Gå til innhold

SMS-språk - for mindre intelligente personer?

Gjest kandidaten

Anbefalte innlegg

Gjest kandidaten

Det er sjeldent jeg får meldinger med sms-språk i nå, og når jeg får dem, så får jeg dem som regel fra litt tustelige og kanskje ikke så smarte mennesker som avslutter meldingen med koz og klemz, og sjeldent fra "fjortiser".

Hvem tror dere bruker sms-språk nå? Og hvorfor? Eller er sms-språk i ferd med å forsvinne?

Og tror dere bruken av sms-språk har noen sammenheng med intelligens? Evt linker som underbygger dette?

Holder på med en skoleoppgave, derfor hadde det vært morsomt med andres synspunkter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel et mer ungdomsfenomen, er det ikke det..skriver aldri på sms språk jeg, men ungene gjør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker endel forkortelser når jeg skriver medlinger, men aldri koz og klemz og det som verre er. SMS er til for korte beskjeder,ikke samtaler og realsjonsbygging.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camillo

Det er nesten litt skremmende om noen tror man kan koble sms-språk til manglende intelligens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*

Det er bare en hypotese som jeg lurer på andres syn på.. Det trenger ikke å ha noen sammenheng, men jeg spør om noen tror det har det likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest forkorter

Jeg forkorter ord i en sms på grunn tid og spesielt hvis jeg skal skrive mer enn "kl. 17 er ok". Forkorter jeg til jg, etterpå til et.på, det til dt, dem til dm. Hvordan jeg skriver, avhenger av hvem mottakeren er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingenting som tilsier at man har en lavere intelligens om man bruker SMS-språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er mindre intelligent å bruke SMS-språk, det er faktisk kanskje litt oppfinnsomt. Når det er sagt så må jeg også få si at jeg hater å lese SMS-språk. Det er kanskje kjapt å skrive men det tar desto lengre tid å lese det, man får ingen flyt i lesingen. Derfor bruker jeg det heller aldri selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
Jeg synes ikke det er mindre intelligent å bruke SMS-språk, det er faktisk kanskje litt oppfinnsomt. Når det er sagt så må jeg også få si at jeg hater å lese SMS-språk. Det er kanskje kjapt å skrive men det tar desto lengre tid å lese det, man får ingen flyt i lesingen. Derfor bruker jeg det heller aldri selv.

Jeg kan være tildels enig med deg.. Smart å oppfinne, men betyr det at alle som bruker det nå er smarte? Eller er det overført til de mindre smarte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Det er sjeldent jeg får meldinger med sms-språk i nå, og når jeg får dem, så får jeg dem som regel fra litt tustelige og kanskje ikke så smarte mennesker som avslutter meldingen med koz og klemz, og sjeldent fra "fjortiser".

Hvem tror dere bruker sms-språk nå? Og hvorfor? Eller er sms-språk i ferd med å forsvinne?

Og tror dere bruken av sms-språk har noen sammenheng med intelligens? Evt linker som underbygger dette?

Holder på med en skoleoppgave, derfor hadde det vært morsomt med andres synspunkter..

Håper slikt språk forsvinner.

Jeg tror det er mindre smarte mennesker som bruker sms-språk med klemz og koz osv. Det gir høy status blant de dumme å bruke dårlig språk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_haha_*

Jeg tror det er mindre smarte mennesker som bruker sms-språk med klemz og koz osv. Det gir høy status blant de dumme å bruke dårlig språk.

Haha, dageens. :legrine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ikke innlogget Apple-
Jeg bruker endel forkortelser når jeg skriver medlinger, men aldri koz og klemz og det som verre er.

Det er nesten litt skremmende om noen tror man kan koble sms-språk til manglende intelligens.

Enig med disse to. Jeg bruker gjennkjennbare forkortelser som jeg vet de jeg melder med forstår. Det er verre med min mor, hun finner opp egne, det er ofte rene kodeknekkingen for å lese hennes meldinger... :lol:

Utenom med min gamle mor syns jeg sjelden det er vanskelig å finne flyten i meldinger, selv om det er masse forkortelser.

Jeg er forøvrig laaaangt over fjortisstadiet og det er ingenting i veien med intelligensen min.

Epleklemz :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

De som gjør det mener nok egentlig ikke intelligens, men snarere klasse. Altså at det er folk med lavere status og fra lavere klasser som bruker sms-språk, og at dette dermed er vulgært. Bruken av intelligensbegrepet for å beskrive disse, har nok en sammenheng med at folk fra de lavere klasser anses som underlegne vesener på alle områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koz og klemz får meg straks til å tenke Ari Behn i hvert fall, smart eller mindre smart vet jeg ikke :erter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda.. her inne kan hva som helst kobles til lav intelligens. Gjør man noe som andre ikke liker eller ville ha gjort selv, velger man annerledes enn en eller annen, kan man lett stemples som litt mindre intelligent. Vi har alle høye tanker om oss selv vettu, og de fleste tror de er smartere enn de faktisk er. Bortsett fra de smarte, de har en tendens til å tro de er mindre smarte enn de er. Antakelig fordi de vet at de ikke vet så mye...

Morsom konklusjon. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...