Gå til innhold

Importere hund fra England

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har reist med hund fra England til Norge? Kjæresten min skal flytte fra England til Norge med hunden sin, men vi holder på å bli tullete av alle reglene.

Er det noen som vet hvordan vi kan gjøre det enklest(og billigst) mulig. På en nettside jeg fant stod det at du kunne bringe hunden med SAS, men på SAS sine sider står det at de ikke kan ta med dyr fra England og Irland.

Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For å være sikker på å få korrekt informasjon så burde du kontakte ditt lokale Mattilsyn. I tillegg ville jeg snakket med flyselkapene og ferjeselskapene ang transport av hunden. Du kan også sjekke tollvesenet sine hjemmesider, under import av kjæledyr.

Gjest vimselot
Skrevet

Vet at om du importerte en hund til danmark, (reglene har kanskje endret seg) så måtte bikkja i karantene. Tror det er enkelere nå, EU krever helseattest og kanksje microchip. Mulig hunden også må være vaksinert for en del, rabies f.eks. Spør veterinæren.

Skrevet

Ikke spør veterinæren din, h*n har ingenting med import/eksport av kjæledyr å gjøre. Det er Mattilsynet som vet noe om dette.

Gjest vimselot
Skrevet

Etter at Norge ble medlem i Eøs, har det blitt enklere. Pensjonister tar jo bikkjer med til f.eks.Spania, så tviler på at hunden må i karantene først.

Men en veterinær vet vel dette. Var jeg veterinær, ville jeg visst det, men kanskje mattilsynet vet mer...

Skrevet

Mattilsynet kan svare på vaksine regler osv. Såvidt jeg vet må ikke hunder ha rabiesvaksine når de kommer fra England. Ormekur må de derimot ha både før innreise og etter adkomst. Noen men ikke alle dyrleger kan også reglene omkring dette.

Når det gjelder selve reisen så har det kommet noen nye regler i England ang transport av dyr. Det har vært diskutert på canis sitt forum så du kan finne noen svar der. Ellers er det vel både enklest og sikrest å kontakte flyselskapene.

Skrevet

Jeg vet alle reglene om vaksine, ID chip, ormekur. Trenger ikke rabies vaksine fra England til Norge, men må ha pass til dyret, og får å få pass i England må hunden ha Rabies Vaksine. ID chip må virke og du må ha dokumenter for å bevise det. Ormekur må tas senest 10 dager før innreise til landet og senest 14 dager etter vi er kommet hit. Alt dette vet jeg. Det jeg lurer på er selve reisen. Noen som har hatt med seg hund fra England til Norge før? det er litt spesielt med England i forhold til andre land for de er så strenge i forhold til dette med Rabies.

Skrevet

Gå inn på canis.no sitt diskusjonsforum og søk på "England" så finner du svar.

Skrevet

De skal iallefall ikke i karantene, min venninne flyttet hjem fra England for tre år siden med hunden sin. Hunden reiste med fly til Gardermoen som "spesialbagasje". Var ingen problemer med det.

Gjest SuperMoo
Skrevet (endret)

Dette siter SAS:

Hunder og katter kan ikke medbringes i kabin/lasterom på flyreiser til/fra Storbritannia og Irland. Kontakt SAS Cargo hvis du skal ha med hund/katt hit.

SAS Cargo

Endret av SuperMoo
Gjest vimselot
Skrevet

Er england like stenge som før?

Tviler ikke, men hvorfor er det ikke så strengt å ta bikkja med til Spania?¨

Vet england liker å skape seg, men det er få tilfeller av rabies i Unitied kingdom, så jeg forstår ikke helt...

Om jeg vil ta med Lady til Tyskland, Portugal, eller england, hva er forskjellen. Vet om ny helseattest, osv, men hvorfor er england så strikse?

Joda, kjenner engeskmenn, de er helt ...

Ikke alle, men har england et eget regelverk, selv om de er et EU-land?

Må spørre, er gått noen år...

Skrevet
Er england like stenge som før?

Tviler ikke, men hvorfor er det ikke så strengt å ta bikkja med til Spania?¨

Vet england liker å skape seg, men det er få tilfeller av rabies i Unitied kingdom, så jeg forstår ikke helt...

Om jeg vil ta med Lady til Tyskland, Portugal, eller england, hva er forskjellen. Vet om ny helseattest, osv, men hvorfor er england så strikse?

Joda, kjenner engeskmenn, de er helt ...

Ikke alle, men har england et eget regelverk, selv om de er et EU-land?

Må spørre, er gått noen år...

