Gå til innhold

Hvilke krav har du til en dagmamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt litt på å prøve å bli dagmamma til et barn om en stund, siden jeg likevel er hjemme med dattera mi.. Da ville jeg jo fått litt ekstra inntekter og hun ville fått en lekekamerat (kjenner få med barn på hennes alder..). Hun er snart 1.5 år og veldig glad i folk.

Men så lurer jeg på hva som egentlig forventes av en dagmamma.. Tenker på faktorer som alder, boforhold, livssituasjon, tidligere erfaring, barn fra før, aktivisering av barna osv..

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Vi har hatt barna både hos dagmamma, hjemme med au-pair, i liten familiebarnehage og større barnehage. For meg er det viktig at barna er mye ute. Supert hvis du har mulighet til å gå i åpen barnehage en dag i uka, parker, lekeplasser, osv. Selv om de er små har de glede av dette. Også litt faste aktiviteter, f.eks. tur på bibliotek en gang i uka el.

Boforhold, alder og erfaring synes ikke jeg er så viktig (så fremt det ikke er ekstreme forhold), barn er utrolig tilpasningsdyktige og trives lett. Men husk at du trenger et "barnesikkert hus" og kanskje en tvilling-trille.

Det verste for meg ville være en dagmamma som satte barna i lekegrind eller foran tv'n hele dagen!

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg ville vært opptatt av at dagmammaen var ute med barnet hver dag, og at boforholdene var noenlunde tilpasset småbarn. Det hadde ikke vært avgjørende, men det er klart at et hus med hage hadde vært å foretrekke fremfor en liten leilighet. Det er viktig at dagmammaen hadde vist interesse for barn, at ikke jobben hadde vært motivert kun av det å tjene penger. Jeg ville ikke hatt en dagmamma som røyker, uansett hvor godt kvalifisert hun hadde vært.

Videre er det av betydning at vedkommende hadde hatt noen flere barn, men samtidig ikke for mange.

Jeg har hatt dagmamma til en av mine i en overgangsperiode. En suveren, rolig, flink dame som bodde i hus med kaniner og høner i hagen. Hun hadde flere barn på samme alder, hadde god tid, og ungene var ute hver dag. Dessuten kjente jeg henne litt fra før, og visste at hun hadde mange gode referanser. Han storkoste seg der, og roper fremdeles navnet henens hver gang vi kjører forbi huset. Hun var kort og godt suveren, han kunne ikke hatt det bedre i en barnehage (som var førstevalget mitt).

Dersom jeg måtte finne en jeg overhodet ikke hadde hørt om - slik det ofte er i større byer - ville jeg vært veldig nøye med å sjekke referanser.

• 4 måneder senere...
Skrevet
Har tenkt litt på å prøve å bli dagmamma til et barn om en stund, siden jeg likevel er hjemme med dattera mi.. Da ville jeg jo fått litt ekstra inntekter og hun ville fått en lekekamerat (kjenner få med barn på hennes alder..). Hun er snart 1.5 år og veldig glad i folk.

Men så lurer jeg på hva som egentlig forventes av en dagmamma.. Tenker på faktorer som alder, boforhold, livssituasjon, tidligere erfaring, barn fra før, aktivisering av barna osv..

ute er helt klart viktig. pluss god etikk. Har man egne barn er det viktig at alle barna blir behandlet på lik linje, og følger de samme reglene. det er jo en jobb, ikke bare skal ha et barn ekstra for ekstra inntekt :)

For meg personlig synes jeg det er viktig med et visst opplegg gjerne kreativt. at barna fikk forskjellig stimulanse. tegne, synge male, teater. lesing. baking osv

lykke til

Skrevet

- god og kjærlig omsorg for mitt barn

- evne til å gi barnet mitt varierte aktiviteter med minst en god uteøkt hver dag

- stabilitet og trygge rammer

- klare avtaler om oppholdstid, når man skal bli oppringt ved sykdom osv.

