Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Mener ikke at man skal gi sjokolade til barn på natta, men sånn ellers, skal man la de gråte?

Sjokolade til spedbarn på natta er flott! :tommelsmil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ammet om natten fire ganger så lenge som det. Nei, det er ikke kos å aldri få sove en hel natt hvis man ser det sånn isolert. Men å vite at man har gitt sitt barn den starten i livet med den nærheten og den morsmelken etc - så var kostnaden - for mitt og vårt vedkommende - svært liten.

Jeg ser godt at ikke alle føler det slik - jeg kan endatil forstå det - skulle ønske at flere - og helsesøstre - kunne se at alle barn/mødre familier er ulike, og det som passer og er riktig for noen, ikke er det for alle.

Jeg spurte på helsestasjonen i forkant om råd og ting vi burde tenke på når vi en gang skulle legge barnet over i egen seng og på eget rom. Svaret var at det skulle vi gjort for lenge siden - DA skjønte jeg at jeg som nybegynner mamma måtte stole på meg selv, at jeg og min mann og mitt barn måtte finne ut av dette sammen. Og at dr Spock for den som har tilgang på den - ikke bare er kuriosa, men faktisk sier mye fornuftig.

Tenk selv, jenter - du vet best selv!

Skrevet

Å amme om natten er ikke mye kos for meg, hvertfal. Jeg er så trøtt at det noengang er fysisk vondt. Jeg har alikevel ikke tenkt å nekte barnet nattpupp før han klarer å sove rundt på egen hånd. Begynte med grøt for to dager siden og håper det gir resultater, men jeg synes et barn på 4 mnd er for lite for avvenning.

Skrevet

Barn er forskjellige...

min sov fra 8 om kvelden til 5 om morgenen fra han var ca 3 mnd.. så han hadde nok ikke store behovet for et natt måltid..

Hvis du fullammer og ikke vil gi me, kan jeg anbefalle deg å amme på kvelden før du legger barnet, og etter ammingen tilby barnet mer melk på flaske, (den melken kan du ha pumpet ut kvelden før). Jeg blander i en liten bananbit med mm, som jeg moser i hurtigmikser. Denne flasken får lillegutt før han sover.. Og den er tydligvis veldig god! Men ikke gi for mye banan, for det kan gi hard mage..

Kan også evt tilby litt velling om kvelden fra 4 mnd.. kanskje forsvinner behovet for nattmåltid da?

Lykke til :)

Gjest Gjest_regine_*
Skrevet
Han har behov for nattpupp så lenge han gir utrykk for det.

Dette er jeg faktisk ikke enig i!

Rett og slett fordi min erfaring med nattamming var gjerne at både jeg og ungen sovna = h*n spiste seg ikke ordentlig mett, og våknet dermed 1 time eller to senere. Fryktelig slitsomt.

Man KAN venne barn til å spise en gang om natta i stedenfor to, og jeg tror iallfall at om man tar siste kveldsamming mellom 22 og 23, så burde en 4 mnd. baby holde til mellom 5 og 6 om morgenen.

Det er selvsagt IKKE snakk om å "nekte" barnet mat, men det går an å lage rutiner som bidrar til at natt er natt. Blir det flere unger på meg så vet jeg iallfall at jeg skal gjøre akkurat det der annereldes! (og jada - jeg trodde også at ungen var sulten så lenge h*n våknet.... :sjenert: )

Gjest mirandamiller
Skrevet
Helsesøster rådet meg i dag å begynne å tenke på å venne lillegutt av med mat så ofte på natten. Han våkner stort sett for mat kl 2 og 5. Hun mener han burde greie seg til kl 5.... kanskje jeg til og med burde legge han på eget rom :forvirret:

Noen som har vært gjennom dette? Ser med gru på å la han gråte.....