Nå har ikke jeg noe i mot engelskmenn(i og med at kjæresten min er engelsk) men de har en del regler bare for å vise at de er litt mer importen enn resten av Europa. Innimellom tror jeg det ikke vet at de faktisk er en del av Europa. En kompis av kjæresten min sa en gang at han aldri hadde vært i Europa før, men kunne tenke seg å reise...han bor i England... Jaja, dette var et sidespor.

Grunnen til at England er så strenge når det gjelder hunder inn og ut av landet er at de ikke har Rabies og de er livredde for å få det hvis de ikke er strenge nok. Norge har heller ikke Rabies, men Finland har og vi grenser til Finland. Det er ganske strengt med hunder inn til Norge også hvis hunden kommer fra andre land enn Sverige, UK eller Irland, for vi vil heller ikke ha Rabies.

Skrevet

Russland har også rabies, og vi grenser til det landet også!

Jeg forstår godt at England har strenge regler, og tror det har lite å gjøre med at de skal være mer "important" enn resten av Europa! Hvorfor i all verden skal de risikere å få inn rabies hvis de kan slippe?

Gjest vimselot
Skrevet

Hater ikke engesk menn, men Irland var strenge før. Nå vet jeg ikke. Og når rabies ikke??? finnes i england, hvorfor er de så strenge da?

Mener det er lettere å kjøpe en ku fra england enn en hund, men nå mener jeg bare...

Skrevet

England er strenge pga rabiesfrykten, men de er enda verre på import enn eksport. Pass, microchip og rabiesvaksine + ormekur er noe alle voksne dyr må ha for å kunne importeres til Norge (untatt Sverige, men det er lurt å ha likevel i tilfelle det blir spørsmål om dyret kommer fra et tredjeland). Disse papirene skal også alle pensjonistene som tar med bikkja til Spania ha, men mange av disse smugler bikkjene inn/ut og bryter altså reglene.

Angående transportselskap fra England så ta kontakt med flyselskapene. England har strenge regler rundt transport pga rabiesfrykten, men det er ikke umulig.

Skrevet
Pass, microchip og rabiesvaksine + ormekur er noe alle voksne dyr må ha for å kunne importeres til Norge (untatt Sverige, men det er lurt å ha likevel i tilfelle det blir spørsmål om dyret kommer fra et tredjeland).

Dette stemmer ikke. Du trenger ikke rabies vaksine fra UK, Irland og Sverige. Men må ha det for å komme tilbake til UK. Hunden fikk vaksinen i går, hun merket ikke engang at han vaksinerte henne. Hun bare så på kjeresten min som om hun sa: Hva gjør vi egentlig her, la oss gå ut i finværet, hehe. Men da han skulle lese av MicroChipen for å se om den virket var hun ikke særlig fornøyd :ler:

Har ellers funnet ut at det rimligste alternativet nok blir SAS cargo. Vi kan ikke sende henne som passasjer eller vår bagasje. Hun må sendes som Cargo. Hun skal også undersøkes av veterinær så så mange timer etter at vi kommer til Norge. Skal ringe mattilsynet i dag.

Skrevet

Det er riktig at de ikke må ha rabiesvaksine fra disse landene, men hunden må ha pass og pass får den ikke uten at vaksine og merking er i orden. Så i praksis må voksne dyr ha rabiesvaksinen uansett.

Skrevet
Det er riktig at de ikke må ha rabiesvaksine fra disse landene, men hunden må ha pass og pass får den ikke uten at vaksine og merking er i orden. Så i praksis må voksne dyr ha rabiesvaksinen uansett.

Hvis du leser lengre opp så kan du se at jeg allerede har skrevet det. Men forskjellen er at man kan reise med hund fra UK bare 1mnd etter vaksinen, for man trenger ikke å vite om antistoffene har høye nok verdier. Kan ikke ta hund inn til UK før minimum 6mnd etter vaksine.

Skrevet

Hm, hvis du tar kontakt med hun som har siden hundene.com så får du sikkert svar. Hun har importert en 8 uker gammel valp fra England. Hun trengte ikke rabiesvaksine.

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Eva_*
Skrevet
Er det noen som har reist med hund fra England til Norge? Kjæresten min skal flytte fra England til Norge med hunden sin, men vi holder på å bli tullete av alle reglene.

Er det noen som vet hvordan vi kan gjøre det enklest(og billigst) mulig. På en nettside jeg fant stod det at du kunne bringe hunden med SAS, men på SAS sine sider står det at de ikke kan ta med dyr fra England og Irland.

Noen som kan hjelpe?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...