- gode rutiner for de daglige gjøremålene - faste måltider, faste stelletider og sovetider

Skrevet

Jeg tenker også litt på at dagmammaen skal være proffesjonell. At hun skjønner at hun ikke bare "har et par barn" ekstra og se etter men skal være til en viss grad iallefall pedagogisk. Og at hun har taushetsplikt.

Hadde heller ikke likt om dagmammaen hadde gjort private ærende og husarbeid mens hun hadde barnet mitt. Blir litt feil og barnet blir med på handleturen liksom.

Skrevet
Jeg tenker også litt på at dagmammaen skal være proffesjonell. At hun skjønner at hun ikke bare "har et par barn" ekstra og se etter men skal være til en viss grad iallefall pedagogisk. Og at hun har taushetsplikt.

Hadde heller ikke likt om dagmammaen hadde gjort private ærende og husarbeid mens hun hadde barnet mitt. Blir litt feil og barnet blir med på handleturen liksom.

Barna må vel ikke underholdes hele tiden? Handling er kanskje greit å gjøre unna til andre tider, men gjør det virkelig noe om dagmammaen vasker gulvet mens barna leker eller tar en lur?

Husk at du ikke kan forvente det samme av dagmamma som du forventer av barnehagen.

Gjest Moncler
Skrevet

Det viktigste for meg var at barna hadde det trygt og godt, og at det var god kommunikasjon mellom dagmamma og barnet. Om dagmammaen bare har et barn synes jeg ikke man trenger å gjøre om hjemmet sitt til barnehagen av den grunn. Om man ser at barna leker fint sammen kan man godt vaske gulvet eller lage middag. Være mye ute er noe alle setter pris på, foreldre vil helst hente barn som har løpt fra seg litt på dagen så de slapper av litt om kvelden. Om man har liten leilighet er nok ikke så farlig så lenge man har et sted man kan være ute. Ellers ville jeg ikke satt pris på at barna satt foran TV´n

Skrevet

Akkurat det finner jeg litt rart. Det er jo ikke snakk om en familiebarnehage, men en dagmamma som gjerne tjener ganske dårlig og er dagmamma mest for å spe på husholdningen med litt ekstra penger, samt gjerne ha mulighet for en ekstra lekekamerat for sine egne barn.

Hvorfor ikke ha barnet i barnehage fremfor å bruke dagmamma, hvis du ønsker at det skal være som i en barnehage?

Skrevet

Barnet mitt er ikke hos dagmamma heller. Jeg ville bare si hva jeg skulle ønske av en dagmamma hvis jeg skulle vurdert og bruke en.

Jeg vil at barnet mitt skal være hos en person som er opptatt av barnet mitt og ikke bare har barnet hos seg for og spe på husholdningen og ha en lekekamerat til sitt eget barn.

Skrevet
Barnet mitt er ikke hos dagmamma heller. Jeg ville bare si hva jeg skulle ønske av en dagmamma hvis jeg skulle vurdert og bruke en.

Jeg vil at barnet mitt skal være hos en person som er opptatt av barnet mitt og ikke bare har barnet hos seg for og spe på husholdningen og ha en lekekamerat til sitt eget barn.

Det er nok du som er mest opptatt av barnet ditt :) Godt for deg at du ikke har barnet ditt hos dagmamma, for du har veldig urelistiske krav til hva en dagmamma er. En dagmamma er (som regel) ikke en idealistisk person som tar seg av andres barn fordi hun er lidenskapelig opptatt av å gi andres barn en god oppvekst. Uten at det er noe galt i det.

Skrevet

Det blir på en måte som å svare på: "Hva forventer du ut av et kjøleskap" og så svarer du "Jeg forventer at det skal vaske tøy og støvsuge".

Ikke fordi at kravene er dumme eller usaklige, men fordi de er som imli sier, urealistiske. Jeg forstår ikke hvorfor man svarer når man aldri kunne tenkt seg å bruke dagmamma selv.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Unnskyld meg, men tjener ikke en dagmamma kun noen få tusen i måneden?