Du trenger ikke å følge andres råd så lenge du trives slik du har det. Men kanskje gutten din bare er tørst om natta? Spesielt på soverom med elektrisk varme blir man fort tørr i halsen. Hva med et skjeblad vann eller en slurk vann i flaske? Våre barn fant fort ut at det var ikke noen vits å våkne bare for å få vann, hvis man ikke var tørst. Etter noen døgn var det slutt på nattpuppen. Da sov de til 5-6 tia og våknet pga sult og våt bleie.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Helsesøster rådet meg i dag å begynne å tenke på å venne lillegutt av med mat så ofte på natten. Han våkner stort sett for mat kl 2 og 5. Hun mener han burde greie seg til kl 5.... kanskje jeg til og med burde legge han på eget rom :forvirret:

Noen som har vært gjennom dette? Ser med gru på å la han gråte.....

Du bestemmer, ikke helsesøster. Såvidt jeg vet har ingen vist at 4 måneder gamle babyer tar skade av å ha en mor som er villig til å gi dem mat når de gråter om natten. Mange har behov for søvnen, og da er det greit å få støtte på at det er ok å venne av med nattmat så lenge ungen legger fint på seg og trives. Men hvis du ikke trenger det, kan du bare se bort fra helsesøsters råd.

Skrevet
Det er vel ikke sikkert at det er saa kos aa amme masse paa natten, naar man gjerne vil vaere opplagt neste dag!

barnets behover er uendelig mye viktigere enn om mammaen er opplagt eller ikke.

Det er veldig trist at mammaens behover skal komme før et lite spedbarn, som er avhengig av å bli tatt på alvor!

Det går forresten fint an å få nok søvn selv om man har barn som får pupp om natten. Men da må man prioritere barnet, og ikke seg selv.

Skrevet
Dette er jeg faktisk ikke enig i!

Rett og slett fordi min erfaring med nattamming var gjerne at både jeg og ungen sovna = h*n spiste seg ikke ordentlig mett, og våknet dermed 1 time eller to senere. Fryktelig slitsomt.

Da forholder vi oss til pupp som om det bare er mat. Nærheten og intimiteten viktigere enn selve melken, det er min mening. Selv om morsmelk er fantastisk bra.

Barnet har behov for å være fysisk koblet til mammaen sin, lenge.

For meg er det veldig merkelig at behov for nærhet og intimitet ikke

"teller" like mye som "nok mat" , osv

Gjest =tentacle=
Skrevet

Det er veldig trist at mammaens behover skal komme før et lite spedbarn, som er avhengig av å bli tatt på alvor!

Det går forresten fint an å få nok søvn selv om man har barn som får pupp om natten. Men da må man prioritere barnet, og ikke seg selv.

Barnets behov er også å ha en mamma som er opplagt på dagtid, og en mamma som ikke sliter seg ut og får depresjon og psykisk ubalanse betinget i søvnmangel.

Med mange barn kan man kompensere for noe av søvntapet på dagtid. Andre barn sover ikke lenge nok i strekk på noen tid av døgnet i det hele tatt, og selv om døgnet har 24 timer, er ikke voksne tilpasset å kunne utnytte hvilke som helst av disse timene like godt til søvn. Det setter kroppens innebygde døgnrytme en begrensning på. Noen klarer det, andre klarer det ikke.

Gjest Ammende mor
Skrevet

Prioritere barnet og ikke selg selv? Hvor leser du at Holly prioriterer noen andre en barnet? Hun er oppe to-tre ganger hver natt for å amme, det er da virkelig å prioritere barnet, synes du ikke?

Dette må da være det verste sprøytet jeg har lest på KG på lenge. Klart spedbarnets behov kommer først for de aller fleste mammaer. Jeg har selv en på fem måneder som jeg ammer ca to ganger hver natt, men noen ganger er det nesten tortur å aldri få sammenhengende søvn. Mammaene må også fungere som mennesker, og hvordan mener du mammaer skal få nok søvn? Jeg hadde blitt glad for opplysningen da jeg har innsett for lenge siden at nok søvn får jeg den dagen barnet sover natten gjennom og det er nok en stund til fortsatt for vår del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...