Gå til innhold

Hjort eller lam?


-Alvildebrud-

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg har ingen spesielle ferdigheter da det kommer til mat - til fest. Festmat altså :) Nå skal vi gifte oss, og trenger derfor tips til hva som kan passe almennheten.

Vi har kommet frem til to alternativer vi begge liker veldig godt. Men har hørt at lam kan være litt "sært" i smaken for noen (?).

Så.. Hva liker DU best av hjort og lam?

Og hva mener du passer best til et "klassisk bryllup"?

Takk takk takk for alle svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syntes hjort passer best til bryllup men liker lam best selv.

Japp.. Takk for det, litt som jeg tenker selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjort...

lam smaker ikke godt... og dessuten synes jeg at hjort passer bedre til et slik lag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Nå kommer det an på hvor opptatt du er av hva andre synes.

Hvis du synes lam er best så lager du lam. Lam kan være fantastisk godt og spennende tilberedt, og med en vin som passer til (spør på polet!) kan dette være en fantastisk kulinarisk opplevelse. Hvis du i tillegg klarer å matche med en behagelig og mild forrett og en deilig dessert tror jeg du har en ener.

Lammelår (med hvitløk og rosmarin) med fløtepoteter ... finnes det egentlig noe som overgår det nesten? (bortsett fra julemat ...)

Men: er det fint nok med lam i bryllup? Er du opptatt av det? Hvis du er av denne oppfatningen så er kanskje ikke lam riktige valget. Jeg kan holde tilsvarende foredrag om hjort. Timian stekt hjortestek f.eks. - gosj. Her også trenger du en god vin til (spør atter en gang på polet) - en god viltvin til anstendig pris jeg kan anbefale er Montepuliziano D'Abruzzo (den med pinnen rundt halsen). En annen er Wolf Blass Eagle Hawk Shiraz (begge rundt 100-lappen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om du skal invitere noen som reserverer seg mot å spise industrikjøtt. I såfall så kan hjort være et bra valg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar dere!

Og hjertlig takk for vin-tips!

Tror nok at vi går for hjorten. Vi kommer ikke til å lage den selv, dog :) Jeg synes det er viktig hva gjestene liker best siden det er de som skal spise maten.

:spise:

Dette blir sikker veldig bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...