Gjest Fortvilet mor Skrevet 29. mai 2007 #1 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har en sønn på 4 som har en tendens til å ville bestemme i lek. Og han sjefer over barn som ikke tar til motmæle. (Barn som sier i fra og vil være med å bestemme, jenker han seg etter, og da samarbeider han greit.) Særlig når han har besøk av kompiser her hjemme, er han veldig "du får ikke låne denne", "du får ikke komme inn her", "du får ikke".... osv. Jeg har prøvd å ta ham til side og spørre ham hvordan han tror kompisen føler seg når han ikke får være med på leken, og da vil sønnen min ikke se meg i øynene, prøver å herje seg løs og bare tuller- det er altså helt tydelig at han synes det er ubehagelig å bli konfrontert med dette. Hvordan får jeg en omgjengelig sønn som ikke absolutt MÅ teste ut om han kan sjefe over andre barn? Det er jo nesten så jeg gruer meg til at vi skal være sammen med andre med barn, fordi jeg ikke vet hvordan sønnen min vil oppføre seg. Er det noen her som har opplevd det samme? Hvordan løste dere situasjonen? Hvorfor oppfører han seg sånn? Er det dårlig selvtillit, eller noe? I så fall, hvordan hjelper jeg ham med det?
Furstina Skrevet 29. mai 2007 #2 Skrevet 29. mai 2007 Går sonen i barnehage? Hur beter han sig där? Är han bossig i barnehagen också eller är det så att han blir bossad över? Kanske gör han hemma som andra barn gör mot honom i barnehagen? Eller så bossar han överallt. Jag skulle BÅDE kontakta barnehagen och fråga hur de hanterar liknande saker mellan barnen - för att få liknande hantering mot bossiga barn både hemma och i barnehagen. Sen skulle jag försöka få sonen att leka med något barn som är lite starkare, där han inte lika lätt KAN vara bossig utan de måste kämpa om att komma överrens. Jag har sett bossigt beteende hos både min son och hans kompisar. Jag tycker mig se att barnen beter sig olika när de leker med olika kompisar. Kan de bestämma så gör de det, ibland är det någon annan som är starkare, ibland blir det nästan konflikt för att de båda ligger på ungefär samma nivå i "chefsskalan". Jag försöker tala om för min son att man måste turas om att bestämma. Ibland bestämmer du, ibland bestämmer kompisen. Du bestämmer över vilka leksaker du vill låna ut, men han bestämmer över vilka han vill låna, eller vad han vill. Har han besök så måste besöket få vara med och komma in på rummet, annars är det ingen idé att de är kvar om de inte får vara med.
Gjest Don Giovanni Skrevet 29. mai 2007 #3 Skrevet 29. mai 2007 Jeg har en sønn på 4 som har en tendens til å ville bestemme i lek. Og han sjefer over barn som ikke tar til motmæle. (Barn som sier i fra og vil være med å bestemme, jenker han seg etter, og da samarbeider han greit.) Særlig når han har besøk av kompiser her hjemme, er han veldig "du får ikke låne denne", "du får ikke komme inn her", "du får ikke".... osv. Jeg har prøvd å ta ham til side og spørre ham hvordan han tror kompisen føler seg når han ikke får være med på leken, og da vil sønnen min ikke se meg i øynene, prøver å herje seg løs og bare tuller- det er altså helt tydelig at han synes det er ubehagelig å bli konfrontert med dette. Hvordan får jeg en omgjengelig sønn som ikke absolutt MÅ teste ut om han kan sjefe over andre barn? Det er jo nesten så jeg gruer meg til at vi skal være sammen med andre med barn, fordi jeg ikke vet hvordan sønnen min vil oppføre seg. Er det noen her som har opplevd det samme? Hvordan løste dere situasjonen? Hvorfor oppfører han seg sånn? Er det dårlig selvtillit, eller noe? I så fall, hvordan hjelper jeg ham med det? En særdeles relevant problemstilling. Mye endrer seg jo når barnet får den første spada i hode i barnehagen. Det du forteller om hvordan han er hjemme kan imidlertid være mer enn bare en trang til å dominere. Kanskje har han steder han føler seg underlegen/ydmyket og må ta igjen på sitt "eget revir" ? Jeg syns du skal prate med ham før og etter barna har kommet på besøk, ikke under. Dette kan han bare oppfatte som en ytterligere ydmykelse. Prat om det og ikke gi deg før du har hele hans oppmerksomhet. Oppsøk også gjerne steder hvor du vet han må innordne seg andre barn. Og hver spesielt oppmerksom på de situasjoner hvor han selv opplever å bli dominert. Ta en god prat med ham i etterkant og spør hvordan han opplevde situasjonen. Men som sagt, jeg tror muligheten for at det er andre ting enn bare et ønske om å dominere er til stede.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå