tass2406 Skrevet 29. mai 2007 #1 Skrevet 29. mai 2007 Som alle andre så har vi gått til annskaffelse av et digitalkamera og et videokamera. Men så er spørsmålet... Hva er den beste måten å lagre disse minnene på? Digitalkameraet tømmer jeg på maskina, for så og sende bildene over til Fotoknudsen. Videoene aner jeg ikke hva jeg skal gjøre med. Akkurat nå har vi et vidoekamera som tar opp på små videotaper, men lurer på å skaffe ett med DVD-opptak. Problemet er att min mann tror han kan alt om dette, og han sier att det som brennes på CD/DVDplater blir borte i løpet av 10 år, mens det som er på tape blir borte i løpet av 5 år...... Hva er riktig?????? Og hvordan kan jeg best bevare minnene?
Leonessa Skrevet 30. mai 2007 #2 Skrevet 30. mai 2007 Blir borte? :klø: Det har jeg aldri hørt om... Jeg har både digitalkamera og videokamera. De bildene jeg tar med digitalkamera legger jeg rett inn på en ekstern harddisk. Så brenner jeg de ut på DVD en gang innimellom, for sikkerhetskyld. Jeg har nå DVD-videokamera... Legger filmen inn på datan gjennom Pinnacle studio10 og evt redigerer eller kjører det rett ut på DVD. Jeg gjorde det samme da jeg hadde videokamera som tok opp på tape. Men da var jeg avhengig av å ha en data som hadde firewire-port (1394), for å koble kamera til datan, for så å legge inn filmen gjennom pinnacle og videre ut på DVD. Legger også filmene mine over på den eksterne harddisken Men det tar mye plass da... Det er slik jeg har gjort det... Men det finnes heeeelt sikkert maaange andre måter å gjøre det på også
Gjest CD-man Skrevet 1. juni 2007 #4 Skrevet 1. juni 2007 Flere som vet???? En CD-plate har en begresent levetid. Det anbefales å tørke lesesiden på CD-platen med en myk klut fra sentrum og utover, hvis en har fått flekker på CD-platen. Kjemiske partikler kan bryte ned plasthinnen som beskytter den CD-platen, og skaden er da total på CD. CD plater bør oppbevares mørkt og ikke utsettes for direkte sollys. I USA har de igjennom tester funnet at forventet levetid på en CD er på mellom 5 til hundre år i vanlig romtempratur, slikt at det er stort spenn, fordi det er veldig mange faktor som spiller inn. Oppvart i et mørkt rom, med en lav temprtatur (10C) og lav fuktighet antar man at levetiden på en CD kan være fra 30 til 200 år.
Gjest El Patron Skrevet 1. juni 2007 #5 Skrevet 1. juni 2007 (endret) -- Endret 8. juli 2007 av El Patron
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå