Gå til innhold

begynne med bleien igjen?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har selv en datter på 4,5 år som fortsatt bruker bleie om natten, noen dager er hun tørr andre ikke. Men hun vil selv ikke ta sjansen, synes det er ekkelt å tisse på seg.

Jeg er gammel sengevæter selv fra barndommen og langt opp i skolealder (faktisk 15 år). Jeg ble tidlig tørr, både på dagtid og natt, men startet igjen når jeg var rundt 4. De fant aldri noe fysiologisk galt med meg, og ingen tips hjalp. Alt ble prøvd, like gjerne tisset jeg meg ut. Ikke hver natt, men flere ganger i uka. Hadde også perioder på flere måneder jeg var tørr, før det hele startet igjen.

Hør med barnet om bleie er et alternativ, og er det det så ta den på :)

interesant å høre fra en som selv var sengevæter. regner med at du ikke brukte bleie da, eller...?

nå har vi brukt bleien flere netter på rad, og det er helt greit for henne. hun våkner om natta pga våt bleie, og vil da skifte til ny. men alt i alt, mye mer behagelig for alle parter.

jeg mener, når man har prøvd alt, som flere her har gjort. da synes jeg også at bleien må være et greit hjelpemiddel.

du med 7-åring: husker det gikk reklame på tv før, noe med drynite, eller noe i den duren, det tror jeg er for store barn?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_mamma_mia_*
Skrevet
du med 7-åring: husker det gikk reklame på tv før, noe med drynite, eller noe i den duren, det tror jeg er for store barn?

Jo, stemmer det. Husker å ha lest om disse før. Men har hørt at absorberingsevnen på de bleiene er temmelig dårlig, og gutten vår tisser relativt mye om natta. Er usikker på om de holder. Og hvor får man kjøpt disse bleiene hen? Har aldri sett noe til dem.

Finnes det ikke slike bleier som går opp til 30 kg eller så? Kan hende han passer dem. Noen som har erfaring med disse (hvilke som sitter best og har best absorberingsevne)?

Gjest Gjest
Skrevet
interesant å høre fra en som selv var sengevæter. regner med at du ikke brukte bleie da, eller...?

Nei jeg gjorde ikke det. Det fantes ikke bleier for så store barn den gang ;) Men alt annet ble prøvd, uten hell som nevnt.

Hadde det vært nå er jeg sikker på at Drynights hadde vært saken for min del også. De er faktisk bra til større barn.

Skrevet
Det er en håpløs situasjon, og tanken har streifet både meg flere ganger om jeg skal ta på han bleie igjen. Men så vet jeg jo at han er hele 7 år gammel, og ikke noe barn lenger. Jeg har ikke snakket med han om det ennå, for jeg vil vente å se litt til. Men jeg har seriøst begynt å vurdere det, men lurer bare på om det er riktig? Vil det føles som et nederlag for han å begynne med bleie igjen nå, som han er så gammel? Han har jo tross alt vært bleiefri i tre år nå. Kjenner jeg han rett, vil han nok blånekta å ta på seg bleia igjen.

Jeg skjønner tankegangen din veldig godt, at man er redd for å foreslå bleier til et barn i denne alderen. For barnet vil helt klart tenke at bleier bare er for babyer, det er hva han er blitt fortalt hele tiden. Men som voksne bør vi tenke oss litt om, og det er når du nå sier at tanken om å ta på han bleie igjen har streifet deg, ja så skyldes det en enkel grunn. Og det er at det er en fornuftig tanke. For bleier er et hjelpemiddel for personer som av en eller annen grunn ikke klarer å holde på urin eller avføring. Det spiller egentlig ingen rolle hvor gammel en person er dersom personen lider av inkontinens, behovet for et hjelpemiddel som bleier er jo det samme enten du er 2-7-25-50-90 år dersom du tisser på deg, ikke sant? Så jeg mener oppriktig at det går ann å snakke med barnet, forklare mulige årsaker til at han tisser på seg, at det ikke er noe han kan noe for, og fortelle at det finnes hjelpemiddler han kan bruke som reduserer ulempene med tissingen. Fortelle han at bleier lages i alle størrelser og fasonger, nettopp fordi det er mange som trenger å bruke dette hjelpemiddelet, og ikke bare babyer. At sannsynligheten er stor for at det er flere personer i klassen, eller på fotball laget hans som også sover med bleier (en ca 10 % av alle førseklassinger tisser i sengen om natten). Videre er det viktig å si at dette er en personlig ting, som ingen andre enn han og dere som foreldre trenger å vite om. Spør pent om han ikke kan prøve å sove med bleie noen netter eller en uke bare for å se hvordan det er? Kanskje vil han bli positivt overrasket selv også?

