Gjest Lanyah Skrevet 30. mai 2007 #1 Skrevet 30. mai 2007 Jeg har lyst å lage hjemmeside, ikke sånn altfor mye om meg selv. Men der jeg legger ut mine arbeider osv., vil ha det proffesjonelt. Men hvordan går jeg frem? Er det mulig å kjøpe "CD" der en får det bra til. Eller trenger man ikke program til å lage det? Er det dyrt å ha hjemmeside? Kjempe takknemlig for svar og tips!
-Simba- Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 jeg bruker en dansk mal som jeg liker kjempegodt! www.123hjemmeside.dk
Gjest Lanyah Skrevet 4. juni 2007 #3 Skrevet 4. juni 2007 jeg skulle gjerne brukt en norsk side...! .no hadde vert fint!
Gjest El Patron Skrevet 4. juni 2007 #4 Skrevet 4. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
liv Skrevet 4. juni 2007 #5 Skrevet 4. juni 2007 hmm, jeg vet om flere studenter som lager hjemmesider for andre mot en liten sum. Skal du ha det proft og ikke kan noe særlig så er det jo greit å ordne det slik. Du må ha et domene og et webhotel, vi har one.com og er fornøyde med de.
Gjest lillebøll Skrevet 4. juni 2007 #6 Skrevet 4. juni 2007 For å ha .no må du være registrert bedrift.
Gjest El Patron Skrevet 4. juni 2007 #7 Skrevet 4. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Gjest lillebøll Skrevet 4. juni 2007 #8 Skrevet 4. juni 2007 Man kan ha sin webserver stående og kjøre i stua om man vil. Et toppdomene er heller ikke nødvendig. Nå er det lite sannsynlig at hun har en webserver innebygget i kjøkkenskapet, ok? Prøv å vær litt hjelpsom istedet for å være som andre datanerder som liker å briljere over sine kunnskaper. Finn deg noen som leier ut webhotell, les litt rundt på nettet. De fleste har med programmer som gjør det ganske enkelt å lage din egen hjemmeside.
Gjest El Patron Skrevet 4. juni 2007 #9 Skrevet 4. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Gjest lillebøll Skrevet 4. juni 2007 #10 Skrevet 4. juni 2007 Er det jeg som er snusfornuftig uten peiling da? Herlig. At hun har en data betyr ikke at hun trenger å vite så mye om webservere og webhotell, eller eventuelt noe annet. Enkelte bruker fritiden sin til andre ting enn å pugge html-koder.
Gjest El Patron Skrevet 4. juni 2007 #11 Skrevet 4. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Gjest lillebøll Skrevet 4. juni 2007 #12 Skrevet 4. juni 2007 Mye tyder på det. Tydeligvis siden du føler deg så truet av at noen er uenig. Men hjemmeside skal man ha for enhver pris.. Man trenger heller ikke "pugge" HTML-koder. Det er ikke så mange av dem, og det er stort sett også bare en liten håndfull av dem man stort sett bruker. De kan til og med en treåring lære seg. Noen har en hjemmeside for å vise fram familien og noen for å vise hvor god de er på hjemmeside-design. Dersom alle med en datamaskin måtte kunne gjøre alt fra grunnen av hadde ikke mange hatt mye moro. Hva er grunnen til at alle skal finne opp kruttet på nytt da? Når det finnes såpass mange hjelpemidler må det gå an å bruke disse og. Men klart, enkelte kan kun hvile øynene sine på reelle hjemmesider, hjemmesnekret med htlm-koder satt sammen ved kjøkkenbordet.
Gjest Lanyah Skrevet 4. juni 2007 #13 Skrevet 4. juni 2007 Hm..., dette ble litt for innviklet for meg! Jeg tror jeg da dropper tanken på å ha .no, jeg tenkte ikke at det var så avansert. Men å få noen til å hjelpe meg mot en sum ideèn, var ikke dum!
Gjest El Patron Skrevet 4. juni 2007 #14 Skrevet 4. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Gjest Gjest Skrevet 4. juni 2007 #15 Skrevet 4. juni 2007 Billig webhotell og domene fikser du gjennom www.servemyweb.no. Så finner du en eller annen datastudent som fikser det for deg mot en liten sum, eller bruker en mal som du forandrer på selv slik at den blir "din", det klarer du med litt enkel html som du kan lære deg på nett. Ulempen med å få en eller annen datastudent til å hjelpe deg er at du ikke lærer deg å oppdatere og fikse videre på sida di sjøl.
