Gå til innhold

Roskilde 07


Vela

Anbefalte innlegg

Hei! i år har jeg og samboer bestemt oss for å ta en tur på Roskilde festivalen. Har aldri vært på festival før, og trenger alle tips jeg kan få.. vi har selvfølgeig skaffet billetter, men resten er uklart. Blir nok teltliv, siden vi ikke har bestemt noe før nå. (De fleste hoteller er vel utsolgt nå ville jeg tro..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! i år har jeg og samboer bestemt oss for å ta en tur på Roskilde festivalen. Har aldri vært på festival før, og trenger alle tips jeg kan få.. vi har selvfølgeig skaffet billetter, men resten er uklart. Blir nok teltliv, siden vi ikke har bestemt noe før nå. (De fleste hoteller er vel utsolgt nå ville jeg tro..)

luftmadrasser ;) ta gjerne med to hver i tilfelle den ene går i stykker (noe de ofte gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festival er kjempegøy, og Roskilde er ein av dei beste! Det er uansett kulare å ligge i telt, då får man heile stemningen med seg. Då eg var der i 2001, kunne vi velje mellom fleire "soner" på campingplassen. Vi valte ei av sonene som var mellom familiesonen og partysonen - slik at det skulle gå an å få litt nattesøvn og ikkje få teltet nedtrampa av folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Festival er kjempegøy, og Roskilde er ein av dei beste! Det er uansett kulare å ligge i telt, då får man heile stemningen med seg. Då eg var der i 2001, kunne vi velje mellom fleire "soner" på campingplassen. Vi valte ei av sonene som var mellom familiesonen og partysonen - slik at det skulle gå an å få litt nattesøvn og ikkje få teltet nedtrampa av folk.

kunne dere ? jeg var der samme året men vi fikk aldri den infoen :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Skal du være der hele festivalen, kan du få dusjet om du later som om du bor på hotellet. Har vært på roskilde, og tilgangen til dusj var elendig, samme med toalettene og ved ølsalget var det alltid kø. Men dusje? Lat som du er Celina M.fart, det funker.

Men glem å ta med deg folk som har røyka blås, ta med deg ei venninne. Smil overlegent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal også ned for første gang i år! gleder meg masse.. :juhu:

men lurer på hvilken sone vi skal velge å campe i. så at det var masse områder å velge i her! og her

noen som vet hvor hovedscenen er? og hva betyr gravel pit?

vi er ikke helt sikker på hvordan vi skal reise nedover heller, mulig det blir bil. noen erfarne som har tips til beste reisemåte? (reiser fra oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

skal vi se, hvis du ser på første linken din (rutenettet) så er hovedscenen på "O 14 & 15" ca, jeg bodde på westcamp de gangene jeg var der og synes det var veldig greit med avstander til alt mulig.

"gravel pit" lurer jeg på om kan være en privat gård som ligger inne på området men som blir gjerdet inn (stakkars beboere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lolle

Vestsiden av campen er absolutt den beste,mye renere og hyggeligere der.Husker heller aldri at vi fikk info om familiesone og partysone,fordi det var fest overalt.Ikke noen forskjell på det som jeg husker...Du som skal reise fra Oslo,du burde dra med buss fra Bussterminalen som går til København,dessuten er det kjempebillig.Mange festivaldeltagere som gjør det samme.Fra Køben tar man tog til Roskilde by.Flere busselskaper som har tur dit...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei.. takk for svar. :D søstra mi var der i fjor og hun annbefalte også westcamp, sone c eller d! så tror nok vi går for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke av disse er det som regnes som "familiesonen"? Skjønner at ting har endret seg siden jeg var der sist - i 97.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Blondie65

"Gravel pit" er grustaket "nederst" - ikke bondegården i midten.

Skal du ha noen sjanse til å velge camp så må du være der tidlig, helst den dagen de åpner. Ikke reis ned slik at du ankommer når det er mørkt, det er et lite h... å lete etter et sted å bo i mørket.

Ikke ta med ting du er redd for. Ipod'er og sånt har det best hjemme.

Dansker er svært hyggelige, men de kan ingenting om å slå opp telt. Barduner? Tøys og tull, bare for teite norsker - helt til vinden kommer.

Du kan kjøpe nesten alt inne på selve leirområdet - sjøstøvler, telt, campingstoler, etc. Vel og merke til å begynne med ...

Du kan dusje på Hovedbanegården i Køben også - og der er det rent hele tiden. Nå er det vel slutt på felleskalddusjen på Roskilde. .. ack ... mimre.

Det er forbudt å grille eller drive på med primus på leirområdet - i alle fall hvis vaktene ser deg ;)

De har veldig god mat i bodene rundt omkring på festivalområdet så primus burde være unødvendig. Ta med nok peng ...