Og i så fall, finnes det bleier der ute for så store gutter? Jeg er nemlig ikke helt oppdatert, ettersom det er en stund siden han brukte bleie sist.

DryNites finnes å få kjøpt på COOP OBS og i Meny butikker i hvertfall. Dette er jo trusebleier hvor det er motorsykkelfigurer på guttebleiene for at de skal likne en truse mest mulig. Libero har også egne sengevæter bleier - Night Comfort - som er helt hvite. Men det er vært å merke seg at disse bleiene er laget for å være så diskre som mulig, og derfor kanskje ikke har nok oppsugningsevne til gutten din som tisser mye. Men tar du en tur på apoteket, så vil du kunne få bleieprøver fra flere produsenter av inkontinensprodukter som f.eks. Tena. Det finnes her både vanlige bleier og trusebleier så det bør være mulig å finne en løsning dere kan leve med. Husk også at sønnen din er i alder hvor dere faktisk kan få blå resept for han.

Skrevet
Finnes det ikke slike bleier som går opp til 30 kg eller så? Kan hende han passer dem. Noen som har erfaring med disse (hvilke som sitter best og har best absorberingsevne)?
Libero sine største bleier (de vanlige med borrelås) Libero XL Plus er beregnet for 15-30 kg og jeg vil tro disse passer til en normalt bygd 7 åring. Disse bleiene tåler mye før de lekker.

Jeg var også sengevæter når jeg var liten. Bleier var ikke noe alternativ den gangen, det var kun for babyer, og store gutter kunne jo ikke bruke det må vite. En ting er i hvert fall sikkert, jeg tisset på meg til jeg var 12 år, så jeg lærte i hvertfall ingenting av å bli våt natt etter natt. Jeg ville ha gjort alt for å slippe å våkne i en våt og kald seng om jeg hadde fått muligheten.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt med helsestasjonen. Da kan det først og fremst utelukkes at det er medisinske årsaker til sengevætingen. Deretter kan du få hjelpemidler, f.eks alarm, tisselaken, osv.

Gjest Gjest_mamma_mia_*
Skrevet

Tok et valg idag, og bestemte meg like så godt for å sette på han bleie igjen. Det er uansett det beste, fordi da får både jeg, han og min mann sove godt hele natta igjennom. Endte opp med å kjøpe en pakke av Libero's største bleier, uten å fortelle gutten om det på forhånd. Det var kanskje litt dumt gjort av meg, for som jeg fryktet, ble det en del bruduljer til å begynne med. Men det gikk seg til, heldigvis. Han var jo og lei av å våkne opp klissvåt hver natt for å skifte på senga. Så han gikk med på det, så for en times tid siden la jeg han med bleie på. Og han sovnet fort!

Blir å ta en tur innom helsestasjonen/legen for å undersøke igjen. Imellomtiden fortsetter vi bare med å bruke bleie.

Skrevet

Godt å endelig ha tatt ett valg tenker jeg ;) Klart dere måtte regne med en reaksjon fra han på dette, men jeg syns nå allikevel det virker som om det gikk ganske så greit å gjeninnføre nattbleien jeg da, syns ikke du også? Og siden han sovnet fort, så får vi tro det ikke var så ubehagelig å ha på seg som han trodde (regner med at bleien passet han?), og forhåpentligvis vil han selv også føle hvilken fordel dette gir når han våkner i en tørr seng i morgen og kun bleien er våt.

Gjest Gjest_mamma_mia_*
Skrevet
Godt å endelig ha tatt ett valg tenker jeg ;) Klart dere måtte regne med en reaksjon fra han på dette, men jeg syns nå allikevel det virker som om det gikk ganske så greit å gjeninnføre nattbleien jeg da, syns ikke du også? Og siden han sovnet fort, så får vi tro det ikke var så ubehagelig å ha på seg som han trodde (regner med at bleien passet han?), og forhåpentligvis vil han selv også føle hvilken fordel dette gir når han våkner i en tørr seng i morgen og kun bleien er våt.

Da var første natt med nattbleie på unnagjort, og det gikk strålende! Var flott å slippe å måtte stå opp midt på natta for å skifte på ungen. Inatt sov han igjennom natta uten noen problemer, og våknet godt og uthvilt idag tidlig - for første gang på veldig lenge! Bleia passa han fint. Ble selv overrasket over hvor store dem var. Men bleia var temmelig full idag tidlig, og er litt redd for at de kommer til å lekke i fremtida, så kanskje vi blir å gå over til disse apotekbleiene senere i stedet. Men først blir vi nå å bruke opp denne bleiepakken først. Nei, dette var flott. Spesielt med tanke på at han faktisk likte å sove med bleia på inatt, og at han fikk en god natt's søvn.

Gjest Gjest
Skrevet
har en jente på 4,5 år som tisser seg ut flere ganger pr natt, og jeg er så sliten og lei av all skiftinga på senga og vaskinga.

jeg vekker henne 1-2 ganger pr natt, men dette hjelper ikke. før denne perioden nå, som har vart i ca 2 uker, hadde hun uhell innimellom, men ikke flere ganger pr natt.

hun er generelt litt sent ute, kanskje hun ikke er helt klar for å slutte enda? eller blir det et veldig uheldig sigal å sette på bleien igjen? på den annen side merker hun helt sikkert at jeg er lei av at senga er våt hele tida. ikke bra det heller.

alternativt, kanskje det er andre ting... som jeg ikke visste fantes, som engangslaken f.eks? :ler: og tisselaken, hvor kjøper en det billig? ja, jeg er litt primitiv, lager mine egne løsninger, men de funker ikke i lengden.

tar imot alle tips og råd!

Jeg ville tatt kntakt mmed helsestasjonen. Det kan også være noe galt, kansje hun er ubevist redd om natten. Har hun opplevd noe vondt som hun ikke snakke om kansje? Det finnes også barn som er sengevætere til voksen alder. Det finnes tabeletter som de tgår an å ta for dette, og bruker mann de så holder man seg tør.

Skrevet
Det finnes tabeletter som de tgår an å ta for dette, og bruker mann de så holder man seg tør.

Nåja, så enkelt er det nå ikke. Dersom årsaken til at man tisser på seg er at kroppen ikke produserer nok av et hormon som skal reduserer urinproduksjonen om natten, så ja da kan man ha glede av slike tabletter. Men det er overhodet ikke slik at ALLE holder seg tørre ved å bruke slik medisin.

Fint at det løste seg så bra med sønnen din "gjest mamma mia" ;)

Gjest gammel gjest
Skrevet

Så fint at det gikk bra med dere!

Vi også bruker Libero's største bleier (up n' go), og de passer fint for oss enda.

Eldstemann tar de på uten protester. Tror han synest det er godt å få sove natten gjennom, og å slippe å våkne i våt seng om morgenen. Minstemann derimot er ikke like villig. Så vi kompromisser litt, prøver å overtale, men om det er fullstendig umulig, lar vi han sove uten. Enklere uansett. Nå får vi ihvertfall sove enkelte netter innimellom.

Og til dere som foreslår medikamenter, så er det faktisk ikke slik at de alltid er like effektive. Vi har prøvd noe av det, det virket en liten stund, for så å ikke virke lenger. Ikke noe særlig å gi preparater som ikke har effekt...Men de som har barn med slike problemer, er det lurt å ta kontakt med helsestasjon og fastlege.

Uansett:

Lykke til videre!

Gjest Gjest
Skrevet
Nåja, så enkelt er det nå ikke. Dersom årsaken til at man tisser på seg er at kroppen ikke produserer nok av et hormon som skal reduserer urinproduksjonen om natten, så ja da kan man ha glede av slike tabletter. Men det er overhodet ikke slik at ALLE holder seg tørre ved å bruke slik medisin.

Fint at det løste seg så bra med sønnen din "gjest mamma mia" ;)

Neivel? Har du noe dokumentasjon på at de ikke virker på alle?

Skrevet
Neivel? Har du noe dokumentasjon på at de ikke virker på alle?
:ler:

Ja da, hundrevis av innlegg om sengevæting på internett hvor foreldre forteller om at de har forsøkt slik medisin uten virkning.

Dessuten, så er det vel helst du som skal komme med dokumentasjon her, det er tross alt du som hevder hevder at man holder seg tørr om man tar tabletter og som gir barn og foreldre falske forhåpninger.

Skrevet
Da var første natt med nattbleie på unnagjort, og det gikk strålende! Var flott å slippe å måtte stå opp midt på natta for å skifte på ungen. Inatt sov han igjennom natta uten noen problemer, og våknet godt og uthvilt idag tidlig - for første gang på veldig lenge!

