Varsia Skrevet 30. mai 2007 #1 Del Skrevet 30. mai 2007 Nå er det vel kanskje et par år til jeg begynner å studere igjen, men spør nå likevel...=) Har nemlig vurdert samfunnsøkonomi, og lurer på hvilke tanker dere har om det (dere som har erfaring med samfunnsøkonomi så klart)? Hva slags jobbmuligheter gir det (skal jeg studere det så blir det kanskje opp til Master-nivå)? Har jo lest studiekataloger og slikt, men de gir så lite innsikt i hvilke muligheter samfunnsøkonomi faktisk gir. Hva er forskjellen på samfunnsøkonomi og øk/adm når du skal ut i jobb - hva gir hvilke muligheter? Vil vite alt som kan sies...=P Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #2 Del Skrevet 30. mai 2007 Hvis du skal studere samfunnsøkonomi er det best aa ta opp til master (man søker integrert master med en gang). For det er en mer konkret yrkesutdannelse enn mange andre Blindern-fag, og utdannelsen blir ikke like mye verdt dersom du bare tar bachelor. (Dette gjelder nok enda mer for samfunnsøkonomi enn andre fag). Du har veldig mange yrkesmuligheter etter dette, i private og offentlige virksomheter. Det er en ettertraktet utdannelse, med blant annet gode jobber i Norges bank eller Finansdepartementet (og mange andre steder). Samfunnsøkonomi er en utdannelse med høyere status enn de fleste øk/adm-utdannelser, så jeg ville satset på det hvis jeg var deg. (Unntaket er Handelshøyskolen i Bergen generelt, der er det gode utdannelser med høy status). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varsia Skrevet 30. mai 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 30. mai 2007 Men hva med å ta bachelor først, og så master, i stedetfor integrert master? Er det også godt brukbart? Vet at integrert master anses som "best", men med bachelor får man visstnok flere valgmuligheter innenfor hvilke fagområder man vil fokusere på (og her vet jeg hva jeg er mest interessert i). Dessuten er det absolutt _ikke_ Blindern jeg skal gå på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. mai 2007 #4 Del Skrevet 30. mai 2007 Jeg tror du må ta integrert master, fordi du med bachelor får for få samfunnsøkonomifag til å kunne bli samfunnsøkonom (altså ta master). Evt at du først kan ta bachelor, så ta de ekstra samfunnsøkonomifagene, og så master. Men det må du nesten sjekke nærmere med universitetet du skal studere på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varsia Skrevet 31. mai 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 31. mai 2007 Jeg _vet_ at det fint går an å ta master i samfunnsøkonomi rett etter bachelorgraden, da vil jeg ende opp med en mastergrad i faget, men tar jeg det integrerte studiet (som også gir master) vil jeg kunne kalle meg samfunnsøkonom etterpå. Det er altså to litt forskjellige ting, men er det noen som kan fortelle om forskjellen i praksis, etter endt utdanning? Som sagt er det bachelor og så master som tiltrekker meg mest, da det gir meg en mer spennende fagkombinasjon, enn det integrerte studiet som har færre valgmuligheter (men visstnok gir en bedre utdanning?). Noen andre med erfaringer å komme med?=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varsia Skrevet 12. desember 2007 Forfatter #6 Del Skrevet 12. desember 2007 Bumpe denne litt, flere som har noen tanker og meninger? