Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helsesøster rådet meg i dag å begynne å tenke på å venne lillegutt av med mat så ofte på natten. Han våkner stort sett for mat kl 2 og 5. Hun mener han burde greie seg til kl 5.... kanskje jeg til og med burde legge han på eget rom :forvirret:

Noen som har vært gjennom dette? Ser med gru på å la han gråte.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Helsesøster rådet meg i dag å begynne å tenke på å venne lillegutt av med mat så ofte på natten. Han våkner stort sett for mat kl 2 og 5. Hun mener han burde greie seg til kl 5.... kanskje jeg til og med burde legge han på eget rom :forvirret:

Du vet best hva som er rett for deg og ditt barn!:-) Hvis du trives med å nattamme, så hvorfor ikke? Synes du det er grusomt å la han gråte, så ikke la han gråte!:-)

Skrevet

Du trenger ikke - og bør ikke! la ham gråte. Det helsesøster mente var nok at han ernæringsmessig sett klarer seg uten mat om natta. Hvis du imidlertid synes det er greit å amme ham til de tidspunktene han er vant til er det ingen ting i veien for det!

Når man skal venne av barn med nattmåltid er ikke løsningen å la dem ligge og skrike lenge, etter mitt syn. Men det er godt mulig at du klarer å roe ham ned ved å gi ham smokken (hvis han bruker det), eller ved å rugge ham i seng i en overgangsperiode til han blir vant til å vånke sjeldnere om natta. Ellers er det mulig å ta tiden på skrikingen og f.eks. bestemme seg for å roe ham/henne ned etter en viss tid (5 minutter, f.eks.)

Men det er meningsløst å venne ham av med nattmåltider hvis dere begge trives med det. Da er det bare å fortsette!

Gjest Bodillen
Skrevet

Får han annet enn morsmelk, da? Jeg fullammet datteren vår til hun var 6 måneder, og hun ble ammet om natten i hele den perioden. Det var først da hun fikk grøt til kvelds at hun kunne sove hele natten igjennom.

Jeg vil tro babyen din har behov for nattemåltid så lenge han våkner om natten, i hvert fall hvis han bare får morsmelk.

Skrevet

Vi er alle forskjellige, men jeg ville aldri lagt en 4 mnd gammel baby på eget rom.

Jeg har fremdeles 2-åringen på rommet mitt!:-) Så lenge vi begge trives med det, så hvorfor ikke?

Det finnes ikke noen fasit. Jeg har lært meg å lytte til barnet mitt og hjertet mitt!

Skrevet

Jeg synes ikke noe om slikt. Jeg tenkte som så at et års tid vil jeg gjøre det som jeg mener er best for mitt barn og vi nattammet lenge. Og vi samsov også lenge. mange vil ikke det, men vi valgte nå det og vi sto aldri opp om natten for å mate, puppen var jo der hele tiden.

Så lenge du mener barnet ditt trenger en sup om natten, så gir du det. Trenger du en unnskyldning for å slippe og etterhvert få sove en hel natt i fred, ja så har du helsesøstertantene som synes det de synes - og som du har fått råd om.

Følg din egen mavefølelse - ikke hva "alle andre" sier du skal gjøre.

Gjest Gjest
Skrevet

Noen barn sovner igjen dersom pappan står opp og gir fks smokk dersom barnet bruker det. Han lukter ikke pupp, og barnet blir ikke distrahert av lukta. De gir nok ofte inntrykk av å være sultne, uten at de nødvendigvis er det fordi de kjenner lukta av melk. Og den er visst uimotståelig :ler:

Gjest allium
Skrevet

Hvis du ønsker å fullamme til seks måneder, ville jeg ventet litt. Å kutte et nattmåltid kan gå ut over melkeproduksjonen.

Jeg tok prosessen når vi hadde begynt med litt grøt. Og da var det enklest at jeg gikk og la meg på et annet rom, mens pappaen tok barnet opp i vår seng slik hun var vant til, og roet henne der, men uten at hun fikk mat. Det tok tre netter, så våknet hun ikke før fem.

Skrevet

Dersom han ikke har begynt med grøt enda er det kanskje en ide? Maten vil som oftest holde ham mett gjennom natten :) Mitt barn fikk ME fra h*n var 3 mndr. ME er mer mettende enn morsmelk. Barnet sov da fra kl. 23.00 -07.00. Grøt fikk h*n fra 4 mndr. Så ME vil gjøre omtrent samme nytten som grøt.

Dersom du trives med ammingen og har nok melk, synes jeg du skal fortsette med det.

Lykke til!

Skrevet (endret)

Syns det er noen fryktelige råd disse helsesøstrene gir. :-/

Han har behov for nattpupp så lenge han gir utrykk for det. Både for maten, men enda mer for tryggheten og intimiteten.

Kose dere, og gjør det som føler naturlig, og bra for dere begge.

Endret av Yrjenia
Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke prøvd å venne ham av med det nattmåltidet ved å la ham skrike. Jeg synes han spiser helt normalt på natten, jeg. Min gutt på 5 mnd spiser omtrent likt som din. Hvis han derimot våkner ofte noen netter så prøver jeg å sette inn smokken før jeg gir pupp. Da hender det at han bare sovner igjen og er sansynligvis ikke særlig sulten.

Skrevet

Vi avvente snuppam ed nattmat og flyttet henne innpå eget rom da hun var rundt 5-6 mnd. Jeg ønsket det og rådførte meg m helsesøster som mente snuppa slettes ikke trengte nattmat mere - sålenge hun spiste godt om dagen. 2 netter m litt gråt så sov hun rundt uten et knyst...

Jeg syns 4mnd er tidlig - men det kommer annpå hva du føler.

Gjest vimselot
Skrevet

Har ikke barn jeg, men vet litt likevel, er tante osv.

Jeg ser ikke vitsen med å la en fire mnd gammel baby gråte, når jeg kan gi h*n flaske eller grøt eller bare ta babisen oppi senga og sove og trøste.

Men jeg kan lite om det og ville skjemt bort alle barn, om jeg kunne...

En fire mnd baby kan jo ikke si hva som er galt, ofte gråter de pga kolikk, og da vet jeg ikke, så derfor har jeg stått opp og bytta bleie, varmet flaske osv.

Vanskelig, nå er jeg begynt å si nei så lenge vennene har barn som enda bruker bleier.

Vet ikke hva andre har svart deg ts, men svarte likevel.

Gjest Piper
Skrevet (endret)

Jeg må tydeligvis ha fått noen soveglade barn, for de har sovet godt hele natten igjennom før de var to måneder gamle. Jeg hadde rett og slett ikke orket amme i 6 måneder på natten, for jeg har behov for søvn også. Å bli avbrutt i søvnen to ganger i løpet av natten er slitsomt, og derfor ville jeg valgt å venne de av med nattmåltidet lenge før de ble 6 måneder gamle.

Til de som må amme for å kose, vel det er mulig å kose hele dagen man må ikke gjøre det på natten. Det er mulig å lære barna å sove på natten, uten at man må amme. Gi barnet litt vann, for det er godt mulig at barnet bare er litt tørst. Smokken kan også hjelpe, for det kan godt være barnet har et suttebehov. Har barnet behov for kos, er det mulig å kose litt uten at en må amme.

Er det virkelig tidlig å slutte å amme på natten når barnet er 4 måneder gammel? Har alle mine barn (tre stykker) vært så unike, at de er soveglade hele gjengen? Dette tviler jeg sterkt på, da to av de var morgenfugler de lux. De voknet kl. 6 hver eneste dag frem til de begynte på skolen, og da snudde det heldigvis.

Men uansett så skal man stole på sin egen magefølelse, for det er ofte den som er den riktige for deg og ditt barn. Jeg bare syns det er litt merkelig at så mange nattammer så lenge.

Endret av Piper
Skrevet

Nekte han mat om natten? Stakkars liten. Kos deg - følg din og barnets rytme - ikke helsesøster eller andre sine... Hilsen en mor som har ammet tre barn. Den siste til hun var ett år. (Bare husk at etter ca 1 år blir det vanskeligere og vanskeligere å venne av).

