Gå til innhold

Gulrot


teklype

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja... har 3 kg gulrøtter i kjøleskapet, og må lage middag. Ideer?

Gulrotsuppe (kanskje med gulrotbrød til? ;)), gulrotmos er veldig godt til f.eks. fisk, gulrotform/-grateng, bakte rotgrønnsaker eller glaserte gulrøtterer jo alle godt tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

På anbefaling fra piaf her inne, laget jeg gulrotpuré med fersk ingefær som tilbehør til stekt fisk, og det var helt glimrende.

bada har også snakket om gulrotcurry, men jeg husker ikke om hun la ut oppskriften her inne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blanca

Jeg elsker varm gulrotsalat som tilbehør.

Rasp gulrøtter grovt. Smelt litt smør/margarin i en kjele, ha i gulrøttene og damp til det er mørt under lokk. Hele prosessen tar 2-4 min. Smak til med salt, pepper og/eller urter (persille er godt til fiskeretter). Veldig enkelt og veldig godt til hverdagsmat.

Ellers så er en mos av gulrot, potet og søtpotet veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bada har også snakket om gulrotcurry, men jeg husker ikke om hun la ut oppskriften her inne. :)

Jeg la den ut et annet sted, men "copy and paste" er min venn:

Carrot Curry with Shallots and Chilli

(fra Madhur Jaffrey's Ultimate Curry Bible)

2 ss mais- eller jordnøttolje

60 g sjalottløk, hakket

1 grønn chili, finhakket

450 g gulrøtter, skåret i skiver

1 ts malt spisskummen

1 ts malt koriander

1/2 ts malt fennikel (jeg pleier å riste hele fennikelfrø lett i en panne og støte dem i en morter)

1/8 ts kajennepepper

1/4 malt gurkemeie

1/2 ts salt

175 ml godt sammenristet kokosmelk

Hell oljen i en tykkbunnet kjele og sett over middels varme. Når oljen er varm, ha i løk og chili. Rør og stek i rundt 2 minutter, eller til løken har blitt litt myk. Tilsett gulrøtter og krydder, og la det steke i 2-3 minutter. Tilsett kokosmelken, kok opp, og la den koke på veldig svak varme til gulrøttene er møre.

Denne oppskriften er til 4 personer, men hvis man ikke har veldig mye tilbehør er det etter min erfaring passe til 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...