Gjest Gjestemor Skrevet 31. mai 2007 #1 Skrevet 31. mai 2007 Jeg har en valp på 8 måneder. Hun har vært et helvete å få renslig! Vi må følge med absolutt hele tiden. Kommer vi ikke til døra med en gang hun står der, så tisser hun inne. Bæsje inne gjør hun ikke, neida, da sier hun høylydt ifra, og skraper på døra! Men tisse? Hun kan finne på å sette seg midt på stuegulvet og tisse hvis vi ikke har øynene på henne hele tiden! Det er umulig å få gjort så mye som å lese ei bok eller hjelpe ungene med lekser! Vi vet snart ikke hva vi skal gjøre. Noen sier at man aldri skal ta hunden for å tisse inne, mens andre sier de skal tas (på fersken, selvfølgelig) så det suser, gjerne trykke ansiktet deres ned i etterlatenskapene. Det høres jo nærmest perverst ut, men jeg må jammen si jeg til tider er fristet! Råd, noen, please!!!
Gjest Frysepulver Skrevet 31. mai 2007 #2 Skrevet 31. mai 2007 Vi tok alltid våre hunder. Kjeftet, og tok de med ut dersom de ikke var ferdige. Dersom de var ferdelig dyttet vi snuten nedi gulvet før vi tok hunden med ut. Våre hunder var husrene fort begge to
Frey Skrevet 31. mai 2007 #3 Skrevet 31. mai 2007 Nei men kjære mæ, trodde faktisk at den "dytte nesa i etterlatenskapene"-varianten var utdødd for lenge siden! For å få valpen husren må man ut, ut, ut. Etter at den har sovet, når den har spist, lekt og ellers med jevne mellomrom. Når man tar den på fersken sier man bestemt nei og bærer hunden ut. Vask gulvet med noe som fjerner lukten helt slik at den ikke lukter hvor den har tisset før. Evt kan man legge en avispapir oppå tisset og legge ved døren noen dager, da vil den ofte trekke dit for å tisse pga lukten. Merk også at noen hunder bruker laaaang tid for å bli helt husrene.
Ugla Skrevet 31. mai 2007 #4 Skrevet 31. mai 2007 Nei men kjære mæ, trodde faktisk at den "dytte nesa i etterlatenskapene"-varianten var utdødd for lenge siden! Trodde jeg også...
Gjest Frysepulver Skrevet 31. mai 2007 #5 Skrevet 31. mai 2007 (endret) De aller fleste vi kjenner bruker den metoden... Nå er det 13 år siden den yngste var valp da, og de er begge døde nå, men vi brukte ihvertfall metoden med stort hell Endret 31. mai 2007 av Frysepulver
Frey Skrevet 31. mai 2007 #6 Skrevet 31. mai 2007 En valp kommer ikke ferdig utlært, og da bør vi ta den tiden det trenger å lære den opp - og akkurat som andre barn er de forskjellige i utviklingen sin. En hund lærer ingen ting av at man dytter snuten dens ned i tiss. De gjør det jo helt frivillig overalt ute. Noen spiser til og med andre hunders avføring. De har ikke det samme forholdet til avføring som vi, og slikt er derfor helt ubrukelig i oppdragelsesøyemed.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 Så på et tv-program med urenslige hunder, første bud er å få tak i vaskemiddel som tar bort all urinen, mange vasker, men det sitter likevell igjen i gulvet. Så fikk eieren en klokke som pep hver time og hun måtte ut med hundene en gang pr time. Til sist tror jeg de lagde en høy lyd for å distrahere hunden hvis den prøvde å tisse inne. Men ingen fysisk straff av hunden. Og så er det vel fint å rose hunden når den tisser ute. Hvis du dytter hundens snute i urinen kan det være hun blir redd for å tisse foran deg og går å gjemmer andre steder inne om tisser der.
Ce'Nedra Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 Vi brukte vel 7 måneder på å få vår renslig. Trodde virkelig ikke at det gikk an, men noen bruker rett og slett lengre tid. Plutselig var det som det gikk opp et lys, og hun har ikke gjort fra seg inne siden. Som Frey sier, ta den med ut før den får gjort noe: hver gang den har lekt, drukket, spist og sovet. Det blir mye mas i starten, men det er verdt det. Ros henne når hun tisser ute. Si fy/nei når hun tisser inne og bær henne ut med en gang du ser det. Funker også å "overvåke" henne, det var det vi gjorde. Tar bare et par dager, så skjønner hun det, så det er det er det beste om du har tid til det.
