Gå til innhold

hva er normal pris på pomeranian valper?


Gjest tunit

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Diana_*
sett alt fra 10 000 til 20 000... hva er normal pris??? hva Bør man gi???

Jo,normal pris uten stamtavle er vel 17 til 19 tusen,

men med stamtavle kan den koste opp til 27 tusen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi må gi 16000 kr med stamtavle, men ser at dette varierer veldig. Vi kjøper hvalp fra min samboers tante, og de andre hvalpene fra samme kull går for 19000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Pampered Paws

Godt tips før kjøp av Pomeranian:

http://pomeranianforum.go-forum.net/

Husk at stamtavlen er det eneste som garanterer renraset hund, at foreldrene ikke er stjålet fra rettmessige eiere og/eller at hunden ikke er smuglet inn fra utlandet. Du kan også være litt tryggere på at du ikke støtter "puppy mills" som spyr ut kull etter kull etter kull (=rovdrift på foreldredyrene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_lene_*
Nydelig rase :)

Prisen ligger på 18.000-20.000.

Jeg vil anbefale deg å kjøpe en hund med stamtavle.

okei men det er jo kult

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...

Pomeranian koster normalt rundt 20.000 kr. Seriøse oppdrettere kan også ta mer. Ofte opp mot 25-30.000 for prakteksemplarer med god stamtavle.

Anbefaler at de som skal kjøpe pomeranian gjør god research om rasen før man kjøper. Det er en del arvelige sykdommer og helseproblemer med rasen og kvaliteten på oppdrettene varierer veldig. Ikke glem at dette er en vakthund og har spisshund-gener i seg, noe som betyr potensiell storbjeffer! Jeg liker å kalle det et innebygget alarmsystem siden rasen faktisk er en vakthund!

Her er noen gode kilder til mer informasjon om hunderasen:

Pomeranian: Meget utfyllende og god artikkel som tar for seg både sykdommer, helseproblemer, rasens historie, med mer. Inneholder også en stor liste med pomeranian oppdrettere i Norge.

Pomeranian 101: Video om Pomeranian (AnimalPlanet)

Breed All About It: Enda en video fra AnimalPlanet

How to stop a pomeranian from barking: Lærerik artikkel om bjeffing hos rasen!

Mitt tips som erfaren pomeranian-eier er å ikke la prisen styre valget av hvem du skal kjøpe av. Har du ikke råd til å kjøpe det sunneste og friskeste individet fra en oppdretter med godt rykte i bransjen og sunne friske hunder så anbefaler jeg på det sterkeste å spare litt lengre. Det vil spare deg penger i lengden! Hunderasen kan nemlig leve i over 15 år!

Lykke til med valget av hunderase og oppdretter!

Du har valgt en herlig hunderase, la det ikke være tvil om det :-)

Endret av Torry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Var det ikke en artikkel i avisa om ulovlig importerte småhunder her forleden?

Ikke kjøp av en uregistrert oppdretter, og ikke kjøp en hund uten stamtavle. Det er det samme med rasekatter - er det en uerfaren oppdretter som ikke kjenner linjene sine kan det bli uheldige resultater.

Det er så mange som kjøper hva enn det er så lenge det er søte mikrokjøtere, men det de ikke tenker på er hvor utrolig viktig det er å kjøpe av erfarne oppdrettere!

Pris er det siste du bør sette først. Med mange småhunder er det en viss fare for en del sykdommer om det ikke er luket vekk med selektiv avling, så konsenter deg heller om å skaffe deg en sunn og frisk hund med god stamtavle og sunne foreldre.

Gjør en masse reaserch. Og vær forsiktig med sider som finn.no!

En hund lever veldig lenge, og da er det vel viktigst å kjøpe seg en sunn hund du ikke trenger å drasse med deg til dyrlegen hver måned kun fordi du kjøpte den billigste du fant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest margrit

Slik hundeavl har blitt vil jeg heller ha en blanding eller en renraset avlet frem av "seriøse oppdrettere". Selektiv avling og avl kun etter det estetiske har ødelagt sinnsykt mange hunderaser! Avl er ikke styrt av hva som er funksjonelt og gir friske inivider, men etter hva som er ansett som vakkert innenfor det gitte hundemiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Seriøse avlere setter da ikke kull på en syk bikkje, uansett hvor pen den er?

Selv blandingshunder har en viss fare for å bli syk. Det er derfor jeg understreker at der er viktig at oppdretteren kjenner linjene sine, slik at det blir lettere å luke vekk de mindre sunne hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pomeranian er en av de dyreste rasene i Norge, kanskje den dyreste. Du må nok punge ut i hvert fall 15.000 kroner. Jeg hadde ikke gitt mer enn 15.000 da det er fult mulig å få en Pomeranian valp fra en seriøs oppdretter med stamtavle og perfekt helseattest til den prisen. Ville ikke kjøpt en Pomeranian i utgangspunktet, men likevel.

Hva som er normalt og ikke er litt vanskelig å si. Oppdrettere tar forskjellig for hundene sine, men å ta mer enn 15.000 for hvilken som helst valp er totalt unødvendig. For en oppdretter er jo en oppdretter av valg, av interesse, og de skal ikke tjene inntekter på dette. Ergo skal de pengene man betaler for valpen være nok til å dekke kostnadene for selve fødselen, oppfølgingen og valpen fram til den går til sitt nye hjem. Å 15 000 er over nok for vaksiner, helseattest, chip og alt mulig annet som valpen har trengt på de 8-10 ukene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest margrit

...og det eneste NKK bidrar med er å gå god for selve parringen. Stamtavle fra NKK er ikke verdt noe som helst med mindre du skal stille hunden din ut/drive avl innenfor NKK sitt rammeverk. NKK er en pampebedrift og gjør i grunnen svært lite. F.eks skulle du møte på en oppdretter som er spik spenna(f.eks en forvertavtale) så står det med liten skrift i papirene at NKK fraskriver seg etthvert ansvar. Oppdrettere selger gjerne valper med NKK som en kvalitetsvelsignelse på at de er seriøse. De kan gjerne lure deg for penger, bryte forvertavtaler og i det hele tatt gjøre hva som helst uten at NKK leer så mye som en finger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest margrit

Seriøse avlere setter da ikke kull på en syk bikkje, uansett hvor pen den er?

Selv blandingshunder har en viss fare for å bli syk. Det er derfor jeg understreker at der er viktig at oppdretteren kjenner linjene sine, slik at det blir lettere å luke vekk de mindre sunne hundene.

Jeg vet ikke om noe annet miljø enn hundemiljøet hvor det er så mange mennesker som på papiret lever av penger fra nav men sper på inntekten sin kraftig med såkalt seriøs avl. Selvsagt finnes det seriøse oppdrettere, problemet er bare at alle som driver med oppdrett og kan få papirer på at parringen er godkjent fra NKK kaller seg seriøse oppdrettere. Skal jeg noensinne kjøpe meg valp igjen tror jeg faktisk jeg skal sjekke skattelista og finne ut hva oppdretteren faktisk lever av før jeg kjøper valp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de fleste tar 20 000 nå, og da får du med stamtavle. Uten stamtavle ville jeg ikek betalt mer enn 12000-15000.

Og er det blanding ville jeg ikke gitt mye for den, men beklageligvis er småhundene populære nå og selv blandingshundene tar de 8000-12000 for.

Og akkurat dét synes jeg er veldig bra. Sånn unngår man nemlig at hvemsomhelst kjøper seg hund på impuls. For en blandingsvalp er like mye verdt som individ som en renraset hund. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...