Skrevet
Vi er alle forskjellige, men jeg ville aldri lagt en 4 mnd gammel baby på eget rom.

Vi la gutten vaar paa eget rom da han var to uker, vi. Naa har vi rom rett over gangen, og begge doerer aapne, saa vi hoerer ham godt naar han vaakner. Men det er deilig aa slippe aa liste seg rundt naar man skal legge seg!

Har litt samme problem som deg, magolia. Soennen min har begynt aa vaakne mange ganger hver natt, og jeg blir sliten av det. Jeg har lyst til aa kutte hvertfall ett av nattmaaltidene, for han kan ikke trenge aa faa mat hver annen/tredje time om natten. Men har ikke lyst til aa la ham graate heller. Tror ikke han blir fornoeyd med smokken, den var stas for noen dager siden men naa vil han ikke ta den i det hele tatt.

Skrevet
Nekte han mat om natten? Stakkars liten. Kos deg - følg din og barnets rytme - ikke helsesøster eller andre sine... Hilsen en mor som har ammet tre barn. Den siste til hun var ett år. (Bare husk at etter ca 1 år blir det vanskeligere og vanskeligere å venne av).

Det er vel ikke sikkert at det er saa kos aa amme masse paa natten, naar man gjerne vil vaere opplagt neste dag!

Gjest vimselot
Skrevet

Piper, nå har du vært heldig da og det er jo bra, men jeg synes at du genereliserer, les hva du selv har skrevet i denne tråden.

Barn er forskjellige, og nå ble jeg litt sur på deg fordi du ikke ser problemet med våkne babyer fordi du aldri har hatt det selv...

Gjest Piper
Skrevet
Piper, nå har du vært heldig da og det er jo bra, men jeg synes at du genereliserer, les hva du selv har skrevet i denne tråden.

Barn er forskjellige, og nå ble jeg litt sur på deg fordi du ikke ser problemet med våkne babyer fordi du aldri har hatt det selv...

Jeg ser problemet med våkne babyer, og det er som du sier et problem. Det kan ikke være kos å aldri få en hel natt søvn. Og jeg vet at barn er forskjellige, mine er ulike som natt og dag. Men jeg har klart å få de til å sove over natten, fordi jeg rett og slett mente at de ikke hadde behov for nattmåltidet. Kanskje det var lett for meg, men når ejg bestemte meg for å slutte å amme på natten så fikk de litt vann og smokken. dette gikk helt fint, og etter noen dager var vi inne i en fin rutine.

Men jeg mener at man må ikke amme en 4 måneder gammel baby på natten, for barnet har ikke behov for mat da. Får det for lite mat på kvelden, vil det selvfølgelig bli sulten i løpet av natten. Men har man nok mat, burde barnet klare å holde seg i 5-6 timer før det får mat igjen på natten.

Gjest vimselot
Skrevet
Jeg ser problemet med våkne babyer, og det er som du sier et problem. Det kan ikke være kos å aldri få en hel natt søvn. Og jeg vet at barn er forskjellige, mine er ulike som natt og dag. Men jeg har klart å få de til å sove over natten, fordi jeg rett og slett mente at de ikke hadde behov for nattmåltidet. Kanskje det var lett for meg, men når ejg bestemte meg for å slutte å amme på natten så fikk de litt vann og smokken. dette gikk helt fint, og etter noen dager var vi inne i en fin rutine.

Men jeg mener at man må ikke amme en 4 måneder gammel baby på natten, for barnet har ikke behov for mat da. Får det for lite mat på kvelden, vil det selvfølgelig bli sulten i løpet av natten. Men har man nok mat, burde barnet klare å holde seg i 5-6 timer før det får mat igjen på natten.

Burde barnet på fire mnd klare seg 5-6 timer når det mangler språk? Hvorfor ikke åtte timer, det hadde passet mer inn...

Mener ikke at man skal gi sjokolade til barn på natta, men sånn ellers, skal man la de gråte?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...