Gå til innhold

Latvia


Lilli1979

Anbefalte innlegg

Vi vurderer å reise til Jurmala, like ved Riga, på bryllupsreise i slutten av august. Har hørt det skal være så vakkert der.

Har noen vært der elle ri Latvia generelt?

Lurer på:

- prisnivå

- sikkerhet

- temperaturer i luft og vann

- mat

Egentlig alt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært i Jurmala. Det er et bra valg å bo i Jurmala hvis man drar til Latvia. Ikke så langt fra Riga. Det er veldig fint der hvis det er fint vær. Sandstrand så langt øynene rekker men kan være ganske mye folk. Det er ikke kjempe billig i Latvia men billigere enn her er det. F.eks.en halv liter øl koster ca 24kr. Sikkerheten er bra men service dårlig.

Det er nesten samme klima i Latvia som i Norge, bare litt varmere i sommer og kaldere på vinter. Og i vannet kan det bli ganske varmt hvis det er varmt i luften fordi det er ganske langgrunt på stranda. Ser ikke for meg Jurmala som en bryllupsreise destinasjon men absolutt fint å reise ditt.

Mat i Latvia er kjempe god. Anbefaler å dra til Lido (latvisk mat) og gå på middelalder restaurant Rozengrals i gamlebyen:) Og skyline bar på hotell reval latvia.

Håper det hjalp litt:)

Her kan du lese litt mer om Jurmala.

http://www.jurmala.lv/en/home/default.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Vi har bestilt fly og hotell i dag.

Nå vet ikke jeg helt hva definisjonen på "bryllupsreisedestinasjon" er, men for oss virker dette perfekt. Lange strender, nydelig hotellrom, spa, spa, spa, kort vei til Riga dersom det blir for kjedelig å stirre hverandre dypt inn i øynene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Følte meg ikke helt trygg på lørdagskvelden i Riga. Så etpar utrivelige episoder. Tror heller ikke jeg ville reist dit om jeg ikke var vestlig, altså hvit.

Synes ikke maten var så fantastisk, det meste var innrulllet i masse ost. Men prisene var bra på mat og drikke. Merkeklær var like dyre som i Norge. Var på et fint, nytt kjøpesenter i Riga.

Pass deg for taxiene, det er svindel de luxe! Hold deg til de røde taxiene utenfor flyplassen, og noter deg telefonnr. demmes. De bruker takstameter, de andre gjør ikke det og tar overpris så det holder. Toget fra Jurmala til Riga er en interessant og billig opplevelse. Ville ikke satset på tog sent om kvelden, det var mye dårlige folk som hang der da vi tok toget tilbake rundt 23.

Ha nok med mynter og husk at 1 LVL er ca 11-12 kr. Derfor trenger du de små myntene.

Kaffen i Latvia er utrolig god! Virket litt uvant i begynnelsen, men ble helt hekta på den! Synes servicen generelt var langt over norsk standard!

Kan anbefale dere badelandet som ligger mellom Jurmala og Riga. Dere vil se det fra høyre side om dere tar toget inn til Riga fra Jurmala. Men finn ut når det er minst folk der og dra da.

Jeg hadde kontakt med hotellet og bestilte ikke via reisebyrå. Finn en uke der med fly helt latterlig billig. For to personer på hotell med frokost i syv netter betalte vi ca 2500 kr. Og hotellet var utrolig bra!

Og til alle dere som skal til Jurmala: SPIS PÅ SUE'S ASIA! Fantastisk mat og service. Sushi-restaurantene var kjempebra (i Riga) men den russiske i Jurmala var elendig.

Hvis du har litt språkøre så er ikke Latvisk veldig vanskelig. Du klarer fort å orientere deg på latvisk meny. I Latvia er norsk et studie på universitetet, og det er flere hundre i Latvia som snakker norsk selv om de aldri har vært i Norge. De liker Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kitsune: takk for masse bra info:) Kom gjerne med flere tips til hva vi kan gjøre og hvor vi bør spise!

Veronica Mars: har dere bestilt? Hvor skal dere bo? Vi skal bo på Hotel Jurmala Spa.. betalte nesten ingenting for flybillettene, så spanderer på oss suite og litt lyx. Gleder meg til ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal også bo på Hotel Jurmala Spa. ;) Vi skal bo der i to dager og på et hotell i sentrum i to dager, før vi skal til Stockholm i noen dager. Vi har også bestilt suite. Gleder meg masse! :)

Artig! Kan til og med hende vi er der samtidig... liten verden osv... hvilken dato gifter dere dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser også til Riga, neste uke fektisk. Skal ha fire dager i Jurmala og tre dager i selve Riga. Gleeeeder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser også til Riga, neste uke fektisk. Skal ha fire dager i Jurmala og tre dager i selve Riga. Gleeeeder meg!

Skriv rapport når du kommer tilbake!!!!

God tur:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trønderpia i.i.

Kom nettopp hjem fra en uke i Riga. Vi var bare en dag i Jurmala, så fikk ikke sett stort mer enn stranden der. Den var Kjempeflott.

Servicen i Latvia er elendig. Syns stort sett folk var sure og vanskelige. Riga er en allsidig by, og gammelbyen er flott, men resten av byen preges av mye fattigdom syns jeg. Skyline Bar må oppleves, fantastisk utsikt. Rosengrals var etter min mening veldig oppskrytt, og maten der var ikke noe spesielt god. Fikk hodepine pga av at det var så mørkt der nede. Det jeg vil anbefale på det sterkeste er en busstur til et slott som heter Rundales Pils. Det er bygd sent på 1700 tallet og var noe av det vakreste jeg har sett. Det går guidede turer hver dag kl 1200, oppmøte ved operaen. Ellers var markedet en opplevelse, og det er flott å sitte på en uterestaurant i gammelbyen på kveldstid. PS Jentene som "jobbet" på natta var innpåslitne. Har vært i Tallinn tidligere, og syns det var en finere by.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

  • 2 uker senere...

Veronica Mars: hjemme igjen? Hva syns du? Må innrømme at jeg ble skikkelig skuffa.. Hotel Jurmala Spa var supert, men syns både Jurmala og Riga var utrolig kjedelig...

Høydepunktet var vel egentlig Sue's Asia:)

Vi storkoste oss vi altså, men hadde det ikke vært for at vi var på bryllupsreise og desperat trengte å slappe av og gjøre liiiiite, hadde vi nok hoppa på et fly et eller annet sted...

Ble litt fascinert over den elendige servicen egentlig... ble nesten litt komisk. Og ikke minst alle depositumene hotellet måtte ha for alt mulig.

Nei, drar nok ikke tilbake med det første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom nettopp hjen fra en uke i Riga og Jurmala. Vi opplevde topp service og meget god mat. Heller ikke noe depositum. Fantastisk spa og mange fine butikker. Reiser gjerne tilbake dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...