Gjest Vampyra Skrevet 30. mai 2007 #1 Skrevet 30. mai 2007 Dette føler jeg kanskje er et veldig dumt spørsmål, men here goes: Jeg har alltid hatt lav HB og lavt jernlager, men det siste året har jeg klart å få det opp til et akseptabelt nivå (mener det var HB på nesten 13 og jernlager på 20 sist jeg sjekka) Men etter at jeg satt inn spiral i mars har jeg hatt mensblødninger i 2 uker om gangen, og kraftigere enn tidligere. I tillegg har jeg ikke vært flink med kostholdet. Er det da svært sannsynlig at jeg kan ligge lavt på jernlager og Hb igjen nå? Jeg har vært mye svimmel den siste tiden selv om jeg sitter stille, men vil ikke renne ned dørene til legen...
Malama Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 vil nok tro at det er fare for det ja... Siden blod ut av kroppen krever at kroppen genererer nytt blod, noe som vil kreve av jernlagrene dine. Når du har gått med store blødninger, og opplever symptomer på at "ting ikke er som de skal" er det nok ikke så dumt å få sjekket disse verdiene, særlig siden du har slitt med dem.
Grønt blad Skrevet 30. mai 2007 #3 Skrevet 30. mai 2007 (endret) Kanskje du kan kjøpe noen jerntabletter og ta dem. Hvis du føler deg bedre, så slipper du å dra til legen. Hvis ikke, så er kanskje et legebesøk tingen. Uansett er det ikke dumt å få sjekket verdiene... Endret 30. mai 2007 av Grønt blad
Gjest Vampyra Skrevet 30. mai 2007 #4 Skrevet 30. mai 2007 Det er jo ikke akkurat som at de funker på dagen da Jeg må ta jerntablettene i en måned eller to for å merke noen virkning. Men det jeg synes er så rart er at jeg ble så plutselig svimmel. Har vært litt svimmel nå og da i det siste, men i dag ble det skikkelig ille. Ikke har jeg mensen nå heller. Det er ikke tilfeldigvis noe som går da? svimmelhet og sånt...
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2007 #5 Skrevet 31. mai 2007 Det høres ut som om du har lavt jernlager, ja. Da er nok ikke kobberspiral tingen for deg, de langvarige blødningene tømmer jernlagrene. Jeg hadde det likedan, og fikk ikke bukt med jernproblemet selv med to års spising av jerntabletter. Da jeg byttet til hromonspiral, ble jeg kvitt de lave jernlagrene og fikk bedre immunforsvar, slik at jeg slapp de 2 årlige antibiotikakurene. Generelt er jeg som mange andre skeptisk til hormonelle prevensjonsmidler, men de positive bieffektene har oppveid skepsisen i dette tilfellet. Er det kobberspiral du har, bør du få den fjernet og erstatte den med et annet prevensjonsmiddel. Jeg vil tippe at det å kvitte seg med kobberspiralen har effekt i seg selv. Hvis ikke, syns jeg du burde prøve deg fram med hormonelle prevensjonsmidler som har blødningskontroll som sideeffekt.
Gjest Vampyra Skrevet 31. mai 2007 #6 Skrevet 31. mai 2007 Det høres ut som om du har lavt jernlager, ja. Da er nok ikke kobberspiral tingen for deg, de langvarige blødningene tømmer jernlagrene. Jeg hadde det likedan, og fikk ikke bukt med jernproblemet selv med to års spising av jerntabletter. Da jeg byttet til hromonspiral, ble jeg kvitt de lave jernlagrene og fikk bedre immunforsvar, slik at jeg slapp de 2 årlige antibiotikakurene. Generelt er jeg som mange andre skeptisk til hormonelle prevensjonsmidler, men de positive bieffektene har oppveid skepsisen i dette tilfellet. Er det kobberspiral du har, bør du få den fjernet og erstatte den med et annet prevensjonsmiddel. Jeg vil tippe at det å kvitte seg med kobberspiralen har effekt i seg selv. Hvis ikke, syns jeg du burde prøve deg fram med hormonelle prevensjonsmidler som har blødningskontroll som sideeffekt. Jeg skal vente litt og se om det bedrer seg. Legen anbefalte minst 6 mnd, ettersom det kan ta så lang tid før kroppen stabiliserer seg. Jeg tåler nemlig ikke noen form for hormonprevensjon, og deriblant hormonspiralen, så hvis ikke dette fungerer vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2007 #7 Skrevet 31. mai 2007 Vurdert å se på ovusoft ol mens du ser det an? Du kan få en helt grei oversikt samtidig som du bruker spiral pga at det ikke forstyrrer syklusen. Men litt flaks så kan du gå rett over fra spiral til FAM om du har gjort forarbeidet nå.
Gjest Vampyra Skrevet 31. mai 2007 #8 Skrevet 31. mai 2007 Ja de tingene kjenner jeg ikke til så det får jeg titte på!
Gjest Gjest Skrevet 31. mai 2007 #9 Skrevet 31. mai 2007 Ja, det er absolutt verdt en titt Her har du litt så du kommer igang. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=252032 www.ovusoft.com www.pernille.info www.fertilityfriend.com Ser verre ut enn det er
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå