Gå til innhold

begynne med bleien igjen?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

har en jente på 4,5 år som tisser seg ut flere ganger pr natt, og jeg er så sliten og lei av all skiftinga på senga og vaskinga.

jeg vekker henne 1-2 ganger pr natt, men dette hjelper ikke. før denne perioden nå, som har vart i ca 2 uker, hadde hun uhell innimellom, men ikke flere ganger pr natt.

hun er generelt litt sent ute, kanskje hun ikke er helt klar for å slutte enda? eller blir det et veldig uheldig sigal å sette på bleien igjen? på den annen side merker hun helt sikkert at jeg er lei av at senga er våt hele tida. ikke bra det heller.

alternativt, kanskje det er andre ting... som jeg ikke visste fantes, som engangslaken f.eks? :ler: og tisselaken, hvor kjøper en det billig? ja, jeg er litt primitiv, lager mine egne løsninger, men de funker ikke i lengden.

tar imot alle tips og råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke så god greie på det med nattbleie på så store barn, men jeg vet at min niese brukte det til hun var ca 4-5 år. Kanskje det er den beste løsningen for datteren din? Sånn som det er nå så sover hun også dårlig på grunn av skifting og vasking om natten...

Billige tisselaken kjøper du på IKEA

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Det verste du kan gjøre er å vise irritasjon og klage. For dette er vel flaut for henne nok.

Jeg aner ikke hva du burde gjøre, det virker utrolig slitsomt.

Å ta på bleie tror ikke jeg ville gjort. Hadde kjøpt tisselaken.

Skrevet

du får kjøpt engangs tisselaken på apoteket

Skrevet

Jeg ville ha tatt på henne bleie igjen, uten tvil. Kan hun ikke holde seg tørr, så har hun jo behov for å sove med bleie på seg. Jeg er redd tisselaken og andre løsninger ikke hjelper dere særlig stort. Dette er ment å skulle være en beskyttelse for madrassen mot uhell, men dere må jo fortsatt regne med å vaske sengetøy og pyjamas. Datteren din er kun 4,5 år, og et barn defineres først som sengevæter i 6 års alderen. Frem til denne alderen er det altså helt normalt at barn tisser på seg om natten. Det er jo meningsløst at dere skal slite dere ut fordi hun helst vil sove uten bleie.

Skrevet (endret)

Det er ikke anbefalt å ta på bleie igjen. Fortsett slik du har gjort nå. Det kan ta en-to- tre måneder før hu slutter, men da er du også kvitt problemet for alltid. Ikke gi opp!

Edit: Ikke gjør vekkingen for behagelig med kos og dilling, da kan det fort bli en uvane at hun våkner for å få kos o.l., pluss at det skal ikke være behagelig å stå opp å tisse om natten for da lærer hun ikke å holde seg natten gjennom. Ta henne rett ut av sengen uten for mye snakk. Led henne inn på toalettet. Hun skal kle av seg selv, sette seg på toalettet, tørke seg og vaske hendene selv. Så rett i seng, og et lite "godnatt".

Lykke til :)

Endret av CeeCee
Skrevet

Försök också att minska mängden dricka på kvällen.

Min son kissade varje natt (i blöjan) fram tills vi slutade med välling på kvällen. Då dricker han mindre innan sängdags och hinner kissa ut det mesta. Nu har han varit torr i en vecka i sträck.

Skrevet

Bare ta på bleia igjen du. Ser noen her hevder at det kun er snakk om noen måneder å så vil problemet være borte for godt. Vel, det kan like gjerne skje det motsatt, at hun fortsetter å tisse i sengen til langt opp i skolealder, og tar du ikke på bleien igjen nå, så vil du i hvert fall ikke få henne til å bruke det senere. Barn skal forresten ikke vekkes om natten for å gå på do, det er bare med på å venne blæren til at den skal tømme som om natten, mens det man jo ønsker er det motsatt, nemlig at den skal kunne holde på urinen natten igjennom. Man kan om man vil forstå seg ihjel på små barn, men å slite seg ut pga av noe så banalt som bruk av bleie eller ikke om natten, ja det syns jeg blir for dumt.

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er lurest ang. å begynne med bleie igjen. Men jeg anbefaler deg å være veldig påpasselig med at hun ikke drikker mye de siste par timene før hun skal legge seg. Min 4 åring har hatt et par uhell på natta siden hun sluttet med bleie for et års tid siden. Disse gangene har hun drukket brus på kvelden, og i tillegg vært lenger oppe. Tror dette er grunnen til at hun ikke våknet for å gå på do. Ellers skjer det iblant at hun våkner om natta fordi hun må tisse.

