Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Andreas Viestad fortteller om indisk og pakistansk mango

i dagens magasin. Er det noen som har funnet de i noen

butikker ?

Indiske har jeg ikke smakt, pakistanske derimot... :sikle:

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Nancy_*
Skrevet
Andreas Viestad fortteller om indisk og pakistansk mango

i dagens magasin. Er det noen som har funnet de i noen

butikker ?

Indiske har jeg ikke smakt, pakistanske derimot... :sikle:

Vet du hvor jeg får kjøpt pakistansk mango i Oslo? Helst sentrum...

Skrevet

Sultan + de aller fleste invandrerbutikker. Har sett det på bunnpris og faktisk, og maxi innimellom. Personlig foretrekker jeg den "vanlige" mangoen :)

Gjest Gjest_Nancy_*
Skrevet

Men mange av de er ikke modne... hvordan ser jeg forresten at den er moden og spiseklar?

Gjest Gjest
Skrevet

Du klemmer forsiktig på den, hvis den gir litt etter og er litt bløt er den moden. Fargen på skallet er uvesentlig! :)

Gjest Mangoman
Skrevet
Du klemmer forsiktig på den, hvis den gir litt etter og er litt bløt er den moden. Fargen på skallet er uvesentlig! :)

Sultan har fått ny forsyning i dag 4/6 med Indisk mango. DEn er knall gul og utrolig god! :-) Mmmm

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på indisk og pakistansk mango jeg? Enlighten me, anyone? :)

Hvor er den fra den jeg liker? Den som er grønn og gjerne litt rødlig? Den "vanlige"! :ler:

Skrevet

Uten at jeg har noen som helst greie på det ville jeg ikke trodd det var den store forskjellen mellom indisk og pakistansk mango. Landene ligger jo rett ved siden av hverandre..

Skrevet

Det jeg og tenker...

Gjest Deception
Skrevet (endret)

Jeg liker ikke mango selv, men jeg vet at den pakistanske av en eller annen grunn går for å være "den beste". Hva nå enn det betyr i mangoverdenen....

Av en eller annen grunn er hunden helt vill etter mango. :klø:

Endret av Deception
Gjest Gjest
Skrevet
Jeg skjønner ikke helt hva som er forskjellen på indisk og pakistansk mango jeg? Enlighten me, anyone? :)

Hvor er den fra den jeg liker? Den som er grønn og gjerne litt rødlig? Den "vanlige"! :ler:

Det er mest sannsynelig den fra Brasil. Den er steinhard og full av fiber. Den indiske er fiberfri og har en aroma du aldri kommer til og glemme når du deler den.. :sprettoy:

Gjest Catwoman
Skrevet

Det er vel det som er greia - indisk og pakistansk mango er samme type mango, men inderne mener den de dyrker er best og pakistanerne mener den de dyrker er best.

Jeg har smakt pakistansk, og jeg synes den vanlige mangoen er best tror jeg, i hvertfall når de vanlige mangoene er på sitt beste.

Pakistansk er helt gul, og kan nesten bli litt for søt og bløt og litt emmen synes jeg.

Gjest Reven
Skrevet

Jeg spiser en fra Elfenbenskysten nå.

Den har en del fiber helt inne ved steinen, men det overlever jeg lenge med.

Til å spise "hel" vil jeg helst ha frukt med syrlig smak, og da faller de søte indiske og pakistanske helt gjennom. Til annet bruk, derimot...

Gjest Hmm..
Skrevet
Uten at jeg har noen som helst greie på det ville jeg ikke trodd det var den store forskjellen mellom indisk og pakistansk mango. Landene ligger jo rett ved siden av hverandre..

Du har kanskje ikke smakt forskjellen på Svenske kjøttbullar og de norske da?? Eller Indisk mat kontra Pakistansk??

Gjest Gjest
Skrevet

Så "vanlig" mango er brasiliansk, og de "gode" er enten indisk eller pakistansk? Eller..? *forvirret*

Gjest Reven
Skrevet
Du har kanskje ikke smakt forskjellen på Svenske kjøttbullar og de norske da?? Eller Indisk mat kontra Pakistansk??

Ikke helt god sammenligning. Maten får sitt særtrekk gjennom råvarene, mens frukt får sin smak fra jordsmonn, lys, varme og vann - i tillegg til at ulike sorter smaker forskjellig.

Vekstforholda i India og Pakistan er rimelig like, men hvilke sorter mango dyrkes i de to landene og verden ellers?

Det er stor forskjell på Gravenstein og Aroma-epler også.

Skrevet (endret)

Hehe, jo, jeg har nok det. Om det er forskjellig sorter som vokser i de to landene vet jeg ikke, men jeg sa jo heller ikke at jeg var noe geni når det gjelder indisk og pakistansk mango :)

Endret av teklype
Skrevet

Den "vanlige" mangoen, den fra Brasil, er jo ikke steinhard når den er moden!! Da mamma var liten (som vokste opp i sør amerika), fikk de mangoen servert i badekaret fordi den var så saftig :sikle: Når den selges i butikken her, er den sjelden moden (desverre), så man må la den godgjøre seg litt på kjøkkenbenken først.

Jeg liker ikke den pakistanske, synes den lukter og smaker litt kvalmende.

Gjest Elfrida
Skrevet

Mango er aller aller best når man er i landet der de dyrkes, slik at man får dem solmodne og deilige. Dessverre er man altfor sjelden på sånne steder...mangoene i Australia var helt himmelske, og alle løp mann av huse når mangosesongen var i gang.

Jeg syns de pakistanske er veldig gode, men de 'vanlige' begynner også å bli bedre. Nå som du får dem ferdig modnet i butikkene slipper man de verste tresmak-opplevelsene.

• 2 år senere...
Skrevet

Drar opp en eldgammel tråd etter å ha hatt et spesielt møte med denne (helvetes)frukten.

Inspirert av grøntdisken og sult fant jeg ut jeg skulle begi meg ut på noe jeg ikke hadde gjort før. Mangoen jeg kjøpte var fra Burkina Faso, det i segselv sier meg ikke så mye. Kom i to-pakk, var økologisk og «spiseklar» i følge forpakningen.

Første aberet var å dele frukten(?). Jeg er forholdsvis fingernem og flink på kjøkkenet, og fant ut at beistet hadde en sten i midten, skar rundt den og forsøkte å brette frukten av fra stenen. Ikke pokker om den ville glippe. Det var faktisk plent umulig å få den av stenen, og jeg måtte regelrett skjære av fruktkjøttet som om det var et fenalår jeg satt med. Videre smakte frukten mer som å slikke på et grantre etter man har barket det eller dårlig gin om du vil, og det fristet ikke umiddelbart å åpne den andre mangoen i pakken.

Er det bare meg det er noe galt med eller skal det være sånn?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...