Her forventes det pedagogisk innhold og mer til???

Skrevet
Unnskyld meg, men tjener ikke en dagmamma kun noen få tusen i måneden?

Her forventes det pedagogisk innhold og mer til???

jeg vil starte igjen som dagmamma. jeg ville nå ikke hatt ett barn for man kan ikke leve av den inntekten i hvertfall ikke som hvit men en 3-5 barn litt etter alder og spesielle behov.

Jeg er pedagog og synes egentlig at det burde være et krav for alle som er dagmamma. ikke å være utdannet men å ha en pedagogisk plan. en forståelse for pedagogikk man kan bruke i praksis.

jeg ville heller ikke gjort private ærend mens dagmammabarna var der. ikke noe mer enn jeg ville gjort i barnehagen. vaske over gulvet hvis det blir sølet eller sette på en maskin med utbæsja klær.

Og er barna og jeg på butikken for å handle det vi skal bruke når vi skal bake rundstykker, så vil jeg ikke hadle inn det jeg privat skal ha for resten av uka, men trenger jeg en melk kjøper jeg det altså.

synes ikke man skal kimse av dagmamma. jeg vil være det fordi jeg lideskapelig brenner for å jobbe med barn. det gir meg masse glede og energi. og jeg håper at det ikke bare er meg som er dagmamma som har det sånn

(Jeg vil også ha et sterkt fokus på musikk teater og kreativitet har eget tema om dette hvis dere vil lese mer musikk dagmamma heter det. for meg er det viktig å kunne tilby noe spesiellt.)

Skrevet

Kan noen forklare hvorfor en dagmamma ikke kan ta med seg dagbarna i butikken?

Skrevet
Kan noen forklare hvorfor en dagmamma ikke kan ta med seg dagbarna i butikken?

godt spørsmål egentlig. Jeg tar jo med meg barn i butikken. per dags dato jobber jeg på SFO da, men tok med barn i butikken både nå og når jeg jobbet i barnehage og når jeg jobbet som dagmamma. Men det var også arbeidsrelaterte turer. aldri klesbutikker e.l. tror vel egentlig greia er at man er på jobb og ikke skal gjøre private aktiviteter da

dessuten er det forskjell på å kjøpe en melk og gå på stor shopping.

for meg blir det at jeg er der for barnas del, det er min jobb. Har du en annen type jobb stikker du ikke av på butikken, så hvorfor gjøre det når du er dagmamma? de skal ikke være med meg på shopping fordi jeg vil det... hm

var det fornuftig? :)

Gjest Moncler
Skrevet

Man er ikke nødvendigvis på jobb selv om man har et barn som man får 4-5000 kr for å passe. Jeg synes det er helt greit at man tar med barna på butikken for å handle inn til middag og sånn. Gjørehusarbeid er også greit. Man trenger ikke å sitte sammen med ungene hele tiden. Det viktigste er at barna leker og har det bra og at man ser etter dem, men det går fint ann å gjøre flere ting samtidig. For meg trenger ikke en dagmamma å være pedagogisk, men omsorgsfull og la barna utfolde seg litt er en fordel.

Skrevet

Man kan ikke forvente at dagmammaen skal underholde barna hele tiden. Det har de forresten ikke godt av heller. Tror det er mye viktigere at barna får leke fritt og lære seg å finne på ting å leke selv.

Skrevet

Dette synes jeg virker helt hårreisende å mene!

Man betaler jo dagmamma en veldig lav lønn pr time (ihvertfall er det det vanligste), og da må de jo få lov til å leve sitt eget liv samtidig som de passer barnet.

Hvis ikke bør de ha full lønn!

Skrevet

En dagmamma bør behandle ungene sine som om de var sine egne, ergo synes jeg det er helt greit at dagmamma tar med et barn på butikken, på besøk etc.

Sålenge ungen hele tiden passes på, slik barn bør, er det vel ikke farlig at de er med på handletur en gang iblant?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...