Gå til innhold

Facebook og nettby?

Fremhevede innlegg

Gjest Chrizzy
Skrevet

Burde man holde seg unna slike steder om man er lærer i grunnskolen, hva synes du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje? litt usikker på hva jeg mener, men syns det er visse yrkesgrupper som bør tenke seg litt ekstra om før de legger ut profil på slike steder.

Skrevet (endret)
Burde man holde seg unna slike steder om man er lærer i grunnskolen, hva synes du?
Nei. Man burde derimot tenke seg om før man legger ut bildene av puppene i sin beste profil,eller fra den festen man egentlig ikke husker noe av. "Slike steder" er hva man selv gjør de til. Endret av Orestes
Gjest Bellatrix
Skrevet
Nei. Man burde derimot tenke seg om før man legger ut bildene av puppene i sin beste profil,eller fra den festen man egentlig ikke husker noe av. "Slike steder" er hva man selv gjør de til.

Enig. Det kommer helt an på hva man gjør det til. Å legge elver på vennelista er kanskje litt rart?

Gjest Ingeborg Clinton
Skrevet

Jeg ser ingen grunn til det! Hvorfor skulle de? Får ikke lærere i grunnskolen ha et liv?

Skrevet (endret)

Sier meg enig i Orestes og Bellatrix. Angående det å legge til elever, så føler jeg det handler litt om skjønn. Jeg ville kanskje lagt til tidligere elever, men antagelig ikke nåværende. Føler det kommer litt ann på alder, når man har hatt elevene osv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Skrevet

Jeg syns det lett blir veldig feil å legge inn folk man kjenner i kraft av yrket sitt. Og da tenker jeg ikke på kolleger og samarbeidspartnere, men at legen legger til pasienten sin, lærer legger til eleven sin, psykologen legger til klienten sin, osv. Dette er profesjonelle relasjoner som ikke bør blandes med privatliv.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg syns det lett blir veldig feil å legge inn folk man kjenner i kraft av yrket sitt. Og da tenker jeg ikke på kolleger og samarbeidspartnere, men at legen legger til pasienten sin, lærer legger til eleven sin, psykologen legger til klienten sin, osv. Dette er profesjonelle relasjoner som ikke bør blandes med privatliv.

Enig. Det er viktig å kunne skille mellom det profesjonelle og det private.

Skrevet
Enig. Det er viktig å kunne skille mellom det profesjonelle og det private.

Ja, det sier jeg meg selvsagt helt enig i.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Jeg mener at lærere selvfølgelig skal få henge på slike steder de og. Men at de bør skille mellom jobb og privatliv. Det er vel ikke til å unngå å bli søkt opp og at elever tar kontakt. Men det går an å gjøre så lite ute av dette som mulig og ikke oppfordre til kontakt. Mulig man har et annet forhold til eleven enn kun elev-lærer forhold og da synes jeg saken stiller seg annerledes.

Jeg har sett en mannelig lærer som har lagt til en elev på vennelista og skrevet 'søt jente'. Mulig jeg er prippen, men det synes jeg ikke passer seg.

Skrevet

Jeg mener folk i en del yrker bør ha helt lukkede profiler om de skal ha en på slike steder. Man kan lukke profilen helt slk at ingen får innsyn i vennene på listen en gang, eller muligeht til å legge en til som venn. Hadde jeg vært lærer hadde jeg ikke likt at elevene kunne kikke inn på min venneliste, særlig ikke om folk på denne lista har åpne profiler igjen. Det er jo ingen info man får om læreren på denne måten, men bare det å ha innsyn i vennekrets mener jeg blir litt feil...

Det er klart at lærere, leger etc bør kunne være private personer men det er stor forskejell på å være en privatperson og å være en offentlig privatperson slik man blir om man ikke tar alle begresningene man kan på facebook.

Skrevet

Helt enig med Gyngestol. Kunne ikke falt meg inn som lærer å hatt en åpen profil på Facebook. Faktisk kunne det ikke falt meg inn å ha en profil i det hele tatt da men..

Enkelte profesjoner lar seg bare ikke kombinere med slikt.

Skrevet

Jeg synes folk må få gjøre som de vil, men tenke over hvem som kan komme til å se hva på eventuelle profiler.

Er veldig enig med Bellatrix og kosemose.

Gjest heldigvis ikke lærer selv
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne hvorfor lærere ikke skal kunne være på nettby eller facebook. Selv synes jeg de to nettstedene er litt ulike.. nettby er nettsamfunn som er bygget opp for å skaffe venner, bekjente og dater mens facebook er laget for å holde kontakt med gamle klassekamerater fra høgskole og universitet (men blir vel brukt til gamle venner og bekjente generelt). Du kan f.ke.s ikke ha network som er lavere på utdanningsstigen enn vgs. så hva grunnskolebarn skal på et slikt forum er meg helt fjernt.

Så spør jeg: Hvorfor skal ikke lærere få lov til å date/flørte over nett som alle andre mennesker?

Hvorfor skal ikke lærere få holde kontakt med sine studiekamerater på lik linje med andre med høy utdanning?

Det som jeg synes bør være uaktuelt er at barn i grunnskolen har profil eller vandrer på nettsamfunn som handler om å sjekke opp folk eller nettsamfunn som er bygget opp for voksne. Facebook egner seg ikke for barn. Da er det barna og foreldrene vi skal ha et oppgjør med, ikke voksne mennesker som tilfeldigvis er lærere. Det er barna som trenger seg inn på voksnes arena hvor de ikke bør være. Alle forstår vel at om noen barn (inkludert ungdomsskoleelever) går på byen og ser læreren ute og feste med venner/sjekke opp folk, så er det ikke lærerens feil! Det finnes mange nettsteder og nettsamfunn som barn absolutt ikke bør gå inn i.

Men alle voksne som finnes på nettsamfunn synes jeg de skal være profesjonelle med hensyn til yrket sitt: Ikke blande privatliv og arbeid. Spesielt ikke mennesker som i yrket sitt har asymmetrisk forhold til de andre menneskene de har kontakt med: Advokater, leger, psykologer, lærere og lignende bør selvfølgelig ikke legge klienter og elever til på venneliste etc.

Skrevet
Men alle voksne som finnes på nettsamfunn synes jeg de skal være profesjonelle med hensyn til yrket sitt: Ikke blande privatliv og arbeid. Spesielt ikke mennesker som i yrket sitt har asymmetrisk forhold til de andre menneskene de har kontakt med: Advokater, leger, psykologer, lærere og lignende bør selvfølgelig ikke legge klienter og elever til på venneliste etc.

Nei, og derfor er det vikig at man også har store restriksjoner på hvilken informasjon man legger ut som folk kan ha tilgang til. Få facebook kan man lukke profilen sin, slik at ingen får innsyn i noe som helst (heller ikke venneliste). Så lenge det er yrker man fremstår som autoritetsfigurer i bør man være forsiktig med å legge ut tilgang til informasjon som kan gjøre at man forstyrrer denne relasjonen.

Det er jo også de yrker hvor man blir "bedt" om å være forsiktig med sin offentlige atferd, eksempelvis med å drikke seg drita på byen. Dette er ikke det samme som at disse ikke skal kunne feste etc, men det går ann å gjøre dette litt mindre offentlig for å ikke sette sin egen posisjon i fare for å miste troverdighet samt at man er en representant for en yrkesgruppe man kan skade navnet til.