IsaCathrine Skrevet 31. mai 2007 #9 Skrevet 31. mai 2007 mens andre sier de skal tas (på fersken, selvfølgelig) så det suser, gjerne trykke ansiktet deres ned i etterlatenskapene. Tenkt om man skulle gjort noe sånt med en ettåring som tisser inne (ett menneske altså) Hunder og mennesker er forskjellige.. men syns fortsatt det blir helt feil metode å bruke. ta den med ut før den får gjort noe: hver gang den har lekt, drukket, spist og sovet. Det blir mye mas i starten, men det er verdt det. Ros henne når hun tisser ute. Si fy/nei når hun tisser inne og bær henne ut med en gang du ser det. Slik ville jeg gjort det og.
Helen Skrevet 31. mai 2007 #10 Skrevet 31. mai 2007 Vi fikk vår hund på omplassering, hun var da 16 mnd og ikke renslig i det hele tatt. Grunnen til det var at hun bodde i en kennel der hundene var i hundegård hele tiden så hun var ikke vant til å være inne. Vi brukte ca et halvt år på å få henne renslig for hun skjønte det rett og slett ikke. Vi måtte ta henne skikkelig hardt til slutt, for å få slutt på det. Hun var ganske stor (berner sennen) så det var ikke bare, bare å "kaste" henne ut når hun hadde gjort fra seg (både tiss og bæsj). Jeg snakket med dyrlegen om dette, hun var helt imponert over at vi holdt ut så lenge, hun støttet oss også i å ta henne i nakkeskinnet og "kaste" henne ut mens vi sa stengt "nei" og "fy". Jeg puttet aldri snuten hennes i det (æsj) men hun lærte for det, selv om det tok sin tid.
Gjest Frysepulver Skrevet 31. mai 2007 #11 Skrevet 31. mai 2007 Tenkt om man skulle gjort noe sånt med en ettåring som tisser inne (ett menneske altså) Hunder og mennesker er forskjellige.. men syns fortsatt det blir helt feil metode å bruke. Slik ville jeg gjort det og. Meget mulig metoden er utdatert, men det er uansett milevid forskjell på en ett år gammel hund og et ett år gammelt barn. Det håper jeg du vet, du har jo hund selv
Gjest Gjestemor Skrevet 1. juni 2007 #12 Skrevet 1. juni 2007 Alt dette har vi gjort - og gjør! Det er langt fra første gangen vi har valp, og dsse tingene kan vi. Nå er hun så stor at hun kan holde seg i timesvis - det er ikke sånn at hun går rundt og skvetter en time etter at hun har vær ute. Hun holder seg tilogmed hele natten, så det er ikke evnen det står på. Sånn har hun vært siden rundt 6 måneders alder. Men hvis vi ikke ser henne med en eneste gang hun går til døra når hun må tisse, så er det altså gjort med en gang! Hun har tilogmed tisset på liggeplassen sin ved flere anledninger (teppe). Det er da faen ikke normalt. Vi har ikke bare vasket teppet, vi har byttet det ut med nytt. Vi har hatt flere hunder, og aldri opplevd noe sånt som dette. Hun vil jo ikke bæsje inne, da sier hun høylydt ifra. Hvorfor sier hun ikke skikkelig ifra når hun skal tisse? Jeg er mildt sagt dritt lei av å vaske piss!
Gjest Deception Skrevet 1. juni 2007 #13 Skrevet 1. juni 2007 Har du sjekket om det feiler henne noe fysisk?
Gjest Gjestemor Skrevet 1. juni 2007 #14 Skrevet 1. juni 2007 Har du sjekket om det feiler henne noe fysisk? Hun har hatt vanlig sjekk hos dyrlege, men ikke noe med tanke på denne evinnelige tissingen. I og med at hun faktisk er i stand til å holde seg i timesvis (hun tisser ikke om natten, da ligger hun i bur), kan jeg ikke forestille meg at det skulle være noe fysisk i veien med henne. Jeg begynner bare å tro hun er skikkelig dum.
Frey Skrevet 1. juni 2007 #15 Skrevet 1. juni 2007 Hun vil jo ikke bæsje inne, da sier hun høylydt ifra. Hvorfor sier hun ikke skikkelig ifra når hun skal tisse? Jeg er mildt sagt dritt lei av å vaske piss! Hvis du har erfaring med hund vet du vel også at noen bruker lang, lang tid på dette? Ja, det er frustrerende men det er noe man må ta med når man skaffer seg hund. At hun tisser inne men ikke bæsjer kan være fordi hun har lært at man kan tisse inne. Jeg vil tro at løsningen er å fortsette med det dere gjør, men å ta henne ut enda oftere. Forøvrig kan det være verdt å sjekke hos dyrlegen selv om du tror det er fordi bikkja er dum. At hun holder seg tørr om natten kan jo rett og slett være fordi hun ikke tisser i søvne..