Supert å høre at det gikk så bra, tipper dere kommer til å merke en stigning i humøret hos hele familien fremover jeg nå, når dere blir skikkelig uthvilte alle sammen.

Bleia passa han fint. Ble selv overrasket over hvor store dem var.

Det er nok mange flere barn enn din sønn som trenger dette produktet, langt fler enn man tror, og det er nok derfor bleiene er så store som de er selv om det i utganspunktet er småbarnsbleier ;)

Får håpe den positive holdningen hans vedvarer, og det at du hjelper han med kveldsstellet kan bli en koslig stund som tar vekk de negative opplevelsene rundt problemet med tissingen.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest_mamma_mia_*
Skrevet

Nå har det gått en liten stund siden sist, men ting er fortsatt som før. Faktisk vil jeg si at det har blitt noe verre. Nå hender det ofte at han tisser på seg om dagen; at han ikke rekker å komme seg på do i tide. Det virker som om han ikke kjenner at han er tissetrengt tidsnok. Har snakka med han om det og sånn, men vet selv ikke helt hvorfor det er slik. Hender bare at han er ute og leker, og så når han kommer hjem, er buksa våt av tiss.

Det har blitt et større og større problem, og jeg aner ikke hvorfor.

Har vært hos legen og snakket med han om problemet, men han var ikke så veldig hjelpsom, og kunne ikke se hva det var som var galt. Så en kan si at jeg er litt frustrert her, ja. Jeg aner ikke helt hva jeg skal gjøre. Jeg prøver jo å roe meg ned og ikke lage et så stort problem ut av det (blir aldri sint på guttungen når han har hatt slike ulykker), men det er jo litt stressende da. Også er jeg bekymret for han og hvordan andre vil reagere. Og om han vil bli mobbet for dette.

Jeg synes det ville vært litt ekstremt å sette på han en Up&Go når han er ute og leker, nå som han har blitt så stor. Men samtidig er det jo et stort problem at han stort sett alltid kommer hjem med en våt bukse etter å ha vært ute og lekt.

Ellers tisser han uhrovelig mye om natta, selv om vi aldri gir han noe drikke etter kl 18 (han legger sge kl 20). Hver morgen er bleia full og blytung, og hender ofte at den lekker. Jeg lurer bare på hva dette kan skyldes? Er det andre her som har hatt lingende problem? Hva skal jeg gjøre? Føler at jeg ikke får så mye hjelp fra legen...

Gjest Gjest
Skrevet

ja, det skal ikke være enkelt. :klem: skjønner godt at det er slitsomt.

det var jeg som startet tråden, og her er ståa sånn:

hun bruker bleie om natta, og hun står opp og bytter, tror hun bruker 2-3 bleier pr natt. :overrasket:

uhell om dagen har hun også, og veldig mye en periode her. hun må passes på, og når hun kommer i gjenge igjen så går det bra.

har desverre ingen råd, men jeg håper det går seg til for dere og for oss. :)

forresten, kanskje dere kan avtale at han kommer inn/dere henter han etter en time eller mindre?

Gjest Gjest_mamma_mia_*
Skrevet
ja, det skal ikke være enkelt. :klem: skjønner godt at det er slitsomt.

det var jeg som startet tråden, og her er ståa sånn:

hun bruker bleie om natta, og hun står opp og bytter, tror hun bruker 2-3 bleier pr natt. :overrasket:

uhell om dagen har hun også, og veldig mye en periode her. hun må passes på, og når hun kommer i gjenge igjen så går det bra.

har desverre ingen råd, men jeg håper det går seg til for dere og for oss. :)

forresten, kanskje dere kan avtale at han kommer inn/dere henter han etter en time eller mindre?

3 bleier om natta??? :overrasket:

Vi har prøvd å ha det slik at han skal være inne til faste "do-tider", men dette kan være litt vanskelig å kontrollere. Det kan være det at han er ikke er i nærheten; at han er hos en venn eller noe. Evt. at han ikke kommer hjem når han skal. Andre ganger hender det at han kommer hjem, men da har alt uhellet skjedd.

Gjest Gjest_mamma_mia_*
Skrevet

Drar denne opp igjen.

Er det noen her som har noen gode råd å komme med iht min situasjon? Minirin (er det ikke det den medisinen heter) har vel blitt trukket tilbake fra markedet pga bivirkninger, men finnes det andre lignende medisiner på markedet?

Er veldig slitsomt for oss her i huset, så hadde vært meget takknemmelig om noen hadde noen gode råd å komme med! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...