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Økonomen Skrevet 12. desember 2007 #7 Del Skrevet 12. desember 2007 Du kan ta både bachelor på 3 år og master på 2, eller ta en profesjonsmaster på 5 år. Hovedsaklig er forskjellen at du får flere fag i profesjonsstudiet, siden du ikke tar andre fag enn samføk, bortsett fra 10 studiepoeng (1 emne) som er frie og ex.phil. og fac. som er obligatoriske. Du tar altså 3 emner i semesteret med samfunnsøkonomi i 9 semestre, og 3 frie. Bachelor er 8 obligatoriske emner i samfunnsøk og ett valgfritt samføk. Deretter har du 4 emner i en tilleggsgruppe, pluss noen frie emner. masteren er forsåvidt grei, der tar du bare samføk.emner og kan velge de samme som profesjonsstudentene kan, men ikke like mange selvfølgelig. Fordelen med profesjonsstudiet er at det er veldig teknisk og forskningsrettet. Du får dyp kompetanse innen faget og er ettertraktet i mange jobber, kanskje spesielt innenfor faget. Fordelen med 3+2 er at man har større handlefrihet. Man kan ta en annen master, som f.eks. finans eller politisk økonomi på BI, eller ressursøkonomi på UMB. Ulempen er selvfølgelig at man må søke på nytt etter tre år. Det kreves vanligvis mellom B og C snitt for å komme inn på masterstudier. Man får også en bredere fagbakgrunn med denne typen grad, men mindre dybde i forhold til profesjonsstudiet. Det er endel enklere å komme inn på bachelorprogrammet, men hvis man begynner der, kan man selvfølgelig søke seg inn senere og få beholde poengene fra alle samf.øk. emner man har. Hvis du er svært glad i, og helst ganske god i matematikk er profesjonsstudiet veldig bra. Det vil du lære mye av. Hvis du er litt mindre teknisk, men interressert, er bachelorgraden, kanskje med statsvitenskap som tilleggsgruppe, en fin måte å bygge seg opp litt flere valgmuligheter mot en master. Men den fagkombo er kanskje Politisk økonomi eller videre samf. øk. master begge glimrende måter å komme ut i arbeidslivet med en fin bakgrunn. Den viktigste forskjellen er nok at profesjonsmasteren er mer teknisk og krever en bedre matematisk forståelse, siden man dekker flere, og dermed vanskeligere, fag. Håper du ble noe klokere av det og at det ikke bare ble masse pjatt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Økonomen Skrevet 12. desember 2007 #8 Del Skrevet 12. desember 2007 Oi, jeg hoppet visst over den delen du sa at du ikke skulle på blindern. Hvis du vil til Bergen, så er UiB forsåvidt en grei nok skole for samf.øk, men da er nok samf.øk.spesialisering i en siviløkonomgrad på NHH bedre. Ellers er BI helt greit, samfunnsøkonomisk institutt der har svært dyktige folk som driver med mye bra forskning. En sivilgrad derfra med samf.øk.spesialisering er også fin, samt at de har mastergrader innen både finans og politisk økonomi som er svært bra. NTNU kjenner ikke jeg til så godt, men de er bra på annet. Kjenner ikke Tromsø heller. UMB har noen veldig fine program innen ressursøkonomi og samfunnsøkonomi, så det er jo bra. Ellers er jeg iallfall litt skeptisk til skoler jeg ikke har nevnt, men det er kanskje mer fordommer enn noe annet. Med frykt for å gjøre noen veldig sinte, det er liten tvil om hvilken skole samfunnsøkonomi er "best" på, det er UiO. Jeg går forresten ikke der selv, hvis det skulle bety noe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varsia Skrevet 13. desember 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 13. desember 2007 Takk for svar!=) Skolene jeg vurderer (OM jeg i det hele tatt vurderer økonomi) er UMB eller UiB. NHH er også med i vurderingen, men da har jeg alltid sett for meg siviløkonom i stedet... Hva er den store forskjellen på en siviløkonom og en samfunnsøkonom? Uansett må jeg jo få tatt 2mx før jeg i det hele tatt bestemmer meg, men alt til sin tid...=/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Økonomen Skrevet 13. desember 2007 #10 Del Skrevet 13. desember 2007 Takk for svar!