Gjest Gjestemor Skrevet 1. juni 2007 #16 Skrevet 1. juni 2007 Hvis du har erfaring med hund vet du vel også at noen bruker lang, lang tid på dette? Ja, det er frustrerende men det er noe man må ta med når man skaffer seg hund. At hun tisser inne men ikke bæsjer kan være fordi hun har lært at man kan tisse inne. Jeg vil tro at løsningen er å fortsette med det dere gjør, men å ta henne ut enda oftere. Forøvrig kan det være verdt å sjekke hos dyrlegen selv om du tror det er fordi bikkja er dum. At hun holder seg tørr om natten kan jo rett og slett være fordi hun ikke tisser i søvne.. Ja, jeg vet at noen bruker lang tid, men denne hunden er over åtte måneder, og det er i overkant i forhold til hva som er normalen. Tidligere har vi faktisk ikke brukt mer enn to måneder på å få en valp ren, vi har tilogmed vært nede i to uker. Hvordan hun har lært at man kan tisse inne, fatter jeg ikke, i og med at vi har brukt akkurat samme metode på henne som de andre. Dvs det vanlige; ut ofte, samt etter søvn, lek, mat osv. Ros eller godbit når hun har gjort fra seg. Har hun gjort fra seg inne har vi aldri tatt henne skikkelig for det, annet enn å markere med et skrarpt "nei" hvis vi har tatt henne på fersken, og kun da. Nå som hun er såpass stor hjelper det ikke å ta henne med ut enda oftere - da må hun jo ikke tisse, og gjør følgelig ingenting. Vi har forsøkt, og det er poengløst. Og jeg tror faktisk det er med på å vranglære henne. En ting som er verdt å nevne, er at hun tisser oftere inne når det er drittvær. Det er tydelig at hun vegrer seg for å gå ut, så det har hend hun har stått ved døra, men snudd og gått inn igjen når hun ser at det regner. Men vi gir oss jo selvsagt ikke pådet, ut må hun, og da gjør hun jo fra seg. Hun er med andre ord litt selektiv. Kanskje hun ikke er dum, bare sleip og lat? Hun er født på høsten, og jeg vet at valper født på denne årstiden kan være vanskelige å få rene i forhold til vår/sommer-valper. Men det får da være måte på...
Gjest Elastica Skrevet 1. juni 2007 #17 Skrevet 1. juni 2007 Nei men kjære mæ, trodde faktisk at den "dytte nesa i etterlatenskapene"-varianten var utdødd for lenge siden! For å få valpen husren må man ut, ut, ut. Etter at den har sovet, når den har spist, lekt og ellers med jevne mellomrom. Når man tar den på fersken sier man bestemt nei og bærer hunden ut. Vask gulvet med noe som fjerner lukten helt slik at den ikke lukter hvor den har tisset før. Evt kan man legge en avispapir oppå tisset og legge ved døren noen dager, da vil den ofte trekke dit for å tisse pga lukten. Merk også at noen hunder bruker laaaang tid for å bli helt husrene. Veldig enig, jeg hadde aldri brukt denne metoden for å få hunden ren, selv om jeg må være nokså hard i andre tilfeller. For øvrig beskriver Frey en metode som fungerte for oss, selv om det tok litt tid.
Frey Skrevet 1. juni 2007 #18 Skrevet 1. juni 2007 Enkelte er over året før de er husrene. Noen blir heller aldri helt husrene. Kjipt når man har en av disse, men den sjansen tar man når man skaffer seg hund..
Gjest Elastica Skrevet 1. juni 2007 #19 Skrevet 1. juni 2007 Noen hunder tisser også for å vise underdanighet. Ofte ser man at valper/hunder som blir kjeftet hardt på kan tisse en skvett - for å vise at de har valpeaktig oppførsel. Men det er kanskje ikke problemet hos dere?
Gjest Gjestemor Skrevet 1. juni 2007 #20 Skrevet 1. juni 2007 Noen hunder tisser også for å vise underdanighet. Ofte ser man at valper/hunder som blir kjeftet hardt på kan tisse en skvett - for å vise at de har valpeaktig oppførsel. Men det er kanskje ikke problemet hos dere? Nei, hun blir ikke kjeftet på. Dette er en rase med en noe "sart" psyke, så hun blir behandlet svært pent. Derfor har jeg heller aldri tatt henne hart når jeg har tatt henne på fersken å tisse inne, bare markert med et skaprt "nei" og løftet henne ut. Det er en rase som er kjent for å være intelligente og lettlærte, så oppførselen hennes forundrer meg en smule. Vi har hatt samme rase før, så vi har erfaring med den.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå