Gjest vimselot Skrevet 1. juni 2007 #21 Skrevet 1. juni 2007 Jeg har en valp på 8 måneder. Hun har vært et helvete å få renslig! Vi må følge med absolutt hele tiden. Kommer vi ikke til døra med en gang hun står der, så tisser hun inne. Bæsje inne gjør hun ikke, neida, da sier hun høylydt ifra, og skraper på døra! Men tisse? Hun kan finne på å sette seg midt på stuegulvet og tisse hvis vi ikke har øynene på henne hele tiden! Det er umulig å få gjort så mye som å lese ei bok eller hjelpe ungene med lekser! Vi vet snart ikke hva vi skal gjøre. Noen sier at man aldri skal ta hunden for å tisse inne, mens andre sier de skal tas (på fersken, selvfølgelig) så det suser, gjerne trykke ansiktet deres ned i etterlatenskapene. Det høres jo nærmest perverst ut, men jeg må jammen si jeg til tider er fristet! Råd, noen, please!!! Vet ikke hvilke råd du har fått, men du må ha tålmodighet. En nervøs hund kan tisse ufrivillig hvis eier er for dominant, en trygg valp kan bli nervøs av en for utålmodig og dominerende leder (du, dere). Sier ikke at dette stemmer med dere, men har sett det før... Kanskje hunden har UVI, jeg ville gått til veterinæren og fått det undersøkt.
Lana_86 Skrevet 1. juni 2007 #22 Skrevet 1. juni 2007 Du må aldri ta tak i hunden når den gjør ifra seg inne. Det vil bare gjøre saken mye værre. Hunden kan tro at den for kjeft for at den tisser/bæsjer og skjønner nødvendigvis ikke at det er fordi den gjør det inne. Derfor vil den aldri gjøre ifra seg på tur da du som regel følger med på den, men heller inne når du ikke ser det. Skjønner? Jeg synes ikke man skal ta tak i hunden sin i det hele tatt. Et strengt "nei" burde holde i massevis. Det virker som hun er ute etter oppmerksomhet og at det er derfor hun tisser inne, for da vet hun at hun får det. Jeg ville blitt flinkere til å aktivisere henne, la henne få bruke hodet litt og sett av tid til henne hver dag. Og ikke minst, gi henne masse ros, oppmerksomhet og kanskje en liten god bit når hun tisser ute. Lykke til
Lana_86 Skrevet 1. juni 2007 #23 Skrevet 1. juni 2007 Forresten, åssen rase er det? Er ikke alle raser som har like lett for å bli renslige som andre. For noen er det helt vanlig å gå over året.
Gjest vimselot Skrevet 1. juni 2007 #24 Skrevet 1. juni 2007 Det verste man kan gjøre for å få en valp renslig er å gå lange turer med den. En unghund/valp vil ikke hevde seg over voksne hunder, og foretrekker å gjøre fra seg i kjente og trygge omgivelser. Trodde det var noe alle visste, men svarer dog likavel. Gå bare rundt huset, observer hvor valpen føler seg trygg og gi masse ros. De andre turene (trim) skal også alltid tilpasses alder.
Gjest Gjest_MIC_* Skrevet 1. juni 2007 #25 Skrevet 1. juni 2007 kjære deg ! jeg skjønner din frustrasjon. men det første du må gjøre er å få hunden undersøkt grundig ( ink. urinprøve med sedimentsanalyse) av en flink veterinær/ klinikk det er umulig å endre adferden til hunden om det er fysiske årsaker til at hun ikke har blitt husren. årsaker kan være mange, men bla a: *urinveissten *urinveisinfeksjon *sopp i vagina/ soppinfeksjon i skjeden *før pubertet vil lukkemuskelen i blæra til enkelte tisper ikke være fult utviklet, noe som gjør at de lettere tisser inne. om alt dette er greit kan dere snakke med en adferdsterapeut. jeg vil anbefale norsk adferdssenter for smådyr. lykke til hilsen dyrlege
Tabris Skrevet 1. juni 2007 #26 Skrevet 1. juni 2007 Jeg må si at jeg er sjokkert over at folk fortsatt bruker stikke-nesen-i-avføringen-tingen. Dette ble regnet som avleggs i hundebøker jeg har fra tidlig 90-tall! Er enig med andre som skriver at du bør sjekke grundig med dyrlegen. Hvis ingenting er galt med hunden, så høres det ut som om den har ilagt seg en uvane. Da vil jeg råde: Ingen kjefting, ingenting negativt overhodet. Begynn på "ny" og hustren den som om den var en bitteliten valp. Ut umiddelbart etter mat, lek og soving. Ut oftere enn det også om nødvendig, invester litt tid i det den første tiden. Gå på samme sted i hagen hver gang, ha tålmodighet og ros rolig når hunden tisser ute.
Gjest vimselot Skrevet 2. juni 2007 #27 Skrevet 2. juni 2007 Vet ikke hvilken rase det er snakk om, men dachs kan tisse i protest (men ikke en som er bare åtte mnd). Ts har fått mange råd, og om det er en dachs, så hjelper ikke "kjeft". Det er bare noe man må leve med, tror dachs er en av de mer krevende hunderasene (veldig selvsentrerte), men vet at ikke alle av den rasen oppfører seg som om de eier verden, og demonstrerer...
Gjest lolle Skrevet 2. juni 2007 #28 Skrevet 2. juni 2007 Min dachsetispe ble ikke renslig før hun var over 1 år.Aner ikke hvorfor...
Gjest Gjestemor Skrevet 2. juni 2007 #29 Skrevet 2. juni 2007 Vet ikke hvilken rase det er snakk om, men dachs kan tisse i protest (men ikke en som er bare åtte mnd). Ts har fått mange råd, og om det er en dachs, så hjelper ikke "kjeft". Det er bare noe man må leve med, tror dachs er en av de mer krevende hunderasene (veldig selvsentrerte), men vet at ikke alle av den rasen oppfører seg som om de eier verden, og demonstrerer... Det er ikke noen Dachs, nei. Dachs'en er vel også kjent for å ha en sterk psyke? Det er som sagt ikke denne rasen.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå