Gå til innhold

hva skal jeg gjøre?

Fremhevede innlegg

Gjest kinny
Skrevet

fikk kattunge for 2 dager siden, og har vært bekymret siden den ikke har brukt kasse. har heller ikke funnet tiss eller andre ting rundt i leiligheten..

helt til i dag. I dag tidlig når samboer sto opp ved 6 tiden begynte pus å leke på gulvet. vi sto å så på dette, siden det så litt gøy ut :P plutselig satte den seg borti hjørnet og tissa. MASSE. mens vi sto der. litt senere lå jeg i sengen, og pusen kom etter. så plutselig oppdaget jeg at den hadde bæsja på dyna mi!!

Jeg la bæsjen oppi kassen, slik at han skal skjønne at det er der slik skal gjøres. Siden vi fikk pusen har jeg hatt han oppi kassen 5-6 ganger om dagen slik at han skulle skjønne det.. (noe han ikke har, tydeligvis..)

Noen som har noen andre tips jeg kan bruke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri vært ute for dette, så kan nok ikke gi deg noe annet råd, enn at du setter den oppi kassen ofte. Vi har hatt kattunger i alle fall 3 ganger, og de har alle vært stuerene når vi har fått de, den ene kattungen som vår egen katt fikk en gang, ble opplært av moren, så det var helelr ikke noe problem. Kan ungen ha blitt tatt for tidlig fra moren tro??

Gjest kinny
Skrevet
Har aldri vært ute for dette, så kan nok ikke gi deg noe annet råd, enn at du setter den oppi kassen ofte. Vi har hatt kattunger i alle fall 3 ganger, og de har alle vært stuerene når vi har fått de, den ene kattungen som vår egen katt fikk en gang, ble opplært av moren, så det var helelr ikke noe problem. Kan ungen ha blitt tatt for tidlig fra moren tro??

det er nok det som er, dessverre.. den er bare 10 uker gammel.. men skal nok få det til etterhvert :)

Gjest Piper
Skrevet

Når du ser at katten gjør i fra seg et sted, tar du den opp, enten den er ferdig eller ikke, og plasserer den i kassen. Det hjelper ikke å flytte bæsjen, for det tviler jeg på at katten forstår. Du må nok flytte katten.

Gjest kinny
Skrevet
Når du ser at katten gjør i fra seg et sted, tar du den opp, enten den er ferdig eller ikke, og plasserer den i kassen. Det hjelper ikke å flytte bæsjen, for det tviler jeg på at katten forstår. Du må nok flytte katten.

Okay.. da skal jeg prøve det så godt jeg kan. Har hørt at hvis katten lukter at det er gjort noe annet nedi kassen fra før, så skal de liksom "skjønne det"..

Gjest kinny
Skrevet

Nå må jeg bare fortelle at jeg satte den lille kattungen oppi kassa igjen i sta, og da tissa han oppi der! Etter at jeg hadde lagt bæsjen hans der. SÅ han er nok smartere enn folk tror :) Får håpe det holder seg sånn. :)

Skrevet
Nå må jeg bare fortelle at jeg satte den lille kattungen oppi kassa igjen i sta, og da tissa han oppi der! Etter at jeg hadde lagt bæsjen hans der. SÅ han er nok smartere enn folk tror :) Får håpe det holder seg sånn. :)

Flott! Nå må du bare passe på rydde opp kassa ofte, så han ikke syns det er ekkelt å gå på do der. Tipper det er slutt på ulykkene nå jeg. :tommel:

Gjest kinny
Skrevet
Flott! Nå må du bare passe på rydde opp kassa ofte, så han ikke syns det er ekkelt å gå på do der. Tipper det er slutt på ulykkene nå jeg. :tommel:

Jeg håper ihvertfall det :) Da var det ihvertfall kortvarig. Og man må jo nesten bare regne med sånt fra en liten kattunge :)

Gjest synseren
Skrevet
fikk kattunge for 2 dager siden, og har vært bekymret siden den ikke har brukt kasse. har heller ikke funnet tiss eller andre ting rundt i leiligheten..

helt til i dag. I dag tidlig når samboer sto opp ved 6 tiden begynte pus å leke på gulvet. vi sto å så på dette, siden det så litt gøy ut :P plutselig satte den seg borti hjørnet og tissa. MASSE. mens vi sto der. litt senere lå jeg i sengen, og pusen kom etter. så plutselig oppdaget jeg at den hadde bæsja på dyna mi!!

Jeg la bæsjen oppi kassen, slik at han skal skjønne at det er der slik skal gjøres. Siden vi fikk pusen har jeg hatt han oppi kassen 5-6 ganger om dagen slik at han skulle skjønne det.. (noe han ikke har, tydeligvis..)

Noen som har noen andre tips jeg kan bruke?

Min erfaring er at katter er renslige dyr som ikke liker å gjøre fra seg overalt.

Når vår katt var kattunge, satt vi han oppi kattedoen ett par ganger, så var det gjort. Siden har han gått på do der.

Tror ikke du kan gjøre annet enn å vise den hvor doen er, helt til han skjønner det.

Lykke til! :katt:

Gjest kinny
Skrevet
Min erfaring er at katter er renslige dyr som ikke liker å gjøre fra seg overalt.

Når vår katt var kattunge, satt vi han oppi kattedoen ett par ganger, så var det gjort. Siden har han gått på do der.

Tror ikke du kan gjøre annet enn å vise den hvor doen er, helt til han skjønner det.

Lykke til! :katt:

Jeg tror nok det skal funke jeg også :) Han gikk på kassa i sta helt uten at jeg satte han der, så det kommer nok av seg selv dette :) Uansett så må man nesten regne med litt sånn i begynnelsen. Er jo bare et lite barn :)

Skrevet

Om kattungen fremdeles ikke har skjønt det helt (nå høres det jo ut som at den begynner å skjønne poenget med kassen da ;) ) så kan du sette den i kassa og forsiktig presse ved blæra (IKKE hardt) så det trigger blæra slik at han/hun forstår at det er der hun/han skal gjøre fra seg.

Dette tipset fikk vi fra veterinæren og det funket supert på kattene våres når de var kattunger.

Skrevet

Jeg har også hørt at dersom pus har funnet et fast sted den liker å gå på do, så kan det hjelpe dersom du plasserer kassen hans der. Da vil han finne den der neste gang han har tenkt seg på do og dermed bruke den.

Håper ellers at alt går bra med den lille pusen!!

Gjest kinny
Skrevet
Jeg har også hørt at dersom pus har funnet et fast sted den liker å gå på do, så kan det hjelpe dersom du plasserer kassen hans der. Da vil han finne den der neste gang han har tenkt seg på do og dermed bruke den.

Håper ellers at alt går bra med den lille pusen!!

Tusen takk for alle tips :D Ja, pusen har det helt supert.. har nettopp kjøpt katteshampoo, for det lukter ikke noe godt av han.. Han var minst i kullet og ble mobbet av de andre kattene, så jeg tror de rett og slett har tissa på han.. :( Men får ikke bort lukten med den katteshampoo`en engang. Men regner med det blir borte etterhvert :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...