Jeg tror kanskje at du ikke skal vekke henne på natta for å ta henne på do, fordi dette kan gjøre henne stresset, og utslitt av forstyrret søvn.

Men jeg anbefaler deg uansett å kanskje ta en prat med helsestasjonen, kanskje de har gode tips å gi? Jeg ønsker deg lykke til :-)

Gjest Gjest
Skrevet

før hun sluttet med bleien, var den jo ofte tørr om morgenen... kanskje hun slappet mer av da, og nå er det liksom bare stress. selv om jeg selvsagt ikke lager et stort nummer av det, så er jo unger eksperter på å plukke opp signaler.

så... jeg tror jeg prøver bleien noen netter og ser hva som skjer. selv om det føles litt feil, å gå tilbake i utviklingen liksom, men slik det er nå fungerer jo ikke.

:forvirret:

Gjest gammel gjest
Skrevet

Hei!

Forstår du er sliten og lei av å skifte på sengen. Vi sliter med det samme, med begge barna! Nå tror jeg jeg gir opp med å la de sove uten bleie. De var begge tørre en stund før de sluttet med bleien og en liten stund etterpå, og så begynte de å tisse seg ut.

Barna er nå henholdsvis 4 og 6,5 år nå. Vi har vært i kontakt med helsestasjon og sykehus med eldstemann. Det som vi har fått tilbakemelding om der, er at det er svært vanlig, og at det ikke er noe fysisk som er galt.

Videre fikk vi nesespray som skulle hjelpe. Den var fantastisk til å begynne med. Tørr fra natt en! Men da vi hadde brukt den en stund sluttet den å virke. Det vi fikk vite ved en senere sykehuskontroll, var at den virker bare 2-3 uker, før man må ha et opphold på ca 2 uker.

Frustrert som jeg var over alle natteskiftingen, spurte jeg om det kunne være en ide å ta på bleie igjen. Dette ble jeg frarådt, da det kunne være en bekvem måte å tømme blæren på istedet for å våkne mer og gå på toalettet.

Etter nå 2 mnd begynner jeg å bli desperat! Med 2 stykker som tisser seg ut hver natt og dermed dobbelt sett med lakner, tisselakner, pysjer, dyne- og putetrekk som skal vaskes og tørkes, og legges på igjen, samt to barn som skal dusjes, er det litt av en jobb!

Så nå har jeg bestemt meg for å ta på bleiene igjen! Tror faktisk ikke barna lider av det! Det virker som om eldstemann tar det tungt at det er så mye styr med all skiftingen, og tar frivilig på bleien. Også yngstemann som protesterte heftig tidligere, tar nå på bleien frivillig. Han er fryktlig trøtt og sliten om morgenen pga dårlig søvn (vi vekker for å ta han på toalettet, og han våkner senere på natten når det er vått i sengen).

Så nå blir det en periode med bleie her hos oss.

Til slutt håper jeg at jeg ikke blir kritisert for dette, da dette er en beslutning som vi har tatt i beste mening for våre barn!

Gjest Gjest
Skrevet

nei, det er ingen som har rett i å kritisere dere for deres valg! skjønner godt at dere tar på bleien igjen.

hmm, så det er veldig vanlig altså? og de anbefaler ikke bleien.. jaja, min har fått på seg bleie for natta og sover søtt nå.

jeg tror vi bare får prøve oss fram. har ikke lyst å lage et stort problem ut av dette, derfor tror jeg det er lurt med bleie en stund framover, for å stå opp, vekke, vaske, skifte på senga er et stort problem i en hektisk hverdag.

Skrevet

Det er ingen som har rett til å kritisere dere for å bruke bleier på barna deres, det er kun dere som er oppe i situasjonen og som vet hvordan ståa er og ikke minst hvilket slit det medfører.

Synd å høre at det fortsatt er en del helsepersonell som frafråder bruk av et hjelpemiddel som bleier. De svever fortsatt rundt i en illusjon om at barna automatisk vil tisse på seg bare fordi de har bleie på. De har rett og slett ikke fulgt med i tiden, hvor undersøkelser viser at det ikke hjelper å la barna tisse i sengen og bli våte og ha det ubehagelig. Det er altså undersøkelser gjort for sengevætere hvor en del barn sov uten bleie og en del barn sov med bleie over en lengre periode, og hvor resultatet klart og tydelig viste at det ikke spiller noen rolle hva man velger. Barna uten bleie ble ikke fortere tørre enn barna som sov med bleie. Dette viser altså at problemet med tissingen som oftest ikke er viljestyrt. Barna tisser jo ikke på seg av vilje, de gjør det fordi de ikke merker at de må på do. Årsakene til dette kan være forskjellige. Så man kan altså konkludere med at bleiene ikke får slutt på tissingen, men de reduserer konsekvensene av tissingen og det er bra for alle parter. Det får problemer til å virke mindre for barn og voksne. Det at barna dine selv også innser hvilken fordel bleiene gir dem, er jo bare med på å bekrefte dette. Å oppleve nederlag på nederlag med våt seng, dyne og pysj gjør heller ikke godt på selvfølelsen.