=) Skolene jeg vurderer (OM jeg i det hele tatt vurderer økonomi) er UMB eller UiB. NHH er også med i vurderingen, men da har jeg alltid sett for meg siviløkonom i stedet... Hva er den store forskjellen på en siviløkonom og en samfunnsøkonom? For å begynne nederst, siviløkonomer kan bedriftsøkonomi og ledelse, og er generelt mer praktiske. Men som siviløkonom kan du spesialisere deg i samfunnsøkonomi. Både UMB og UiB er bra skoler, men av de tre du har er nok NHH den beste for videre karriere iallfall. Av de to andre virker det jo moro på Ås, men kanskje noen andre kan si noe om hvordan de rangeres. Som en sammenligning kan du jo se på hva folk i jobber du ønsker deg har. Mange på toppen har NHH og UiO vet jeg, men har ikke tittet så veldig på de andre skolene. Uansett må jeg jo få tatt 2mx før jeg i det hele tatt bestemmer meg, men alt til sin tid...=/ Hvis du har tenkt å gå profesjonsstudiet vil jeg STERKT anbefale 3mx, det studiet er veldig teknisk og mattetungt, og du vil få mye gratis med å ta 3mx. Du kan forsåvidt også sannsynligvis få mer igjen for å ta 2fy og 3fy enn å ta samfunnsøk på vgs, bare fordi du lærer å bruke matte litt praktisk, og på studiet lærer du samf.øk fra bunnen uansett. All øvelse i matte vil hjelpe deg i studiet. Er det forresten lov å spørre hvorfor UiO er utelukket, når det er den klart beste skolen innen det feltet du tydelig interresserer deg for? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Varsia Skrevet 14. desember 2007 Forfatter #11 Del Skrevet 14. desember 2007 Du kan forsåvidt også sannsynligvis få mer igjen for å ta 2fy og 3fy enn å ta samfunnsøk på vgs, bare fordi du lærer å bruke matte litt praktisk, og på studiet lærer du samf.øk fra bunnen uansett. All øvelse i matte vil hjelpe deg i studiet. Er det forresten lov å spørre hvorfor UiO er utelukket, når det er den klart beste skolen innen det feltet du tydelig interresserer deg for? Takk for svar og råd igjen... Får vel prøve å ta 2mx først, å ta 2fy blir litt vel mye for en som egentlig er ferdig med vgs... Men, som tidligere sagt, jeg vet jo ikke OM jeg skal studere økonomi i det hele tatt. Og om jeg skal velge samfunnsøkonomi eller siviløkonom. Om jeg drømmer om en jobb innenfor det. Det er mange andre studier jeg drømmer om å ta, men økonomi er vel den "tryggeste" veien, om ikke helt den mest spennende. Det gir jo en del muligheter også? Men jeg vet ikke... Blir bare mer og mer forvirra hver gang jeg prøver å gjøre litt research. Det eneste jeg vet er at jeg vil ha en nyttig utdanning som gir meg gide muligheter til å få en jobb der man kan utvikle seg og klatre litt oppover og ikke minst bruke hodet. Hva slags jobb jeg egentlig ønsker etter en evt. økonomi-utdanning vet jeg hvertfall ikke. UiO er vel uaktuelt fordi jeg ikke er glad i Oslo, og jeg har etter noen år med flytting fått nok av å være helt ukjent i en stor by. Ikke har jeg hørt noe skryt av studiemiljøet i Oslo heller, og akkurat det har litt å si... Men hvem vet, kanskje jeg har ombestemt meg når jeg skal søke på studier (det blir ikke til våren). Angående 2mx og 3mx; hvis jeg heller velger å gå siviløkonomi eller øk/adm; tror du 3mx er like viktig da? Og er det du eller noen andre som vet hvor overkommelig det er å ta de fagene som privatist? Virker litt skummelt å gjøre det uten en lærer å mase på... Takk igjen!!=) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Økonomen Skrevet 16. desember 2007 #12 Del Skrevet 16. desember 2007 Jeg synes det er kult av deg å ta opp fag for å gjøre noe du har lyst til. Hvis du ikke er veldig sikker, gir siviløkonomstudiet en veldig mye større mulighet for fagvariasjon enn samfunnsøkonomi profesjonsstudium, men tar du bachelor og master 3+2, kan du få variasjon der også. Det jeg har forstått så langt: ønsker å jobbe med økonomiikke studere i OsloSkal ta opp noen fag førstikke sikker på hva du vil studere Da vil jeg anbefale siv.øk. Hvis du satser den veien er det mange skoler som har øk.adm. bachelor som kan bygges på med siv.