Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes skatteetaten/lokale likningskontor/kemner virker som en spennende arbeidsplass. Jeg kunne iallefall tenkt meg å jobbe med skattespørsmål av noe slag. Hva slags arbeidsoppgaver har de, samt hvilken utdannelse bør man satse på?

Noen som jobber eller kjenner noen som jobber i skatteetaten som kan fortelle litt? Hvordan er lønnsnivået? har de lagt seg på et litt høyere lønnsnivå for ikke å miste alle til privat sektor (vet man er veldig attraktiv i privat sektor når man har jobbet i denne delen av statlig/kommunal sektor)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg synes skatteetaten/lokale likningskontor/kemner virker som en spennende arbeidsplass. Jeg kunne iallefall tenkt meg å jobbe med skattespørsmål av noe slag. Hva slags arbeidsoppgaver har de, samt hvilken utdannelse bør man satse på?

Noen som jobber eller kjenner noen som jobber i skatteetaten som kan fortelle litt? Hvordan er lønnsnivået? har de lagt seg på et litt høyere lønnsnivå for ikke å miste alle til privat sektor (vet man er veldig attraktiv i privat sektor når man har jobbet i denne delen av statlig/kommunal sektor)

Jeg tror ikke de tjener spesielt bra i offentlig sektor. Det er vel lurt å ha økonomisk bakgrunn, 1-3 år.

Skrevet

Tror de med bachelor ligger rundt 300'ved start, det er noen økonomer og noen revisorer i allefall.

Gjest gjest -selma
Skrevet

Hei,

Jeg har jobbet seks år i skatteetaten. Hvis du satser på å jobbe i en av du store byene, og er villig til å stå på, kan jeg nesten garantere at skatteetaten kan gi deg varierte og spennende arbeidsoppgaver. Det er nok av utfordrende saker å ta tak i.

Hvis du ønsker å jobben med skatt, ville jeg ikke satset på kemneren. De har bare selve skatteinnkrevningen. Men kemneren kan være en god inngangsport til likningskontoret, hvis du ikke får jobb der med en gang.

Av utdannelse ville jeg satset på revisor/økonom etter jurist. Skatteetaten ønsker å vri fokus mer og mer mot næringsdrivende og de senere årene har det blitt ansatt mange revisorer og jurister. Mitt inntrykk er at særlig revisorene får gode lønnsbetingelser. (Hvis man kan snakke om god lønn i staten da!) Begynnerlønnen for akademikere er vel i dag rundt lønnstrinn 40 som er ca 310 000.

Gjest Gjest
Skrevet
Hei,

Jeg har jobbet seks år i skatteetaten. Hvis du satser på å jobbe i en av du store byene, og er villig til å stå på, kan jeg nesten garantere at skatteetaten kan gi deg varierte og spennende arbeidsoppgaver. Det er nok av utfordrende saker å ta tak i.

Hvis du ønsker å jobben med skatt, ville jeg ikke satset på kemneren. De har bare selve skatteinnkrevningen. Men kemneren kan være en god inngangsport til likningskontoret, hvis du ikke får jobb der med en gang.

Av utdannelse ville jeg satset på revisor/økonom etter jurist. Skatteetaten ønsker å vri fokus mer og mer mot næringsdrivende og de senere årene har det blitt ansatt mange revisorer og jurister. Mitt inntrykk er at særlig revisorene får gode lønnsbetingelser. (Hvis man kan snakke om god lønn i staten da!) Begynnerlønnen for akademikere er vel i dag rundt lønnstrinn 40 som er ca 310 000.

Så interessant å høre fra en som jobber i skatteetaten :)

Er arbeidsmiljøet OK der du jobber, og hva slags utdanning har de du jobber sammen med? (skjønner at du vil være anonym, s du trenger ikke å fortelle så mye..) :)

Å jobbe hos kemneren er nok ikke det jeg aller helst ønsker på lang sikt, men som du sier tenker jeg det kan være en inngangsbillett. (har forøvrig hørt at det er forslag om å slå sammen liknkontor og kemner, samt fylkesskattekontor, men det blir vel lenge til noe sånt er gjført).