Og man kan jo spørre seg hvorfor man får bleier på blå resept til sengevætere, dersom dette ville sørge for at problemet vedvarte?

Nei, jeg syns man gir barna altfor liten kreditt jeg faktisk. Man glemmer helt at det ligger i et barns natur å ville mestre ting, og selvsakt gjelder dette med å gå på do også. Et normalt friskt barn, som er modent nok fysisk og psykisk, vil naturligvis ønske å slutte med bleier og gå på do som andre barn og voksne. Å tro noe annet mener jeg er et hån mot barnet. Så når kroppen er moden, så slutter de å tisse på seg, uansett om de sover med bleie eller ikke.

Skrevet (endret)
Det er ingen som har rett til å kritisere dere for å bruke bleier på barna deres, det er kun dere som er oppe i situasjonen og som vet hvordan ståa er og ikke minst hvilket slit det medfører.

Synd å høre at det fortsatt er en del helsepersonell som frafråder bruk av et hjelpemiddel som bleier. De svever fortsatt rundt i en illusjon om at barna automatisk vil tisse på seg bare fordi de har bleie på. De har rett og slett ikke fulgt med i tiden, hvor undersøkelser viser at det ikke hjelper å la barna tisse i sengen og bli våte og ha det ubehagelig. Det er altså undersøkelser gjort for sengevætere hvor en del barn sov uten bleie og en del barn sov med bleie over en lengre periode, og hvor resultatet klart og tydelig viste at det ikke spiller noen rolle hva man velger. Barna uten bleie ble ikke fortere tørre enn barna som sov med bleie. Dette viser altså at problemet med tissingen som oftest ikke er viljestyrt. Barna tisser jo ikke på seg av vilje, de gjør det fordi de ikke merker at de må på do. Årsakene til dette kan være forskjellige. Så man kan altså konkludere med at bleiene ikke får slutt på tissingen, men de reduserer konsekvensene av tissingen og det er bra for alle parter. Det får problemer til å virke mindre for barn og voksne. Det at barna dine selv også innser hvilken fordel bleiene gir dem, er jo bare med på å bekrefte dette. Å oppleve nederlag på nederlag med våt seng, dyne og pysj gjør heller ikke godt på selvfølelsen.

Og man kan jo spørre seg hvorfor man får bleier på blå resept til sengevætere, dersom dette ville sørge for at problemet vedvarte?

Nei, jeg syns man gir barna altfor liten kreditt jeg faktisk. Man glemmer helt at det ligger i et barns natur å ville mestre ting, og selvsakt gjelder dette med å gå på do også. Et normalt friskt barn, som er modent nok fysisk og psykisk, vil naturligvis ønske å slutte med bleier og gå på do som andre barn og voksne. Å tro noe annet mener jeg er et hån mot barnet. Så når kroppen er moden, så slutter de å tisse på seg, uansett om de sover med bleie eller ikke.

Kommentar til første utheving: Vil bare minne om at dette barnet ikke er sengevæter og har vært tørr, m.a.o. det er ingen fysiologiske problemer. Har du undersøkelser gjort med barn som ikke er sengevætere? De er mer relevant i denne saken.

Kommentar til siste utheving: Poenget er jo at foreldrene ikke skal gi barna skyldfølelse og passe på at de ikke opplever det som et nederlag.

Endret av CeeCee
Skrevet
Kommentar til første utheving: Vil bare minne om at dette barnet ikke er sengevæter og har vært tørr, m.a.o. det er ingen fysiologiske problemer. Har du undersøkelser gjort med barn som ikke er sengevætere? De er mer relevant i denne saken.

Nå svarte jeg like mye på innlegget til gjest med 2 barn som tisser i sengen, hvor den eldste er 6.5 år, som jeg gjorde til trådstarter. Da kan man snakke om en sengevæter i denne alderen. At et barn har vært tørr en kort periode behøver overhode ikke har noen som helst betydning. Det er noe som kalles for sekundær enurese og som er en benevnelse som brukes på barn som av en eller annen grunn begynner å tisse på seg igjen etter å hva vært tørr en periode.

