Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Katt vs rev?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har katt og den liker å være ute. Det er også rev i området, dette har bekymret meg med jevne mellomrom. Nå har jeg hørt med noen katteeiere at deres katt har jaget rev, men er fremdeles bekymret for "gullet mitt". Reven lusker rundt her daglig, men har ikke sett noe konflikt.

Hva er deres erfaring - er det katten som er tøffest og jager reven, eller kan den ta pusen?

Skrevet

Det kommer mye an på katten, og hvor gammel den er. Kattunger under 8 mnd er desverre ett veldig lett bytte for rev, og det er en av grunnene til at de ikke bør være ute om natta. Voksne katter vil vanligvis klare å unngå reven, og flykte fra den. Det er bare unntaksvis at katten skremmer eller tar reven.

Skrevet

Akkurat.

Har en voksen katt som er mye ute, det har hittil gått bra. Jeg tror hun unngår den, da jeg aldri har sett henne med reven (den er mye her!).

Har også en kattunge. Den er bare ute på småturer hvor jeg er med den hele tiden.

Får forsette å passe på så lenge Mikkel holder seg her.

Gjest Gjest_vimselot_*
Skrevet

Vet ikke helt, men en rev vil aldri angripe en katt (en katt kan fly i nærmeste tre og klore stygt...

En rev vil unngå å bli skadet, et skadet vilt dyr, legger seg ned for å dø og slikke sine sår...

Tror ikke reven er stor fare for katter, og er det en kattunge som f.eks. er 3 mnd, og andre voksne katter i området, så vil de voksne kattene automatisk passe litt på den lille...

Det er min erfaring, har aldri hørt om katt som ble borte pga rev, men pga andre dyr, gaupe ja, det har jeg hørt.

Ingen ville dyr, går frivillig i møte med en katt. En katt har klør.

Skrevet

Vi har samme problematikken, og jeg var veldig redd for pus da hun var yngre. Naboen har opplevd at katten, som ikke var voksen, ble tatt av rev.

Jeg tror nok det er riktig at reven ikke uten videre angriper en voksen katt. Dessuten kjenner katter sine retrettmuligheter - opp i trærne.

Det eneste jeg bekymrer meg for nå er skabbrev. Skabb smitter veldig lett, og en skabbete rev vil også trekke nærmere hus, særlig i den kalde årstiden.

Skrevet
Jeg tror nok det er riktig at reven ikke uten videre angriper en voksen katt. Dessuten kjenner katter sine retrettmuligheter - opp i trærne.

Reven jager katten opp i trærne, og går rundt og rundt treet til katten blir så svimmel av å følge med at den faller ned.

Skrevet
Reven jager katten opp i trærne, og går rundt og rundt treet til katten blir så svimmel av å følge med at den faller ned.

Det er da den skal synge "reven sover også nå, med halen under hodet" :-)

Passer på lillepus når hun er ute. Vi får se hvordan det går. Problemet er at reven er veldig tam, og på en måte en del av gården....

Har alltid hatt rev her, og det er heldigvis minst 10 år siden jeg har sett en skabbrev.

Gjest vimselot
Skrevet

En rev bryr seg ikke om en katt, katta klore liksom...

Og er det en halvtam rev, ville jeg matet den, men en helt ung kattunge, litt usikker bunn. En rev, har også vilje til å tenke, så den vet at den blir jaget om den rører en kattunge, hvis den er fortrolig med dere.

Men vil ikke gi råd, jeg kjenner ikke rever så godt... men ville nok passet litt på kattungen og det - skal man jo gjøre ellers også.

Gjest Deception
Skrevet

Da jeg bodde hjemme, ble flere av kattene våre stygt skadet av rev. En av dem ble såpass alvorlig skadet at den måtte avlives. :tristbla:

Skrevet
Vet ikke helt, men en rev vil aldri angripe en katt (en katt kan fly i nærmeste tre og klore stygt...

En rev vil unngå å bli skadet, et skadet vilt dyr, legger seg ned for å dø og slikke sine sår...

Tror ikke reven er stor fare for katter, og er det en kattunge som f.eks. er 3 mnd, og andre voksne katter i området, så vil de voksne kattene automatisk passe litt på den lille...

Det er min erfaring, har aldri hørt om katt som ble borte pga rev, men pga andre dyr, gaupe ja, det har jeg hørt.

Ingen ville dyr, går frivillig i møte med en katt. En katt har klør.

da har du tydeligvis aldri møtt reven her i området, i fjor sommer forsvant det 5 katter fra strøket hvorav 3 var beviselig tatt av rev (øyenvitner) og alle 5 var voksne katter.

vet ikke om det har noe å si at kattene var hundevante ?

• 3 år senere...
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Jeg var selv vitne til at katten min ble tatt av daga av reven i fjor.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Er det større fare for at rev tar katter om vinteren når det er lite mat ellers å finne? Som en nødløsning liksom.. :sjenert:

Pleier å gå en stor rev over plenen vår innimellom, (vet jo ikke om det er den samme reven da, men tror det), og vi har ei kattefrøken jeg er ganske bekymret for :(

Er det stor fare, tror dere?

Kan ikke nekte pus å gå ut heller, men ble litt redd når jeg hører at det ikke er så uvanlig at rev tar katter!

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Reven tar nok mye bytte om våren/sommeren også fordi de forer opp ungene sine, så jeg vet ikke hvor stor den forskjellen er. Mulig noen andre kan svare bedre på dette.

Jeg lurer på om noen av dere har mistet voksne katter til reven? Vi har ikke sett pusen vår på en måned, og her er det rev. Det er ikke sannsynlig at den har blitt overkjørt da vi bor innerst i en lang gårdsvei, katten har ALDRI gått mot den trafikkerte veien. Katten er 5 år og jeg vet den har klart seg fint i møte med både rev og grevling tidligere (dyra unngår direkte konfrontasjon og flykter heller), men hvis den har vært uoppmerksom kan den jo ha blitt tatt... Eneste andre mulighet slik jeg ser det er at den har tatt seg en lang streiftur og kanskje slått seg til på en annen gård e.l uten å ha blitt lagt merke til av de som bor der (den er ganske skeptisk til folk den ikke kjenner og vil nok holde seg i bakgrunnen så godt den kan). Den har forøvrig vært borte i en ukes tid om sommeren tidligere, men kommet tilbake, så jeg vil ikke skylde på reven ennå :( Kan legge til at den er kastrert og merket.

Skrevet

Hvor er det egentlig rev? Bor ikke så langt unna skogsområde, men har aldri sett rev. Kun rådyr og grevling.

Gjest AnonymBruker
Skrevet

Hvor er det egentlig rev? Bor ikke så langt unna skogsområde, men har aldri sett rev. Kun rådyr og grevling.

Jeg synes det bor rev overalt jeg... men kanskje flest i tilknytning til der det bor endel mennesker også, for de lever vel delvis av søppel o.l. Vi bor landlig i en kommune med mye skog, jordbruk og ca 5000 innbyggere, og her er det masse rev. Men de er litt mer sky enn grevling, og vi ser dem nok ofte fordi det er ganske åpent landskap med jorder osv. Lettere å finne spor etter dem, tror jeg.

Annonse
Skrevet

Jeg synes det bor rev overalt jeg... men kanskje flest i tilknytning til der det bor endel mennesker også, for de lever vel delvis av søppel o.l. Vi bor landlig i en kommune med mye skog, jordbruk og ca 5000 innbyggere, og her er det masse rev. Men de er litt mer sky enn grevling, og vi ser dem nok ofte fordi det er ganske åpent landskap med jorder osv. Lettere å finne spor etter dem, tror jeg.

Har egentlig aldri tenkt over rev. Skal jammen spørre naboer.

Grevling kan vel også ta katter? Nå er det heldigvis mye trær han kan klatre opp i her da. Lett å smette inn i huset også hvis noen er slemme med han.

Skrevet (endret)

Her er det masse rev iallefall...

Bor i Trøndelag.

Endret av Maxi
Gjest AnonymBruker
Skrevet

Reven tar nok mye bytte om våren/sommeren også fordi de forer opp ungene sine, så jeg vet ikke hvor stor den forskjellen er. Mulig noen andre kan svare bedre på dette.

Jeg lurer på om noen av dere har mistet voksne katter til reven? Vi har ikke sett pusen vår på en måned, og her er det rev. Det er ikke sannsynlig at den har blitt overkjørt da vi bor innerst i en lang gårdsvei, katten har ALDRI gått mot den trafikkerte veien. Katten er 5 år og jeg vet den har klart seg fint i møte med både rev og grevling tidligere (dyra unngår direkte konfrontasjon og flykter heller), men hvis den har vært uoppmerksom kan den jo ha blitt tatt... Eneste andre mulighet slik jeg ser det er at den har tatt seg en lang streiftur og kanskje slått seg til på en annen gård e.l uten å ha blitt lagt merke til av de som bor der (den er ganske skeptisk til folk den ikke kjenner og vil nok holde seg i bakgrunnen så godt den kan). Den har forøvrig vært borte i en ukes tid om sommeren tidligere, men kommet tilbake, så jeg vil ikke skylde på reven ennå :( Kan legge til at den er kastrert og merket.

Var meg som mistet katten til reven i fjor, og så det med egne øyne.

Katten min var en voksen Maine Coon på 8 kg.

Skrevet

Var meg som mistet katten til reven i fjor, og så det med egne øyne.

Katten min var en voksen Maine Coon på 8 kg.

Nei, så trist. Må ha vært grusommt å se på. Har også en Maine Coon. Er så redd for at det skal skje noe med han.

Skrevet

Rev tar katt, det har skjedd mange ganger. Jeg vet selv om mange som har fått katten sin tatt av rev, så det er lurt å være forsiktig.

Men det er så mange forskjellige størrelser på katter, noen veier 7 kg, andre veier 2 kg..

Jeg for min del tør ikke å la kattene mine ferdes ute sammen med reven om kvelden eller natten.

Og så er det jo andre rovdyr man burde være litt obs på som for eksempel grevlinger og gauper.

Grevlinger er mårdyr, men det finnes folk som har opplevd at katten har blitt tatt av grevlinger og.

Kanskje lurt å holde kattepusene inne om natten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...