Jeg har tenkt på revisor ja, men holder det med en bachelor? Ønsker ikke å gå videre på master før jeg har jobbet litt. Men vil det vanskelig la seg gjennomføre å jobbe noen år i skatteetaten, for deretter ta permisjon for å ta master? Tenker også å jobbe litt i det private først, så ta master og deretter søke seg til skatteetaten.

Og jeg vet man kan oppnå mye høyere lønn i det private, men jeg har inntrykk av at man kan få veldig spennende arbeidsoppgaver, samt at man er "der det skjer".

Er det høyere lønn i staten enn i kommunen, eller er det likt med samme type arbeidsoppgaver?

Jeg kunne godt tenke meg å jobbe med bokettersyn, er dette noe som passer for en nyutdannet?

Jeg har også sett at skatteetaten søker etter mange innen IT. Kan det være lurt å kombinere økonomi og IT-utdannelse eller er ikke det noe poeng siden de trenger speialister innen IT uansett? Har også tenkt på å kombinere bedriftsøkonomi (revisjon) med samfunnsøkonomi, er dette en fordelaktig løsning?

Tar dere inn studenter for sommerjobb, ev andre korttidsoppdrag? Er det OK å ringe til det lokale liknkontoret å spørre?

Håper du tar deg tid til å svare på alle spm mine :)

Gjest gjest -selma
Skrevet

Det er riktig at skatteetaten skal omorganiseres. Dette skjer fra 1. januar 2008. Da slås enhetene fylkesskattekontor, skattefogd og likningskontor sammen slik at det blir bare ett nivå. På sikt vil dette også medføre de enkelte kontorene blir større, med større fagmilijøer på de enkelte stedene. Kemneren er ikke en del av denne prosessen da dette er et kommunal organ pr. dags dato. Personlig tror jeg at større fagmilijøer vil gjøre etaten ennå mer spennende å jobbe i.

Jeg jobber på et stort kontor (300+ ansatte), så her er alle typer utdanninger representert. De siste par årene har skatteetaten tatt inn mange jurister og revisorer/økonomer, så blant de yngre ansatte er det mange jurister eller andre fra universitet- og høyskolesystemet. Det er vel ca 60 jurister på huset og rundt 30 revisorer. Arbeidsmiljøet er veldig bra, med så mange kompetente mennsker kan de faglige diskusjonene bli livlige!

En av fordelene ved å jobbe i staten er at det er så mange oppgaver å ta tak i. I det private har jeg inntrykk av at det ofte er sånn at det tar lang tid før man får lov til å prøve seg på de mest spennende oppgavene. Hos oss har man ikke råd til å tenke sånn, derfor vil man som relativt fersk ansatt ofte få lov til å bryne seg på kompliserte saker/oppgaver. Så det er ikke utenkelig at du kan få være med på og jobbe med bokettersyn som nyutdannet

Vi tror de kommer langt med en bachelor. En del ansatte som er økonomer har de siste årene fått permisjon med lønn for å bli revisorer.

Jeg vil tro at de større likningskontorene tar inn sommervikarer. Dessuten tar man inn en del studenter på praksisplass, evt i forbindelse med at de skriver oppgaver innen skatterett. Det skader i alle fall ikke å sende en åpen søknad, Mange har fått jobb på den måten!

Gjest Gjest
Skrevet
I det private har jeg inntrykk av at det ofte er sånn at det tar lang tid før man får lov til å prøve seg på de mest spennende oppgavene. Hos oss har man ikke råd til å tenke sånn, derfor vil man som relativt fersk ansatt ofte få lov til å bryne seg på kompliserte saker/oppgaver. Så det er ikke utenkelig at du kan få være med på og jobbe med bokettersyn som nyutdannet

Wow?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...