Gå til innhold

Når legger dere barna?

Anbefalte innlegg

Gjest Miss Cutie
Skrevet

Når pleier deres barn å legge seg? Det hadde vært greit å vite hva som egentlig er vanlig for en 10 åring også. Jeg har oppfattet at halv ti er grei tid i ukedagene. Samtidig så har vi lurt på om det er litt sent.

Vi har det sånn at de to yngste på 3 og 7 år legger seg 20.00. Så legger eldste seg altså 21.30.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når pleier deres barn å legge seg? Det hadde vært greit å vite hva som egentlig er vanlig for en 10 åring også. Jeg har oppfattet at halv ti er grei tid i ukedagene. Samtidig så har vi lurt på om det er litt sent.

Vi har det sånn at de to yngste på 3 og 7 år legger seg 20.00. Så legger eldste seg altså 21.30.

Dersom ti-åringen din er veldig trøtt om morningen, så bør du forandre klokkeslettet for leggetid, men dersom det ikke er noe problem med å stå opp, konsentrasjonsvansker på skolen og energi nok til å gjøre lekser og andre aktiviteter, så tyder det på at barnet ditt får nok søvn. Mine ti-åringer har vært i seng til 21.00, og det fungerte for oss.

Skrevet

Jeg tror det er veldig store individuelle forskjeller ang hvor mye søvn barn trenger. Noen barn trenger lite søvn. Noen barn fikser også å være supersent oppe en gang i blant. Andre barn trenger mye søvn, og er avhengig av å legge seg nogenlunde til samme tid (uansett om det er hverdag eller helg) for å få en ok dag dagen etter.

Fra gammelt av heter det vel at 8 åringer skal legge seg kl 20, også plusser man på et kvarter for hvert år. Mulig det er en grei tommelfingerregel enda, men jeg har mer tro på å tilpasse leggetiden etter det aktuelle barnets behov og fungering. :)

Gjest Miss Cutie
Skrevet
Fra gammelt av heter det vel at 8 åringer skal legge seg kl 20, også plusser man på et kvarter for hvert år. Mulig det er en grei tommelfingerregel enda, men jeg har mer tro på å tilpasse leggetiden etter det aktuelle barnets behov og fungering. :)

Dette sa helsesøster til oss også. Vi har hatt det i bakhodet. Tiåringen er helt fin om morgenen. :) Mens 7 åringen trenger mye mere søvn så hun legges 20.00 og rundt 21.00 i helgen.

Skrevet

Mine gutter på 7 og 11 legger seg 20.30 på hverdagen og mellom 21.30 og 22.00 i helgene.

Skrevet (endret)

Her er det bums i seng i 19 tiden. Men han somler jo vekk en times tid på rommet før han sovner da. Han blir 3 år til høsten.

Endret av monja
Gjest Miss Cutie
Skrevet
Her er det bums i seng i 19 tiden. Men han somler jo vekk en times tid på rommet før han sovner da.

Somler han etter 19 tiden mener du?

Både treåringen og 7 åringen legges 20.00 og sovner med en gang. Hender jo så klart at de småirriterer hverandre. Men de fleste dager er de veldig flinke.

Skrevet

1åringen og 2 åringen legges kl 19, og sovner vanligvis veldig raskt

Gjest Madeline
Skrevet

De to yngste på 10 og 11 legger seg ca 21.30 i ukedagene og ca 22 i helgene. Det er ikke noe problem å få de opp om morgenen og de er uthvilt.

Skrevet

14 åringen legger seg 22.15 på hverdagene i helgene senere.

4 og 6 åringen legger seg 19.30-20.00.

De kan sove til 07.30.

Gjest Gjest
Skrevet

10 åringen vår er i seng til kl. 21.00 på hverdagene. I helgene varierer det fra 22.00 til 23.00.

Gjest Jytte
Skrevet

De legger seg selv når de er trøtte :)

Skrevet

Nesten 11 og 12 åringene her i huset må inn klokka 20.30 på hverdager, så er det eventuelt mat og i seng. Klokka 21.30 slokkes lyset og det er natt.

Lørdager kan de være oppe til 21.30.

Gjest Miss Cutie
Skrevet
De legger seg selv når de er trøtte :)

Når blir de trøtte da?

Her er det så rutine at de sovner når de legger seg.

Gjest Jytte
Skrevet
Når blir de trøtte da?

Her er det så rutine at de sovner når de legger seg.

Nei, det er opp og ned :icon_smile:

Det er bare yngstemann jeg bestemmer over enn så lenge .. men leggingen fikser han selv. Jeg sørger bare for at han er hjemme - så går jeg og legger meg når jeg er trøtt. Om han sitter oppe og spiller til tidlig morgen i helgene, så gjør det ikke meg noe ...

Gjest Miss Cutie
Skrevet
Nei, det er opp og ned :icon_smile:

Det er bare yngstemann jeg bestemmer over enn så lenge .. men leggingen fikser han selv. Jeg sørger bare for at han er hjemme - så går jeg og legger meg når jeg er trøtt. Om han sitter oppe og spiller til tidlig morgen i helgene, så gjør det ikke meg noe ...

Regner med du har "eldre" barn?

Gjest *Magica*
Skrevet

Femåringen legger seg halv åtte, åtteåringen kvart over åtte, tiåringen kvart på ni. Det hender tida strekkes, det går bra - men ikke for femåringen. Han trenger mye søvn!

Sekstenåringen legger seg når hun vil.

Gjest Gjest
Skrevet

Både hun som snart blir # og han på snart 8 mnd legger seg kl 19. De sovner vanligvis uten en lyd.

Gjest Emera
Skrevet

Min tiåring legger seg kl 21 på hverdager. Hun er typisk A-menneske. Så til tross for påstander som "alle andre i klassen legger seg klokka 22.30 og det er URETTFERDIG at jeg må legge meg så tidlig," så gjesper hun høyt i halvni-tida. Og hun sovner kjapt når hun er i seng.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...