Gå til innhold

Hva gjør man?

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Hei:) Min eldste gutt er 8 år, han er ikke så glad i å være ute. I dag skulle vi ut på sykkeltur, han var skikkelig negativ, sur og grinete. Som oftest er han slik når vi skal noe. Det hender også at han er positiv og da går det som oftest fint, men han skal ikke møte mye motgang før det skjærer seg. Han andre som er 7, han elsker å være ute, liker å bruke kroppen sin, og er i så måte mer sporty enn han andre. Jeg vil jo ikke levne han største alene hjemme, det er også viktig for meg at han beveger seg litt, om han får bestemme selv så vil han helst sitte inne hele dagen.

I alle fall, i dag endte det med at han fikk beskjed om at han måtte være med. Han var sur og grinete hele turen, jeg ble liggende bak med han. Til slutt bestemte jeg meg for å dra hjem med han før de andre. Vi syklet oss en liten tur på en lett strekning, så dro vi hjem og sparket fotball. Turen ble snudd til noe positivt, i alle fall den siste delen. Jeg tenker litt med meg selv, skulle jeg kanskje ikke ha "tvunget" han til å bli med? Hva gjør man egentlig? Takker for innspill. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så lett det der, for man bør jo akseptere at barn har ulike interesser og talenter, etc, samtidig som det jo er viktig at barn rører på seg og er ute. Syns det hørtes greit ut at du "truet" ham med, men at du og han kortet ned på turen og tok en snarvei hjem, og at dere gjorde en aktivitet som han syntes var morsom etterpå.

Fra egen barndom husker jeg skiturer som ble altfor lange og slitsomme og som drepte ethvert ønske om å gå på ski. Kanskje det kan være greit å si at dere skal på sykkeltur, men at han kan få være med på å bestemme hvor lang turen skal bli (på forhånd), lage dere et hyggelig mål for turen (iskiosken eller lignende)? Slik at turen ikke virker for uoverkommelig for ham?

Skrevet

Ikke lett å svare på, men det å tvinge unger til noe de ikke trives med..vet ikke helt jeg, men hvis det er slik at han stort sett bare sitter inne, og ikke liker fysisk aktivitet, har de vel godt av å bli "tvunget" med en gang i blant. Men er hvis det er slik at at helst liker andre aktiviteter, går det vel an å dele seg, slik at den ene sykler tur med de som vil det, og den andre finner på noe annet. Men så er det vel det at dere gjerne vil finne på noe sammen, så jeg kan forstå at det jammen ikke er lett

Skrevet (endret)

Jeg syns det er en viktig lærdom at man ikke alltid kan få det som man vil, hele tiden. Hvis man skal fungere sammen med andre så må man inngå kompromisser. Hadde han vært min sønn hadde jeg sagt at han skulle være med på sykkeltur, men at han skulle få bestemme hvor turen skulle gå.

Endret av la Flaca
Gjest Miss Cutie
Skrevet

Å så jeg kjenner igjen situasjonen. Tiåringen her var sånn i dag, og har vært sånn mange ganger. Vi sa også at hun måtte være med. Å leke med barna i gaten kan hun gjøre når som helst, vi ville ha henne med oss. Det gikk en stund så kom hun seg. I begynnelsen var hun sur og hang etter. Syns det er greit å si at de skal være med. Syns ikke barn skal velge absolutt alt. Husker selv da jeg var barn. Ble dritsur enkelte ganger, men når jeg tenker tilbake så ble det alltid flotte turer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...