I tørt vær er Roskilde en opplevelse for de med svakt utviklet luktesans, men du verden så lammet man blir i neseboret etter noen dager. I drittvær er Roskilde et forholdsvis luktfritt (relativt sett) gjørmebad. Ta med vinterunderlang i tilfelle iskalde sommernetter.

Gå på noen av showene mellom konsertene - de kan være fantastisk morsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Gravel pit" er grustaket "nederst" - ikke bondegården i midten.

ah, stemmer... der fikk du røsket opp litt i hukommelsen ;)

Skal du ha noen sjanse til å velge camp så må du være der tidlig, helst den dagen de åpner. Ikke reis ned slik at du ankommer når det er mørkt, det er et lite h... å lete etter et sted å bo i mørket.

"snuble tryn fall"... folk setter opp barduner i alle retninger og de er ikke lette å se i mørket.

anbefaler også å unngå camp ved gjerdene, gutta bruker de som urinal og det lukter "spennende" etterhvert.

Du kan dusje på Hovedbanegården i Køben også - og der er det rent hele tiden. Nå er det vel slutt på felleskalddusjen på Roskilde. .. ack ... mimre.

hva :overrasket:

I tørt vær er Roskilde en opplevelse for de med svakt utviklet luktesans, men du verden så lammet man blir i neseboret etter noen dager. I drittvær er Roskilde et forholdsvis luktfritt (relativt sett) gjørmebad. Ta med vinterunderlang i tilfelle iskalde sommernetter.

varmt tøy anbefales ja, det kan bli grisekaldt om natta selv om det er tropetemperatur på dagen. holdt på å fryse meg ihjel sist jeg var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke av disse er det som regnes som "familiesonen"? Skjønner at ting har endret seg siden jeg var der sist - i 97.. :sjenert:

ser jo at område N kalles "silent", kanskje det er passende for familier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

masse gode tips blondie65! takk :)

men lurer på en ting, hva er barduner?

vi kommer fram 7.30, en halvtime før dørene åpner. så regner med at det går greit å få seg en ok plass til teltet da..

driver og skriver litt pakkeliste om dagen også, prøver å få oversikt over hva jeg trenger å kjøpe inn.

-en viktig ting som jeg ennå ikke har klart er telt.. det er jo kjekt å ha :sjenert: prøver å få lånt et av foreldrene mine, ellers kjøper jeg et billig et som det ikke er så farlig med!

-ellers tror jeg vi kjøper endel utstyr der, så slipper vi å bære så mye (skal ta buss) - i hvertfall partytelt og campingstoler.

følger med på værmeldingene om dagen! HÅPER vi ikke bare får drittvær, litt regn må man jo regne med, og er kanskje greit så det ikke blir altfor tørt. men ser for meg skrekkbilder fra tidligere år, der teltene ligger og flyter i svære vanndammer (eller nærmere innsjøer :overrasket:), tror nok det kan sette en liten demper på turen ja..

bare 6 dager igjen :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du kjøper et billigtelt så anbefaler jeg å stikke innom europris eller noe og kjøpe en presenning du kan legge over... snakker av erfaring ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hvis du kjøper et billigtelt så anbefaler jeg å stikke innom europris eller noe og kjøpe en presenning du kan legge over... snakker av erfaring ;)

fordi de tåler regn dårligere eller? sikkert lurt det, kanskje uansett - for vet ikke helt hvor god stand teltet til foreldrene min er heller.. men det er kanskje noe man får kjøpt inne på festivalområdet? så sant det ikke er veldig mye dyrere, så er det verdt å slippe å drasse på syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, du kan risikere vått inventar ja.

en liten presenning tar minimalt med plass så jeg anbefaler å ta med, jeg har aldri sett det til salgs der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Barduner er snorer du fester fra teltet til bakken - med plugg. Det hjelper mot at vinden tar det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Barduner er snorer du fester fra teltet til bakken - med plugg. Det hjelper mot at vinden tar det.

Det er en stor sports/utstyrsforretning i Roskilde, der har de det meste - også presenninger.

Hvis du skal kjøpe telt og ønsker sikkerhet mot regn, så kjøp et med separat inner og ytter telt. Dvs. at du først slår opp innerteltet og så slår du opp ytterteltet utenpå - dette har da avstand til innerteltet og det forblir tørt. Eksempler på sånne telt er iglotelt. Hvis teltet er sånn som dette er det også varmere på kaldere netter fordi avstanden mellom innertelt og yttertelt fungerer som et isolerende lag.

Det med presenning er ikke dumt, jeg tror også de har det på camp'en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...