Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Drar opp en eldgammel tråd etter å ha hatt et spesielt møte med denne (helvetes)frukten.

Inspirert av grøntdisken og sult fant jeg ut jeg skulle begi meg ut på noe jeg ikke hadde gjort før. Mangoen jeg kjøpte var fra Burkina Faso, det i segselv sier meg ikke så mye. Kom i to-pakk, var økologisk og «spiseklar» i følge forpakningen.

Første aberet var å dele frukten(?). Jeg er forholdsvis fingernem og flink på kjøkkenet, og fant ut at beistet hadde en sten i midten, skar rundt den og forsøkte å brette frukten av fra stenen. Ikke pokker om den ville glippe. Det var faktisk plent umulig å få den av stenen, og jeg måtte regelrett skjære av fruktkjøttet som om det var et fenalår jeg satt med. Videre smakte frukten mer som å slikke på et grantre etter man har barket det eller dårlig gin om du vil, og det fristet ikke umiddelbart å åpne den andre mangoen i pakken.

Er det bare meg det er noe galt med eller skal det være sånn?

haha... vel, det finnes vel en "mango-kutter" for å skjære ut steinen, så akkurat det punktet som du beskriver som å "skjære av fruktkjøttet som et fenalår" er vel vanlig.

men ut fra smaken å dømme tror jeg du har fått noe annet enn en spisemoden mango. Mango er for meg hovedsaklig søt med en merkelig ettersmak som gjør at jeg ikke klarer å spise den alene, men foretrekker den i salat med kylling til. Kylling og mango er en knallkombinasjon.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Drar opp en eldgammel tråd etter å ha hatt et spesielt møte med denne (helvetes)frukten.

Inspirert av grøntdisken og sult fant jeg ut jeg skulle begi meg ut på noe jeg ikke hadde gjort før. Mangoen jeg kjøpte var fra Burkina Faso, det i segselv sier meg ikke så mye. Kom i to-pakk, var økologisk og «spiseklar» i følge forpakningen.

Første aberet var å dele frukten(?). Jeg er forholdsvis fingernem og flink på kjøkkenet, og fant ut at beistet hadde en sten i midten, skar rundt den og forsøkte å brette frukten av fra stenen. Ikke pokker om den ville glippe. Det var faktisk plent umulig å få den av stenen, og jeg måtte regelrett skjære av fruktkjøttet som om det var et fenalår jeg satt med. Videre smakte frukten mer som å slikke på et grantre etter man har barket det eller dårlig gin om du vil, og det fristet ikke umiddelbart å åpne den andre mangoen i pakken.

Er det bare meg det er noe galt med eller skal det være sånn?

Mangoen du spiste var ikke moden. Umoden mango smaker grantre. Du må klemme på den. Om fruktkjøttet gir etter, og den er litt myk, så er den moden. En knallhard mango er ikke moden.

Å brette løs steinen kan du glemme. Jeg skjærer den i to ved å sette den på høykant, og skjære ned langs steinen på den bredeste siden, på begge sider av steinen. Da får du to halvdeler, samt steinen med litt fruktkjøtt på sidene, som du lett skjærer av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...