øk.master. Eller du kan ta hele løpet på BI, NHH, UiA eller i Bodø. Vet ikke hvor du trives best, men de fleste regionale høyskoler, i tillegg NHH, UMB, UiA osv. har disse linjene. De er teknisk ikke så harde som samfunnsøkonomi, og mye mer anvendelige etter endt utdannelse. Du kan ta en master ved NHH eller BI eller noen andre steder. Da kan du stort sett søke alle jobber som det står økonom på. Da kan du også ta enkeltfag på nettstudier hvis det skulle være interressant, og du står ganske fritt til å bytte skoler om du skulle mistrives på disse. Det er ikke såå nødvendig med 3mx for siv.øk. og jeg kjenner mange som ikke hadde det på samf.øk. også. Jeg trodde du var på VGS ennå og derfor like så gjerne kunne ta det neste år. Da hadde du fått endel gratis, men det går fint med litt arbeid å klare seg uten. Lykke til med valget ditt, det er ikke lett. Kan forresten anbefale å sende en mail til de forskjellige studiestedene med de spørsmål du måtte ha, de fleste svarer mer enn gjerne. Skulle det være noe mer er det bare å spørre, jeg lurker innom her en gang i blant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lalala Skrevet 4. januar 2008 #13 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg studerer samfunnsøkonomi i Tromsø. Er i mitt andre år i bacheloren. Jeg tenker altså å ta 3+2. Må forresten si at siviløkonom frister mer nå! Noen som vet om jeg kan "hoppe over" til siviløkonom på en måte? Vil jeg kunne få tittelen eller må jeg da starte heelt på nytt? Stemmer det også at siviløkonomer tjener mye mer enn samfunnsøkonomer? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Økonomen Skrevet 4. januar 2008 #14 Del Skrevet 4. januar 2008 Jeg studerer samfunnsøkonomi i Tromsø. Er i mitt andre år i bacheloren. Jeg tenker altså å ta 3+2. Må forresten si at siviløkonom frister mer nå! Noen som vet om jeg kan "hoppe over" til siviløkonom på en måte? Vil jeg kunne få tittelen eller må jeg da starte heelt på nytt? Stemmer det også at siviløkonomer tjener mye mer enn samfunnsøkonomer? Når du ikke er så langt kan du hoppe over på f.eks. BI og ta de fagene du må ha og kanskje maks havne ett år "bak". Det kommer litt an på hvilke fag du har fra før. For opptak til sivilmastern kreves disse fagene i bacheloren for å få tittelen siviløkonom på BI: Bedriftsøkonomiske emner: 30 studiepoeng Administrasjon og ledelse: 24-25 studiepoeng Metode: 15-20 studiepoeng Samfunnsøkonomi: 15-20 studiepoeng Sakset fra http://www.bi.no/Content/Article____51871.aspx Du kan ta samme mastern med Samf.øk. bachelor men da kan du ikke kalle deg siv.øk. Med 2 år samføk burde du ha Metode og samfunnsøkonomi i boks. Da mangler du 30 poeng med bedøk og 25 poeng adm. og ledelse. dvs, du mangler ca ett år. Tar du det på BI og får godkjent de fagene du har fra før sånn at du får en bachelorgrad derfra er det bare å gå rett inn på mastern. Uten å gidde slå opp, regner jeg med at de andre skolene har ca samme policy. Alt dette kan den enkelte skole svare på veldig greit. Ang. lønn så jeg en oversikt der sivøk tjente i snitt mer enn samføk etter ett år i arbeidslivet, men hvordan det er senere vet jeg ikke. Antar at det er høyere da også. Oi en siviløkonomsmiley Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Benedikte Skrevet 4. januar 2008 #15 Del Skrevet 4. januar 2008 Nå er det vel kanskje et par år til jeg begynner å studere igjen, men spør nå likevel...=) Har nemlig vurdert samfunnsøkonomi, og lurer på hvilke tanker dere har om det (dere som har erfaring med samfunnsøkonomi så klart)? Hva slags jobbmuligheter gir det (skal jeg studere det så blir det kanskje opp til Master-nivå)? Har jo lest studiekataloger og slikt, men de gir så lite innsikt i hvilke muligheter samfunnsøkonomi faktisk gir. Hva er forskjellen på samfunnsøkonomi og øk/adm når du skal ut i jobb - hva gir hvilke muligheter? Vil vite alt som kan sies...=P Vil du studere samfunnsøkonomi, bør du satse på mastergrad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå