Gå til innhold

Kake


celice

Anbefalte innlegg

Trenger kakeoppskrifter av alle slag som blir best om de lages dagen før de skal spises!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjokoladekaker blir best om de lages dagen før

Snickers kake er kjempegod og skal helst lages dagen før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera

Dette er en festkake. Jeg har laget oppskriften selv, og vant en konkurranse i et ukeblad for noen år siden med den. Premien var herlig...:sjarmor:

Bunnen og ostekremen bør lages dagen før, men fløtekremen kan med fordel piskes og legges på samme dag som kaken skal serveres.

Dette er en "fornorsket" utgave av tiramisu, kan man vel si:

Norsk sjokoladetiramisu

Bunn

2 egg

1/2 dl sukker

1/2 dl hvetemel

1/2 dl potetmel

1 ss kakao

1 ts bakepulver

ca. 1 dl kakaolikør til dynking

Ostekrem

2 dl fløtemelk

1 dl sukker

2 ts vaniljesukker, eller kornene fra en vaniljestang

1 eske kremost naturell 125 g

2 eggeplommer

2 ts kakao

1 ss maisenna

Pynt

ca. 2 dl kremfløte

kakao

Lag først bunnen. Pisk eggedosis av egg og sukker. Bland det tørre, sikt det i eggedosisen og vend det forsiktig inn. Fylles i smurt rundform 22 cm, stekes på nederste rille i ovnen ved 200 grader i ca. 15 min.

Avkjøl. Når bunnen er kald, legges den over på serveringsfat og dynkes med kakaolikøren.

Til ostekremen piskes fløtemelk, sukker, eggeplommer, vanilje, kakao og maisenna sammen kaldt. Mens dette kokes sakte opp tilsettes kremosten og får smelte inn under omrøring. Når kremen er kald legges den på den dynkede bunnen. Dekk til og sett kjølig gjerne natten over.

Før servering piskes fløten til krem og legges på kaken. Strø med kakao til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Ostekrem

2 dl fløtemelk

....

Hva mener du med "fløtemelk" over? H-melk, blanding av fløte og melk (isåfall forhold), eller noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emera
Hva mener du med "fløtemelk" over? H-melk, blanding av fløte og melk (isåfall forhold), eller noe annet?

Beklager, jeg så ikke dette før nå!

Med fløtemelk mener jeg en blanding av fløte og melk, ja. Bruk litt av fløteboksen ( ca. 2 dl skal jo piskes til krem og legges oppå kaken). Og fyll på med melk til 2 dl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gulerotkake er best dagen etter.

daim kake kan jo stå i fryseren i flere dager

ÅÅÅ daimkake er så nammis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...