Gjest El Patron Skrevet 4. juni 2007 #16 Skrevet 4. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Fønix Skrevet 5. juni 2007 #17 Skrevet 5. juni 2007 Man kan ha sin webserver stående og kjøre i stua om man vil. Et toppdomene er heller ikke nødvendig. Joda, i teorien er det grei skuring. Men de fleste ISP-er tillater ikke dette. I hvert fall gjør ikke min det. I tillegg bør du jo ha en fast IP-adresse, noe som heller ikke følger med et vanlig internett-abonnement. Uenig? Du vet jo åpenbart ikke engang hva en webserver er. Hvorfor skulle jeg føle meg truet av det? Nå har disse såkalte hjelpemidlene fylt webben opp med søppel og suppe i mange, mange år. Søppel og suppe man fremdeles strever med å bli kvitt. I de senere år har man imidlertid fått et nytt løft for standarder og brukervennlighet, og det kan man neppe takke disse "verktøyene" og "hjelpemidlene" for. Å putte inn en tag på riktig måte og på riktig sted handler ikke om å finne opp kruttet på nytt. Det er ren tekstformattering - det samme som man gjør i Word eller OpenOffice når man skriver et dokument - bortsett fra at man ikke i utgangspunktet trenger å bruke en WYSIWYG-editor. Deretter bruker man CSS til å bestemme hvordan det hele skal se ut. Jeg besøker mye heller en enkel, grei og lettleselig side som er laget riktig enn en av disse jævla møkkasidene fra Piczo (eller lignende tjenester). Det er også helt i orden å bruke for eksempel et ferdiglaget CMS eller liknende, men man bør samtidig også kunne beherske de grunnleggende teknikkene bak. I hvertfall til en viss grad. Hvorfor så aggressiv, El? Jeg ser at du ble litt mykere lenger ned. Men likevel. Hvorfor denne frustrasjonen over at weben blir fylt opp av søppel? Du virker kunnskapsrik nok på området til å vite at weben ikke lar seg fylle opp. Og søpla kan vi da bare styre unna? Får meg til å tenke på disse som sutrer over at det er for mye fotball på tv. Det er da virkelig nok annen drit på skjermen om det skulle knipe.
Gjest Lanyah Skrevet 5. juni 2007 #18 Skrevet 5. juni 2007 Ok. Jeg skal slutte å være så surmaget og forsøke å gi deg noen helt konkrete tips sånn i startfasen. Dette med domene og serverplass trenger du ikke tenke så mye på enda. Dette finner man i utgangspunktet fort en løsning på - enten du nå velger å bruke et webhotell eller sette opp din egen server hjemme. Hjemmesiden din kan du lage på din egen maskin først. Det du må tenke igjennom er følgende: 1. Hva skal hjemmesiden din handle om? 2. Hvordan mener du at innholdet formidles på best mulig måte? 3. Hva slags funksjonalitet ønsker du? Hva slags funksjonalitet du ønsker vil legge føringer på hvilke teknologier og løsninger du benytter deg av. Dette er også viktig å tenke på i forbindelse med f.eks. valg av webhotell. Ønsker du dynamiske websider hvor brukerne til en viss grad kan legge til egen informasjon (gjestebøker, kommentarfelt, avstemminger, epost, forum, etc), eller holder det med statiske dokumenter som bare du selv kan endre "manuelt"? Å ha den hele og fulle kontrollen med hvordan tingene blir seende ut er faktisk over halve moroa. Jeg kan love deg at dersom du setter deg litt inn i disse tingene, så vil det ikke bare åpne seg en helt ny verden for deg når det gjelder muligheten for å uttrykke deg, men det er ufattelig morsomt og lærerikt også. Du fikk meg til å ville forsøke dette på egenhånd! Så jeg tror at jeg en dag kommer til å sette meg ned å begynne! Et sted må en starte uansett! Takk for informasjon\ råd!
Gjest Tweek Skrevet 5. juni 2007 #19 Skrevet 5. juni 2007 Jeg har laga min første webside idag Brukte dreamweaver, avanserte greier. Tror jeg prøver golive neste gang. Jeg ville bare si det
Frøken Frigg Skrevet 5. juni 2007 #20 Skrevet 5. juni 2007 Da jeg ba min datakyndige bror om hjelp til å lære å lage hjemmeside tipset han meg om denne siden: http://htmldog.com/ Siden er på engelsk, men bortsett fra det skulle den være så grunnleggende at hvem som helst kan lære seg å lage en hjemmeside.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå