Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Skal ut å kjøpe noen cder til å brenne bilder på (til langtidslagring). Hvilke type cdplater bør jeg kjøpe? Er det noen som er bedre enn andre? Er dvd-plater bedre?

Hvordan bør jeg lagre cder med bilder på, for at de skal holde seg?

Endret av MiniMjau
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Spør disse her om hva du bør satse på, tror de muligens vil anbefale Taiyo Yuden, ett merke du kanskje aldri har hørt om, men som skal være noe av det beste..

I tillegg kan du brenne platene dine på ca halve farten av maksimalfarten de er merket med (det gir mindre brennefeil), samt å brenne ut nye kopier av platene dine når det er gått ca 5år. At de platene du brenner idag fortsatt kan leses uten problemer om 5år skal du ikke ta hensyn til, brenn en kopi av dem allikevel ! Når du først får lesefeil på dem, er det for sent å brenne en ny kopi !

En annen fordel med hyppig kopiering over på friske medier er at du etterhvert lett kan migrere til nyere teknologi. Det spørs om det fins DVDlesere til platene vi brenner ut idag. Det spørs om vi bruker plater i det hele tatt da..

Gjest Gjest
Skrevet

Glemte å kommentere lagring; sikkert greit i romtemperatur, litt kaldt er ikke så dumt heller, men det bør nok være 100% frostfritt. Kan tenke meg jevn temperatur rundt 10ºC er bra.

Viktigere enn temperatur er lys, de bør absolutt ikke få sollys, det vil fort ødelegge fargelaget i platene, ferdigpressede plater har ikke dette problemet, da de ikke har noe fargelag. Så, stue de inn i ett skap, holdt det mørkt og svalt..

Skrevet

Selv har jeg brukt Verbatim sine plater over lengre tid og er svert fornøyd med de.

Gjest Tessmira
Skrevet

Jeg har også brukt verbatim til både film, bilder og vanlig musikk cd`er i mange år nå, og er meget fornøyd med de.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...