Gå til innhold

holde tale på hvilken dialekt?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Saken er som følger, jeg er født og oppvokst i nord-norge og snakker da nordnorsk. Men så er mamma fra Vestlandet, og jeg snakker også denne dialekten flytende. Jeg har bodd der også i perioder i barndommen. Min tilkommende er fra samme bygd som mamma vokste opp i, og jeg snakker derfor vestlandsk sammen med han.

I utgangspunktet tenkte jeg å holde talen min på nordnorsk, siden de fleste gjestene nordfra aldri har hørt meg snakke vestlandsk (de vestlandske har hørt meg snakke nordnorsk innimellom, men ikke særlig ofte). Familien til min kjære har aldri hørt meg snakke noe annet enn vestlandsk.

Dilemmaet er som følger: da jeg luftet tanken på å holde talen til brudgommen på nordnorsk reagerte min kjære sånn: han mente jeg kom til å høres veldig fremmed ut, og siden jeg skal holde tale til han foretrakk han at jeg snakket vestlandsk. Men da kommer mange nordfra til å reagere på det igjen. Uansett hva jeg gjør, kommer noen til å synes at jeg er fremmed for dem...

Har dere synspunkter på dette? Jeg trenger å høre synspunkter fra flere før jeg bestemmer meg.

Av og til skulle jeg ønske at jeg bare hadde en dialekt :sjenert:

Hold talen på det målføre du selv synes er greiest. Din kjære elsker sikkert alt ved deg - også dine dialekter. Hvis noen av dem er fremmed for ham, da er det på tidet han blir kjent med dem. Hva resten av verden skulle mene om den saken, får bli dens problem, synes jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med ToveM. Bruk det som er din "dagligdialekt" nå. Det vil virke mest naturlig. Det er det som er "deg".

Skrevet

Snakk slik du pleier til din mann.

Skrevet
Snakk slik du pleier til din mann.

Helt enig! Vi har også samme problemet, eller ikke jeg da. men samboeren min har dialekt men snakker bokmål til meg. Vi har snakket litt om det, men jeg har sagt til han at det blir veldig unaturlig for meg hvis han splutselig den ene dagen skal snakke dialekt til meg i talen sin. Han må selvfølgelig få gjøre akkurat som han vil, men da blir han liksom ikke den jeg kjenner, blir nesten litt ukjent. og det er jo litt synd, ihvertfall på bryllupsdagen!

Skrevet

Det er nordnorsk som er min egentlige dialekt, men jeg tror jeg kommer til å holde talen på den dialekten jeg snakker med min kjære til vanlig. Men hvem vet hva som skjer når jeg reiser meg opp og åpner munnen? Får vel bare ta det som det kommer, det er ikke akkurat verdens undergang uansett hva som skjer;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...