Skrevet

Gjest "heldigvis ikke lærer selv" : Da er vi jo veldig enig! Jeg mener heller ikke at lærere ikke kan ha profil på facebook, men jeg mener at mennesker som har asymetrisk forhold til andre gjennom jobben (godt uttrykk!) bør være litt oppmerksom på hva de legger ut om seg selv, og som deg mener jeg at det blir feil å knytte nettvenn-relasjoner til klienter/elever/pasienter. ;)

Skrevet

Jeg ser ikke problemet med at en lærer har profil på Facebook (Nettby kjenner jeg ikke til). H*n burde kanskje ikke la profilen være åpen for alle, og burde tenke over hva h*un skriver og hvilke bilder som legges ut (men det burde også alle andre). Har selv en tidligere lærer i vennelisten (fra vgs riktignok, men kunne sikkert hatt en u-skolelærer hvis det føltes naturlig). Mange lærere synes det er gøy å se hvordan det går med elevene, og jeg ser ikke noe problem i å opprettholde kontakten.

Men at en lærer skriver søt jente om en tidligere elev ser jeg kanskje på som noe mer problemfullt, men det kommer igjen an på hvilket forhold de hadde.. Er mange men og hvis inne i bildet...

Gjest Nicole Bitchy
Skrevet
Hvorfor skal ikke lærere få holde kontakt med sine studiekamerater på lik linje med andre med høy utdanning?

Ikke blande privatliv og arbeid. Spesielt ikke mennesker som i yrket sitt har asymmetrisk forhold til de andre menneskene de har kontakt med: Advokater, leger, psykologer, lærere og lignende bør selvfølgelig ikke legge klienter og elever til på venneliste etc.

Eh, kanskje litt vågalt og overambisiøst av lærergruppen å tro at det er sammenliknbart med advokater, leger og psykologer? Tror kanskje det like gjerne kunne ha stått frisører og elektrikere der. Lærere er og blir lærere: Lærerhøgskolen er ikke medisinstudiet liksom.

"Høy" utdanning blir vel å gape for høyt for de fleste lærere....det strekker seg til et grunnfag fra Idrettshøgskolen eller Lærerhøgskolen liksom og det var før på 3 år.

Enig i at en lærer bør tenke over hvem en knytter til som "venn" og at det ikke bør være elever men er det så big deal da? Lærere kan da ha profiler og "venner" med gamle kjente de, det er bare å si "nei" til alle elevene som spør om de kan være venn. Verre er det ikke.

Skrevet (endret)
Eh, kanskje litt vågalt og overambisiøst av lærergruppen å tro at det er sammenliknbart med advokater, leger og psykologer? Tror kanskje det like gjerne kunne ha stått frisører og elektrikere der. Lærere er og blir lærere: Lærerhøgskolen er ikke medisinstudiet liksom.

"Høy" utdanning blir vel å gape for høyt for de fleste lærere....det strekker seg til et grunnfag fra Idrettshøgskolen eller Lærerhøgskolen liksom og det var før på 3 år.

Enig i at en lærer bør tenke over hvem en knytter til som "venn" og at det ikke bør være elever men er det så big deal da? Lærere kan da ha profiler og "venner" med gamle kjente de, det er bare å si "nei" til alle elevene som spør om de kan være venn. Verre er det ikke.

Ikke at det har noe med saken å gjøre, men de fleste lærere i videregående skole har utdanning på lik linje med leger og psykologer. Allmenlærere har som regel tre eller fireårig høyskoleutdanning. Elektrikere og frisører har videregående. Så tror ikke du kan sammenligne disse yrkesgruppene i fht utdanning.

Nå var det lærere som var utgangspunktet for denne tråden, men jeg vil også mene at en sosialkurator (med "bare" treårig høyskole) heller ikke bør legge til klienter i vennelista si. Om en frisør legger til en av kundene sine på vennelista, blir det ikke det samme som om en lærer legger til en elev. Poenget er blant annet at det er ubalanse i "maktforholdet" mellom elev/lærer.

Endret av Kosemose
Gjest Gjest
Skrevet
Poenget er blant annet at det er ubalanse i "maktforholdet" mellom elev/lærer.

I og med at lærere er veldige fornuftige og jordnære vet de vel at de bare er å si nei til alle elever som spør å være venn? Verre enn det er det da ikke!

Lærere kan jo ha venner og bekjente, bare ikke elever. Hvor er problemet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...