjen mellomrommene i trappegelenderet slik at folk ikke skulle stå der og kikke på anklene til damene når de skulle i kirken. Det er et lite fort utenfor byen det går an å besøke, 60 cm tykke vegger inn mot byen, og 12 METER tykke vegger ut mot havet..

Dubrovnik var jo en rival til Venezia i sin tid, og var et makt- og kultursentrum.

Det er et lite torg der man kan få kjøpt frukt og grønt og den lokale himkoken.

Mange koselige restauranter og kafeer i gamlebyen.

For shopping er området Lapad og mot den 'nye' havna ok, men som tidligere sagt det er ikke en stor shoppingby.

Endring: det er et lite fort og et kloster på den lille øya også forresten, en koselig liten utflukt.

Endret av Elfrida
Gjest Elfrida
Skrevet
Jeg liker derimot museer, ruiner, borger og denslags, og det var det også veldig lite av...
Hele byen er jo et museum/borg/ruin OG denslags i ett! :)
Gjest wilmi
Skrevet
Hele byen er jo et museum/borg/ruin OG denslags i ett! :)

Det er den, men siden den er så liten så får man jo sett alt på én dag ;) Det tar tross alt ikke -så- lang tid å gå rundt bymuren, selv om man stopper med jevne mellomrom og tar masse bilder og i tillegg må stå i kø for å komme forbi de feite tyskerne som -skal- ha spisepause -midt- på muren i verste trengselen :ler: Det gamle apoteket er jo også bare ett rom, og i en av kirkene var "museet" bare en disk med glorete relikvier man kunne beskue fra en døråpning. Alle "småtingene" er jo artige nok, men det er temmelig snaut gjort å se på en fontene. (Den observante leser vil muligens skjønne at jeg ikke er vant til å reise på sånne rusle-rundt-og-slappe-av-og-nyte-livet-ferier, her i gården er ferie synonymt med skikkelig hardcore ruin/borg/museumsgåing. Dubrovnik er så liten at det er vanskelig å gå på seg vannblemmer og gnagsår, som jo er en veldig viktig del av feriefeelingen for enkelte :sjenert: )

Gjest Elfrida
Skrevet

Du er åpenbart vanskelig å imponere, og vil antagelig ha det fint i store gamle byer som Roma og Firenze. Jeg syns derimot det er ustyrtelig morsomt å gå på det lokale bymuseet og se maleri av borgermesteren og en åttebeint geitekilling på sprit. I den sammenhengen blir Dubrovnik stort og spennende for meg. Og når de har den jødefontenen (som er fort gjort å se på) så gir det meg en dypere forståelse av jødenes histore i Europa (for å ta et eksempel). Jeg er historieinteressert, og syns det er fantastisk gøy å se sånn ting i virkeligheten. Og i Dubrovnik syns jeg det suste av historie rundt hvert hjørne, og det var en spennende stemning der. Nå hadde jeg kanskje litt flaks med mengden turister, for jeg syns ikke det var så ille da jeg var der, men horder med turister kan jo flekke sjarmen av hva som helst...

Gjest _Leela_
Skrevet

Å ta seg god tid til å vandre rundt bymuren er et must. Når det gjelder shopping er jeg litt mer usikker, husker mest souvernirsjapper, men nå skulle jo ikke vi shoppe.

Når det gjelder strender og badeliv så er det ikke mye av det i Dubrovnik, men vi dro ut til Lopud (en av Elafiti øyene). Var vel en båttur på ca 30 min. Lopud har ordentlig sandstrand og er ellers en veldig koselig bilfri øy. Så har dere lyst på strandliv en dag så anbefaler jeg en utflukt dit. Ellers er det flere øyer utenfor som kan nåes med båt fra havna i Dubrovnik. Stikk innom turistinformasjonen da dere kommer dit, da får dere avgangstider ol for båten + evt andre muligheter.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde det kjempefint i Dubrovnik en uke, men det er IKKE byen for shopping. Jeg hadde med meg penger til det, men fikk ikke brukt det opp... Det eneste jeg fant var en butikk med ok såpeprodukter og noen vesker.

Byen er kjempefin, med mange koselige kafeer og restauranter med god og rimelig mat. Jeg ville også fått med meg baren Hemingway som er innenfor bymurene, der er det kult med laaang drinkliste med sinnsykt gode drinker!

Vi dro ut med båt til et par øyer utenfor byen, der var det fint å bade og ligge på stranden.

Gjest Gjest_Anne_*
Skrevet

Hei... heldiggriser...

I november var jeg om 2 venninner i dubrovnik i en uke og det var helt fantastisk. Fineste byen vi noen gang hadde sett. Vi var inni byen hver dag og kom hjem på hotellrommet med nye klær hver dag, så fortvil ikke, dere finner nok noe... Vi tok oss også en dag over til ei naboøy - med hurtigbåt. På den øya haiket vi oss rundt og lekte oppdagere... Maten er jo utrolig billig der nede, så vi spiste ute alle måltider uten å bruke mer enn 150 kr til dagen.

Vi var også en dag på SPA, på hotel Hilton, det ligger rett utenfor bymuren. Vi trodde egentlig det kom til å bli kjempedyrt, men det var 1/10 del av den prisen som man betaler her hjemme. Anbefales virkelig. Det ligger også en nattklubb rett utforbi bymuren, der var vi en kveld og kan absolutt anbefales:)

Vil ønske dere en god tur, nyt hvert minutt og ta mange bilder.

Hilsen ei som jaffal skal tilbake.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...