Gå til innhold

Vanskelig fødsel

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest-Barbara
Skrevet

Hei!

Jeg er en jente på 27 år som fikk barn for noen måneder siden på en ganske traumatisk måte. Mye skjedde annerledes enn slik alt var tenkt, med svært alvorlig sykdom både hos meg og barn mm.

Jeg gikk nok inn i en mindre depresjon en stund etter at vi kom hjem, men det er blitt bedre med tiden. Likevel tenker jeg utrolig mye på alt som skjedde, at det ikke er noen selvfølge å ha et levende barn, hva hvis... osv.

Har ikke turt å fortelle helsesøster om hvordan jeg har hatt det, synes det er så flaut siden alle har gitt meg så mye skryt for å være flink og sterk. Har så vidt nevnt det for legen, men sagt at jeg er bedre nå (og det er jeg jo). Derfor ikke turt å spørre.

Er det noen her som har fått proff hjelp til å bli "ferdige" med det som skjedde eller falle til ro? Hvordan fikk dere det og hjalp det? Måtte dere betale noe?

Vet ikke helt hva nivået ligger på for å snakke med psykolog? Føler kanskje at det er litt unødvendig å spørre om? Kanskje alt blir borte et stykke fram i tid?

*klemz*

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det høres ut som du her vært igjennom vanskelige tider...

Jeg hadde villet snakke med en psykolog, eller annen form for samtalepartner som vet hve h*n driver med. Det er slettes ikke sikkert du trenger å dra dit mange ganger. Og du må i alle fall ikke se ned på deg selv for å gjøre det. Det kan hjelpe deg å få ting i perspektiv, og lære deg hvordan du skal forholde deg til det du har opplevd.

Jeg har selv snakket med psykolog, ikke om slike ting som du har opplevd, men allikevel. Det har lært meg masse om meg selv, hvorfor jeg reagerer på ting som jeg gjør, hva jeg kan gjøre for å lette på det som er vanskelig uten å hele tiden virke masete på de rundt meg. Altså hjelpe ikke bare meg, men de jeg lever med til daglig. Så det å snakke med noen kan være bra for flere enn deg. Om du ikke har det helt bra påvirker dette babyen din mere enn du kan ane...

Lykke til! Dette går sikkert helt fint!

Gjest humbli
Skrevet

Høres ut som du kan ha fått symptomer på posttraumatisk stresslidelse, som oppstår etter traumatiske hendelser der man har vært veldig redd. 1 % av fødende får dette, så du er langt i fra alene! Be om henvisning til psykolog du, jo raskere du får bearbeid det jo bedre går det, og jo mindre er sjansen for at vanskelighetene du opplever nå blir kronisk :)

Gjest Olga Marie
Skrevet

Det er lange køer for å komme til psykolog.

Gjest Gjest
Skrevet
Det er lange køer for å komme til psykolog.

Men det er ikke lange køer hos private. Jeg går til privat og syns absolutt det er verdt å investere disse pengene i mitt eget ve og vel. Det handler om helse, og det er viktigere enn penger.....

Gjest Frysepulver
Skrevet

Tror det er veldig viktig å bearbeide sånt. Jeg har også en sånn post-traumatisk stressgreie etter en sykdomsperiode som var veldig alvorlig. Gikk til privat psykolog et halvt år og det hjalp meg utrolig. Der fikk jeg satt ord på det som var vanskelig og jeg kom styrket ut av det :)

Lykke til

Gjest Miss Guided
Skrevet

Jeg syns du skal fortelle helsesøster hva du tenker og hva som plager deg i etterkant. Du vil nok ikke være den første som har opplevd dette, og det er alltid godt å snakke med noen som har erfaring.

Jeg hadde en tøff første fødsel, mistet nesten både barnet og meg selv. Og hadde en lang helbredelsesprosess på meg selv, og fikk pga. alle plagene fødselsdepresjon. Det tok tid men jeg fikk hjelp av både helsesøster og andre som hadde erfart det samme.

Det hjelper å snakke, å få det ut av systemet. Jeg fikk barn nummer to bare to år etter og hadde en lett fødsel og heldigvis ingen plager verken kroppslig eller mentalt.

• 2 uker senere...
Gjest Barbara
Skrevet

Takk for svar til alle.

Tror det er veldig viktig å bearbeide sånt. Jeg har også en sånn post-traumatisk stressgreie etter en sykdomsperiode som var veldig alvorlig. Gikk til privat psykolog et halvt år og det hjalp meg utrolig. Der fikk jeg satt ord på det som var vanskelig og jeg kom styrket ut av det :)

Lykke til

Kan du si noe konkret om hvordan du fikk hjelp? Hva snakker man om? Hva koster privat psykolog? Og hva fikk deg til å ta dette valget?

Hvis det er flaut å si offentlig, kan jeg sende deg en pm og spørre?

Gjest =tentacle=
Skrevet
Har ikke turt å fortelle helsesøster om hvordan jeg har hatt det, synes det er så flaut siden alle har gitt meg så mye skryt for å være flink og sterk.

Du, jeg har ikke erfaring så jeg kan ikke svare på spørsmål om hjelpen, men: En del av helsesøsters jobb er å prøve å fange opp mødre som sliter etter fødselen. De er ikke bare der for å sjekke babyen, ikke vær redd for å si hvordan det er. De vet også veien videre i systemet hvis du trenger mer enn samtaler med dem. Og de andre som sier du er flink, gjør det fordi du er flink til å late som, men det trenger du ikke. De er bare glade på dine vegne for at det ser ut som du har det bra, men vær sikker på at de mye heller vil støtte deg og prate med deg enn at du skal spille flink for dem. Fortell dem hvordan ting egentlig er, å være en god venninne/partner/slektning er av og til å la sine nærmeste få en sjans til å være noen å lene seg litt på :klem:

Gjest Frysepulver
Skrevet
Kan du si noe konkret om hvordan du fikk hjelp? Hva snakker man om? Hva koster privat psykolog? Og hva fikk deg til å ta dette valget?

Hvis det er flaut å si offentlig, kan jeg sende deg en pm og spørre?

Er ikke flaut, har snakket om det tidligere her, men er en laaaaang historie, så send en OM du :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...