Gå til innhold

_Enkle_ oppskrifter?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg skal snart flytte sammen med kjæresten min og er mildt sagt en av de som kunne sultet ved brødboksen.

Jeg koker pasta, steker kjøttdeig, kan lage pizza, vispe sammen forskjellige pulver som bare trenger å tilsettes vann og smør (kaker, rundstykker etc).

Mamma (av og til pappa) har som regel tatt seg av å lage middag her i huset. En gang i blant prøver jeg og å diske opp med retter jeg synes høres spennende ut. Da følger jeg oppskriften nøye og sjekker både en og sju ganger om jeg har gjort riktig. Blir ofte fornøyd, selv om det tar veldig lang tid for meg å lage mat... Og det er et lite ork å hente alt utstyret og ingrediensene, vaske opp og sette alt på plass igjen.

Ble helt svett da jeg skulle se etter tips i "hva skal du spise til middag i dag"-tråden her;

"Brokkolisuppe til forrett, ovnsbakt kveite med smørsaus av bl.a. rekesmør, potetstappe med gressløk, dampet spinat og tomatterninger."

og

"Brokkolisuppe til forrett, stekt brystfilet av villand med dampet kål, saus av bl.a. kyllingkraft, rødvin og rips, og poteter stekt i andefett til hovedrett. Bringebærsorbet til dessert."

Jeg er vant til å spise veldig enkle ting; fiskeboller i hvit saus, poteter og karri. laks med poteter og rømme eller saus. fiskegrateng fra Findus med poteter. kjøttkaker, saus og poteter. biff med chips og bernaise. lasagne fra Toro med helt enkel agurk, mais, paprika-salat. kylling med ris og samme salat. risotto og salat.

Finnes det kokebøker med helt sånne enkle ting?

Synes det står om mye avansert selv i de kokebøkene som skal være så lettvinte og bra...

Flamberte bjørnebær med vaniljetrukkede og sukkerglasserte mandler med hjemmelaget vaniljeis og karamellchaffòe til er ikke noe for meg..

Er fornøyd med sjokoladepudding og vaniljesaus på boks jeg!

Noen tips om kokebøker eller kanskje nettsteder med oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Kan også nevne at kjæresten er vant til samme mat som meg, og at han heller ikke har lagd mye mat før.

Flere i samme situasjon, og hva gjør dere? Vil ikke ende opp med grandiosa, posesupper og panneretter igjen og igjen...

Etterhvert vil jeg prøve litt "avanserte" ting, som sikkert er lettere enn jeg tror. Men nå holder det med helt enkle ting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvordan koke vann?" av Andreas Viestad skal visst være bra. Jeg har ikke lest den selv, men du finner litt info om den her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvordan koke vann?" av Andreas Viestad skal visst være bra. Jeg har ikke lest den selv, men du finner litt info om den her.

Jeg har den. Det var opprinnelig en gave til min bror på hybel som ikke kan å lage mat, men jeg måtte smuglese litt i den og fant ut at dette var ikke boken for nybegynnere. Det er en bok for de som vil vite hva som SKJER med maten, og hvorfor det skjer. Ikke en helt typisk kokebok, altså ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Støtter forslaget om Ingrid Espelid, men foreslår den blårutede kokeboken (ikke den røde), fordi den blå er enda enklere. Den er lett å finne frem i, og forteller deg tom hvordan å steke pannekaker. ;)

I tillegg finnes det noen kokebøker som er ment som "startkokebøker" for studenter. Trooor det er en som heter Hybelmat...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at Ingerid Espelid Hovigs bøker burde egne seg.

Jamie Oliver har også noen enkle og raske retter i kokebøkene sine. Ulempen med mange av oppskriftene hans er dog at de kan inneholde mange ingredienser som det er vanskelig å få tak i i Norge, i hvertfall om man bor på et lite sted.

Et smart sted å begynne er å lære seg noen basisoppskrifter som så kan varieres i det uendelige, f.eks.:

Hvit saus: man kan tilsette masse hakket persille eller gressløk (godt til fisk), revet ost (passer til pasta), sennep eller pepperrot (passer til svinekjøtt), hvis man steker litt hakket løk i smøret før man tilsetter melet får man løksaus, som er godt til salt kjøtt og pølser, osv. osv.

Tomatsaus av løk, hvitløk og hermetiske tomater: hvis man tilsetter chili, spisskummen, og evt. litt nellik samt bønner og stekt kjøtt blir det chili con carne, man kan tilsette alle mulige slags grønnsaker, eller evt. kjøtt, tunfisk eller reker og bruke den som pastasaus, man kan bruke tomatsausen som tilbehør til fisk eller kylling, osv. osv.

Grønnsakssuppe: Det går an å lage en menge ulike supper (f.eks. gulrot, champignon, brokkoli, blomkål, squash) med akkurat samme fremgangsmåte: hakk en halv løk, stek den til den blir myk i litt smør eller olje, tilsett grønnsaker la dem steke litt, tilsett kraft, kok til grønnsakene blir møre. Bruk en blender eller stavmikser og kjør til suppen blir helt glatt. Kok den opp, og tilsett evt. litt fløte hvis du vil ha den mer avrundet.

Dette er bare tre eksempler på slike basisoppskrifter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Jeg ville faktisk ikke fokusert så mye på å gå til innkjøp av så mange kokebøker. Det som er viktig er å gå til matbutikker som har annet i hyllene enn kun grandiosa og fiskeboller. Ikke minst er det viktig å gå et sted med stort utvalg av grønnsaker. Hvis du bor i Oslo bør du gå i innvandrer butikkene. Jeg er selv ikke så avansert på kjøkkenet, men når jeg får et godt utvalg av grønnsaker blir det veldig godt og sunt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...