Kommentar til siste utheving: Poenget er jo at foreldrene ikke skal gi barna skyldfølelse og passe på at de ikke opplever det som et nederlag.

Selvfølgelig skal man ikke gi barna skyldfølelse, men det trenger da foreldrene heller ikke å gjøre, den følelsen klarer da et barn fint å gi seg selv. De fleste barna vet jo at mange av deres yngre søsken eller venner på samme alder, klarer å holde seg tørre på natten. Når de så selv opplever å tisse på seg gang på gang så gjør dette noe med selvbildet. Uansett hva vi som foreldre måtte gi de av forklaringer på hva som skjer, hvorfor det skjer og at de ikke kan noe for dette.

Gjest Gjest
Skrevet
Selvfølgelig skal man ikke gi barna skyldfølelse, men det trenger da foreldrene heller ikke å gjøre, den følelsen klarer da et barn fint å gi seg selv.

godt poeng. synes du har mye fornuftig å si. registrerer også at det er mye forskjellig man blir oppfordret til å gjøre. noen sier vekk, andre sier ikke vekk dem. for eksempel. kanskje er det så enkelt som at ingen har fasiten?

men seriøst, det er vel ikke mange voksne som pisser seg ut eller?!

da hadde det jo vært interessant å høre hva som ble gjort og ikke gjort.

Skrevet

Foreldre må selv velge hva de vil gjøre, men når TS ber om råd så svarer folk utfra sine egne erfaringer og meninger. Det er like mange fasiter som det er barn, for barn er forskjellige.

Gjest gammel gjest
Skrevet

tusen takk Bettan for støtten!

Føler jeg famler i blind, og har gjort det lenge. Nå er vi komt dit hen at vi bare må "overleve", både små og store. Dette er noe som sliter mye på oss alle.

Så nå gjør jeg det jeg tror er best for barna mine: at de får mest mulig søvn til å klare seg gjnnom en travel hverdag, at de slipper å måtte sove i våte senger, og la de slippe det nedverdige med å tisse ut senger osv. 'dessuten får vi voksne også sjansen til å få den søvnen vi trenger, for å være opplagt til å takle hvrdagens gjøremål og samtidig kunne være opplagt og å holde humøret oppe slik at vi kan være en støtte for barna i denne perioden.

Gjest Gjest_mamma_mia_*
Skrevet

Jeg så ingen grunn til å starte ny debatt, ettersom jeg har omtrent lignende problem med min sønn.

Han fylte 7 år for to måneder siden, og har det siste halvåret tisset i senga så og si hver bidige natt. Vi har vært hos legen og undersøkt, og prøvd div. hjelpmidler som alarm, men ingenting har funket. Så det siste halvåret har jeg stått opp på natta for å vekke guttungen for å gå og tisse. Ofte viser det seg at jeg allerede har kommet for sent, og han alt har tisset i senga. Da er det bare å vekke han, og få skiftet på senga og det hele. Det blir veldig slitsomt i lengden, både for meg og ham.

Jeg aner ikke hvorfor han plutselig begynner å tisse i senga nå. Vi har prøvd alt, men ingenting ser ut til å funke. Det er en håpløs situasjon, og tanken har streifet både meg flere ganger om jeg skal ta på han bleie igjen. Men så vet jeg jo at han er hele 7 år gammel, og ikke noe barn lenger. Jeg har ikke snakket med han om det ennå, for jeg vil vente å se litt til. Men jeg har seriøst begynt å vurdere det, men lurer bare på om det er riktig? Vil det føles som et nederlag for han å begynne med bleie igjen nå, som han er så gammel? Han har jo tross alt vært bleiefri i tre år nå. Kjenner jeg han rett, vil han nok blånekta å ta på seg bleia igjen.

Og i så fall, finnes det bleier der ute for så store gutter? Jeg er nemlig ikke helt oppdatert, ettersom det er en stund siden han brukte bleie sist.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har selv en datter på 4,5 år som fortsatt bruker bleie om natten, noen dager er hun tørr andre ikke. Men hun vil selv ikke ta sjansen, synes det er ekkelt å tisse på seg.

Jeg er gammel sengevæter selv fra barndommen og langt opp i skolealder (faktisk 15 år). Jeg ble tidlig tørr, både på dagtid og natt, men startet igjen når jeg var rundt 4. De fant aldri noe fysiologisk galt med meg, og ingen tips hjalp. Alt ble prøvd, like gjerne tisset jeg meg ut. Ikke hver natt, men flere ganger i uka. Hadde også perioder på flere måneder jeg var tørr, før det hele startet igjen.

Hør med barnet om bleie er et alternativ, og er det det så ta den på :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...