Gå til innhold

Facebook og nettby?

Fremhevede innlegg

Skrevet
I og med at lærere er veldige fornuftige og jordnære vet de vel at de bare er å si nei til alle elever som spør å være venn? Verre enn det er det da ikke!

Lærere kan jo ha venner og bekjente, bare ikke elever. Hvor er problemet?

Nei spør du meg...

Jeg svarer på TS sitt spørsmål, også svarer jeg deg (?) siden det virket på meg som om du ikke så forskjell på lærer-elev relasjonen og frisør-frisørkunde relasjonen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Lærere kan jo ha venner og bekjente, bare ikke elever. Hvor er problemet?

Jeg ser ikke et problem så lenge man har en lukket profil som de andre ikke kan få tilgang til selv om man er i samme nettverk.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg ser ikke et problem så lenge man har en lukket profil som de andre ikke kan få tilgang til selv om man er i samme nettverk.

Hvis lærere klarer å sette grenser for seg selv og avslå elever som venner, hvorfor mener du de bør være i lukkede nettverk?

Hva er det lærere gjør som er så farlig og uprofesjonelt for elevene å se: ha voksne venner?

Hva er lærere redd for? De kan jo forhindre elever fra å se private bilder av dem selv og forhindre elever i å skrive medlinger/The Wall osv. men lærerne behøver jo ikke å holde seg skjult i et lukket nettverk bare fordi det finnes elever!

Er du en slik som mener at alkohol bør forbys fordi det finnes alkoholikere?

Dette ble for dumt.

Skrevet

Jeg har et yrke hvor det ikke passer seg å ha åpen profil, og jeg ser ikke helt hva jeg taper på det, jmf innlegget over meg.

I yrker som mitt så setter man pris på at privatlivet forblir privat.

For å bruke eksemplet med lærer og elev. Det er vel ikke vanlig at lærere snakker om sine venner til elever i skolen. Hvorfor skulle man dele denne kunnskapen på Facebook..?

Gjest graceland
Skrevet

Så klart kan de det! Men bør vel være forsiktig med å legge ut bilder etc... man er da tross alt et forbilde :-)

Skrevet

Jeg synest det er stor forskjell på nettby og facebook.

I nettby kan hvem som helst se profilen din og hva folk skriver i gjesteboken din evt bilder og filer du legger ut. Man har ikke mulighet til å lukke profilen for noen. Denne siden kan man velge om man vil vere anonym, bruke det som et sjekkested ol. Det kryr av elever fra mellomtrinnet og særlig ungdomskolen.

Jeg synest man på slike steder bør trø varsomt i forhold til vilken rolle du har utad i samfunnet. dvs lærer, advokat, ordfører osv.

Facebook er noe helt annet. Der kan man selv bestemme hvem man vil skal se profilen din og ikke alle har tilgang. Dette er heller ikke et typisk sjekkested. Man kan begrense profilen sin så mye man selv ønsker.

Klart har lærerne et liv utenom jobben, men de har likevel valgt et yrke der man bør holde en viss "standar" utad.

Å legge ut en profil på nettby eller facebook er greit så lenge man trår varsamt og "oppfører" seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg har et yrke hvor det ikke passer seg å ha åpen profil, og jeg ser ikke helt hva jeg taper på det, jmf innlegget over meg.

I yrker som mitt så setter man pris på at privatlivet forblir privat.

For å bruke eksemplet med lærer og elev. Det er vel ikke vanlig at lærere snakker om sine venner til elever i skolen. Hvorfor skulle man dele denne kunnskapen på Facebook..?

Jeg forstår virkelig ikke hva du mener. Mener du at lærere må snakke med elevene om sitt privatliv og hvilke venner de har i Facebook? Det er vel ikke verre enn at hvis elever spør eller sier de har sett læreren i Facebook, at læreren da smiler høflig og har ingen kommentar?

Tror du en lærer er forpliktet til å brette ut om livet sitt utenom jobb dersom elever spør?

Da er det en uselvstendig gruppe dette, må jeg få si.

"Haha, jeg har sett hvem du har som venner i Facebook. Nå kan vi mobbe de" - er det den holdningen du har til elever?

Skrevet
Jeg forstår virkelig ikke hva du mener. Mener du at lærere må snakke med elevene om sitt privatliv og hvilke venner de har i Facebook? Det er vel ikke verre enn at hvis elever spør eller sier de har sett læreren i Facebook, at læreren da smiler høflig og har ingen kommentar?

Tror du en lærer er forpliktet til å brette ut om livet sitt utenom jobb dersom elever spør?

Da er det en uselvstendig gruppe dette, må jeg få si.

"Haha, jeg har sett hvem du har som venner i Facebook. Nå kan vi mobbe de" - er det den holdningen du har til elever?

Jeg forstår at du ikke forstår hva jeg mener...

Det jeg mener er at det ikke er vanlig å dele privatlivet sitt med personer man har et profesjonelt forhold til. Privatliv vil i denne sammenhengen inkludere venner, grupper man tilhører og bilder av sosiale sammenkomster. Hvis man ikke deler slik informasjon ansikt til ansikt, så ser jeg ingen grunn til at slik type informasjon skal være tilgjengelig på nettet heller.

Nå er ikke jeg lærer, men jeg antar at lærere også lærer seg å verne om privatlivet sitt rimelig kjapt. Derfor tror jeg ikke at mange lærere ønsker å ha en informativ profil på Facebook, for sin egen del.

(Nettby vet jeg ikke hva er).

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg forstår at du ikke forstår hva jeg mener...

Det jeg mener er at det ikke er vanlig å dele privatlivet sitt med personer man har et profesjonelt forhold til. Privatliv vil i denne sammenhengen inkludere venner, grupper man tilhører og bilder av sosiale sammenkomster. Hvis man ikke deler slik informasjon ansikt til ansikt, så ser jeg ingen grunn til at slik type informasjon skal være tilgjengelig på nettet heller.

Nå er ikke jeg lærer, men jeg antar at lærere også lærer seg å verne om privatlivet sitt rimelig kjapt. Derfor tror jeg ikke at mange lærere ønsker å ha en informativ profil på Facebook, for sin egen del.

(Nettby vet jeg ikke hva er).

Å flott at du forstår det. Det betyr at du kan lese og oppfatte...! Wow :-)

Som du kanskej har fått med deg er det helt valgfritt i Facebook hvor mye man deler med andre. En lærer kan altså stenge av for private bilder og grupper, og kun la vennene synes, hvis læreren ønsker det.

Er det veldig farlig for elever å se at læreren er et menneske med "venner" da, synes du?

Skrevet
Å flott at du forstår det. Det betyr at du kan lese og oppfatte...! Wow :-)

Som du kanskej har fått med deg er det helt valgfritt i Facebook hvor mye man deler med andre. En lærer kan altså stenge av for private bilder og grupper, og kun la vennene synes, hvis læreren ønsker det.

Er det veldig farlig for elever å se at læreren er et menneske med "venner" da, synes du?

Hvis du leser mitt første innlegg, så ser du at jeg skriver at det ikke er så lurt å ha åpen profil i noen yrkesgrupper. Altså, akkurat det samme som du forteller meg nå (...) Denne diskusjonen virker å være ferdigdiskutert for vår del.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...